időjárás 2°C Ambrus 2022. december 7.
logo

A szankciók miatt ki kell vezetni a benzinárstopot

A kiskőrösi tanár, aki az informatika nagykövete lett

Forrás: Országszerte
2020.11.28. 12:50
borítókép

Polereczki Mihály, a kiskunhalasi Wattay középiskola tanára az Informatika Nagykövete címet vehette át.

Nyolc hónapig kőműves mellett dolgozott Polereczki Mihály, aki ma a Wattay középiskolában tanít informatikát, programozást. Amikor egy évtizede elvégezte a főiskolát, nem kellett egyetlen kiskőrösi cégnek sem. A sárga csekkek viszont jöttek, élni is kellett valamiből. Szerencsére az akkor huszonéves fiatalember nem esett kétségbe, megfogta a lapát nyelét és elszegődött egy értékes diplomával a zsebében az építőiparba. Mint mondta, külföldre nem akart menni, a családja is ide kötötte. Amikor Antalfi Antal akkori igazgató munkát ajánlott a Wattay középiskolában, elfogadta. Furcsa volt eleinte tegezni a volt tanárait, köztük a korábbi osztályfőnökét is, de hamar hozzászokott. Mivel később elvégezte a mesterszakot is Szegeden, a kapcsolatai frissek maradtak, az egyetem és a középiskola együttműködése így született meg.

Polereczki Mihály, a Wattay középiskola informatikatanára
Fotó: Barta Zsolt / Petőfi Népe

Hogy milyenek a tanulók? Polereczki tanár úr azt mondja, hogy a Z generáció diákjai, például a kilencedikesek beleszülettek a digitális világba. Már középiskolásként otthonosabban mozognak benne, mint a szüleik. Használják a gépeket, viszont azt hiszik, mindenhez értenek. Az alkalmazásokat gyorsan megjegyzik, bár nem értik, mi miért történik.

Abban profik, hogy miként is lehet a weben tájékozódni, hogyan lehet alkalmazást letölteni, vagy a különböző konfigurációkat alkalmazni. De azt, hogy egy programnak mit kell tudnia, milyen fájlokat kell megnézni, abban nem jártasak.

Az informatikai ismereteket, programozást tanuló fia­talok érdeklődését az okos­gépek rengeteg alkalmazási lehetősége elviheti. Mégis hogyan lehet szakmailag „kordában tartani” a srácokat? – kérdeztük a pedagógust.

– Az lenne a legoptimálisabb, ha minden olyan kérdéskörben lépést tudnék velük tartani, amely őket érdekli. Ez rengeteg idő, de ebből nekünk, tanároknak kevés van. Így célzottan kell elővarázsolni mindazt, amit a gyerekek szeretnének megtanulni, illetve amit el kell sajátítaniuk. Az lenne a legcélszerűbb, ha olyan példákat tudnánk bemutatni, amelyek a világban megtalálhatók és őket már érdekli

– mondta Polereczki Mihály.

Megjegyezte, ez nehéz, de nem lehetetlen. Léteznek például olyan, számítógépekkel készített filmek, amelyek a történelmi eseményeket dolgozzák fel. Ilyen például a mindenki által elérhető nándorfehérvári ostromról szóló film. Ezt programozók készítették, történészek közreműködésével. Ezt a történelemtanítás során, illetve a szakmai informatika tanítása keretében is fel lehet használni. Az animációs filmeket a programozó szemével nézik.

A Wattayban a Z generáció diákjai tanulnak, beleszülettek a digitális világba, bátrak, kezdeményezők, praktikus szemléletűek. Vajon könnyű őket oktatni? Polereczki Mihály azt mondja, a tanulóknak rendkívül sok ismeretanyag áll a rendelkezésére. Autodidakta módon meg lehet tanulni rengeteg dolgot. A tanulók ennek hatására azonban elkényelmesednek. Sokszor ugyanis az oktatófelületek nem adnak annyi impulzust, mint például egy youtuber.

A fiatalok ahhoz vannak szokva, hogy folyamatosan ingereket ad a videó, csörög, zúg, villog.

A teljes cikket ITT olvashatja tovább.

Milliárdokból toboroznak tanárokat

Nagyléptékben emelkedik a pedagóguspályára készülő hallgatók állami támogatása, a tanár szakosok speciális ösztöndíjára fordított összeg két tanév alatt a duplájára nőtt, ma pedig már a 2013-as összeg ötszörösét fizetik ki. Eddig összesen 3,6 milliárd forintot kaptak a diákok, akik idén főként az ELTE-ről és az egri egyetemről pályáztak, többségében gyógypedagógus szakosok.

Korábbi cikkünket ITT olvashatja tovább.