A madocsai nő, aki a feledés ellen varrótűvel harcol

Kikapcsolódásképpen szájmaszkokat varr Kuti Jana, de fő profilja a viseletvarrás.

null

– Ritka neve van…

– Errefelé ritka, de Németországban gyakori. Az NDK-ban születtem, hatévesen kerültem Magyarországra, először Dunaföldvárra, aztán a kislányom születésekor, 2014-ben költöztem a párommal Madocsára.

– Népviseleti ruhákat és szájmaszkokat is varr?

– A maszkokat kikapcsolódásként csinálom a helyieknek jelképes összegért. Pár hónappal ezelőtt többedmagammal gyártottam 2300-at a falunak társadalmi munkában.

– Ekkora a lélekszám?

– Nem, 1900, de kellett egy kis plusz, a gyerekek miatt.

– Azok más méretűt kapnak?

– Igen, három méret van: 3–6 éves korig, 7–12-ig és afölött. Megvannak a sablonok, nem nagy ügy. De akad olyan tízéves gyerek, amelyik kicsit „jóllakottabb”, és csak a felnőttmaszk megy rá.

– A viseletvarrás jóval bonyolultabb feladat…

– Persze. És rengeteg kutatás, előtanulmány kell hozzá.

– Nem köztudott, hogy létezik madocsai viselet is.

– A feledés homályából kellett visszahozni. Fotókat gyűjtöttem a két világháború közötti időszakból, s ezek alapján rekonstruáltam a női viseletet. Foglalkoztam a korabeli férfi- és gyermekruházattal is. A szakdolgozatomban már ezzel foglalkoztam. A madocsai tánc és zene ismert, de a ruházat nem. Vizsgamunkám egy ünnepi női madocsai viselet volt. Zsűriztettem, és mesterremek minősítést kapott. Sokat segített a szaktanárom Tajti Erzsébet. Máig számíthatok rá. Most ott tartunk, hogy biztatnak a Hagyományok Házától: ha kibővítem a dolgozatomat a további kutatási eredményekkel, rajzokkal, könyvalakban is megjelenhetne.

– Mihez hasonlít a madocsai népviselet?

– Azt szokták mondani, hogy Madocsa a Sárköz csücske. Tehát valamennyi hasonlóság felismerhető, de az itteni jellegzetességek szembetűnőek: a sokfodros szoknya és az álló nyakú, nagy galléros blúz.

– Mi az, ami nemcsak papíron, kutatási eredményként létezik, hanem készen van, megvarrva?

– Elkészült egy női ünnepi öltözet, egy női hétköznapi kékfestős viselet, és egy újragondolt madocsai ruha. Ez már a ma emberére, divatjára akar hatni. A népművészet élővé tételének ez a lényege: ismerni kell az alapokat, s azoktól finoman elmozdulva kielégíteni a mai követelményeket. A tájegység jegyei mutatkozzanak meg a ruhákon és a tárgyakon, de legyenek viselhetők, használhatók a 21. században is!

– Más tájegységekkel is foglalkozik?

– Alföldit és székit is varrtam már. A táncosaink nem csak helyi táncokat adnak elő. A rábaközi műsorukon rábaközi öltözetben akarnak fellépni, úgyhogy olyan igény is érkezett: tíz női, tíz férfiruhára.

– Elismeréseket kapott?

– Nincs okom panaszra. Áprilisban Békéscsabán egy országos megmérettetésen második díjat kapott az egyik munkám. Ez látható lesz Szekszárdon is, a 18-án nyíló kiállításon.

A fejfedők varrását is megtanulja

Kuti Jana 1970-ben született a németországi (akkor még NDK) Freitalban. Édesanyja magyar. Nevelőapjával megismerkedve költöztek vissza Dunaföldvárra. Ott nőtt fel a kislány, leérettségizett, női szabó szakvégzettséget szerzett, később, 2019-ben elvégzett egy viseletkészítő akkreditált tanfolyamot.

Egy ideig, 2003-tól 2010-ig Svájcban dolgozott egy textilipari cégnél. Függönyöket készített és síruhákat. Amikor hazajött, egy barátnője biztatására komolyabban kezdett foglalkozni a varrással. Érdekelték a népi, népies ruhák, de még nem rendelkezett elegendő ismerettel. Madocsára 2014-ben költözött az élettársával; kislányuk már ott született. Nekilátott a helyi viselet kutatásának, készítésének. Munkái elismerésekben részesültek. Már több tájegység ruháival foglalkozik. A jövőben a női és férfi fejfedők varrását is szeretné megtanulni.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.