A kiskőrösi tanár, aki az informatika nagykövete lett

Polereczki Mihály, a kiskunhalasi Wattay középiskola tanára az Informatika Nagykövete címet vehette át.

null

Nyolc hónapig kőműves mellett dolgozott Polereczki Mihály, aki ma a Wattay középiskolában tanít informatikát, programozást. Amikor egy évtizede elvégezte a főiskolát, nem kellett egyetlen kiskőrösi cégnek sem. A sárga csekkek viszont jöttek, élni is kellett valamiből. Szerencsére az akkor huszonéves fiatalember nem esett kétségbe, megfogta a lapát nyelét és elszegődött egy értékes diplomával a zsebében az építőiparba. Mint mondta, külföldre nem akart menni, a családja is ide kötötte. Amikor Antalfi Antal akkori igazgató munkát ajánlott a Wattay középiskolában, elfogadta. Furcsa volt eleinte tegezni a volt tanárait, köztük a korábbi osztályfőnökét is, de hamar hozzászokott. Mivel később elvégezte a mesterszakot is Szegeden, a kapcsolatai frissek maradtak, az egyetem és a középiskola együttműködése így született meg.

Polereczki Mihály, a Wattay középiskola informatikatanára
Fotó: Barta Zsolt / Petőfi Népe

Hogy milyenek a tanulók? Polereczki tanár úr azt mondja, hogy a Z generáció diákjai, például a kilencedikesek beleszülettek a digitális világba. Már középiskolásként otthonosabban mozognak benne, mint a szüleik. Használják a gépeket, viszont azt hiszik, mindenhez értenek. Az alkalmazásokat gyorsan megjegyzik, bár nem értik, mi miért történik.

Abban profik, hogy miként is lehet a weben tájékozódni, hogyan lehet alkalmazást letölteni, vagy a különböző konfigurációkat alkalmazni. De azt, hogy egy programnak mit kell tudnia, milyen fájlokat kell megnézni, abban nem jártasak.

Az informatikai ismereteket, programozást tanuló fia­talok érdeklődését az okos­gépek rengeteg alkalmazási lehetősége elviheti. Mégis hogyan lehet szakmailag „kordában tartani” a srácokat? – kérdeztük a pedagógust.

– Az lenne a legoptimálisabb, ha minden olyan kérdéskörben lépést tudnék velük tartani, amely őket érdekli. Ez rengeteg idő, de ebből nekünk, tanároknak kevés van. Így célzottan kell elővarázsolni mindazt, amit a gyerekek szeretnének megtanulni, illetve amit el kell sajátítaniuk. Az lenne a legcélszerűbb, ha olyan példákat tudnánk bemutatni, amelyek a világban megtalálhatók és őket már érdekli

– mondta Polereczki Mihály.

Megjegyezte, ez nehéz, de nem lehetetlen. Léteznek például olyan, számítógépekkel készített filmek, amelyek a történelmi eseményeket dolgozzák fel. Ilyen például a mindenki által elérhető nándorfehérvári ostromról szóló film. Ezt programozók készítették, történészek közreműködésével. Ezt a történelemtanítás során, illetve a szakmai informatika tanítása keretében is fel lehet használni. Az animációs filmeket a programozó szemével nézik.

A Wattayban a Z generáció diákjai tanulnak, beleszülettek a digitális világba, bátrak, kezdeményezők, praktikus szemléletűek. Vajon könnyű őket oktatni? Polereczki Mihály azt mondja, a tanulóknak rendkívül sok ismeretanyag áll a rendelkezésére. Autodidakta módon meg lehet tanulni rengeteg dolgot. A tanulók ennek hatására azonban elkényelmesednek. Sokszor ugyanis az oktatófelületek nem adnak annyi impulzust, mint például egy youtuber.

A fiatalok ahhoz vannak szokva, hogy folyamatosan ingereket ad a videó, csörög, zúg, villog.

A teljes cikket ITT olvashatja tovább.

Milliárdokból toboroznak tanárokat

Nagyléptékben emelkedik a pedagóguspályára készülő hallgatók állami támogatása, a tanár szakosok speciális ösztöndíjára fordított összeg két tanév alatt a duplájára nőtt, ma pedig már a 2013-as összeg ötszörösét fizetik ki. Eddig összesen 3,6 milliárd forintot kaptak a diákok, akik idén főként az ELTE-ről és az egri egyetemről pályáztak, többségében gyógypedagógus szakosok.

Korábbi cikkünket ITT olvashatja tovább.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.