A világ harmadik legértékesebb startupjává válhat a kínai fast fashion-cég

Nagyon ráérzett az e-kereskedelmi trendekre az olcsó divatcikkeket, kiegészítőket és kozmetikai termékeket kínáló vállalat.

Forrás: Figyelő, Vg.hu2022. 04. 25. 9:05
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Aki vállalkozik, illetve nap mint nap üzleti döntéseket hoz, az egészen pontosan tisztában van az internet, a digitalizáció jelentőségével. Ugyanakkor még az e téren tapasztaltabb üzleti döntéshozók is minduntalan megdöbbennek, amikor ennek a trendnek a gazdaságokat, a fogyasztói társadalmat átalakító valódi erejével találkoznak.

Ez az „őserő” – többek közt – éppen azokban a kereskedelmi platformokban van meg, melyek az egyszeri távol-keleti, olcsó tömegcikkek helyi kereskedőit szinte direktben vagy egyetlen nagy közvetítő révén kapcsolják össze a tehetősebb ázsiai, európai és persze tengerentúli átlagvásárlókkal – olvasható a Figyelő hasábjain megjelent cikkben, melyet a VG szemlézett.

Az ár ugyanis itt mindent visz. Ezért például a nyugati (vagy éppen a magyar) boltok, sőt webáruházak is mind bajba kerülnek, hiszen az áruik többségét maguk is Ázsiából szerzik be, így a helyi előnyeik igen nagy része elvész.

Továbbá ha kínai kiskereskedőket egy AliExpress, Wish vagy Gearbest típusú platformra lehet „ráültetni”, akkor szinte nem létezik az a napi fogyasztási cikk, amelyet az árérzékeny és a kiszállításra türelemmel váró átlagvásárló ne próbálna meg ilyen helyekről beszerezni. A félár és a harmadár csábítása a legtöbb esetben győz. Pontosabban győzött, egészen addig, míg 2021. július elsejével meg nem érkezett a helyi kereskedőket védeni hivatott EU-s szigor.

Ennek értelmében a harmadik országokból – jórészt persze Ázsiából – az említett platformokon és társaikon rendelt árukra kötelező felszámítani az adott tagállamban alkalmazott általános forgalmi adót. Ez a plusz 27 százalék már önmagában is kellően elrettentő lett volna, de hogy „kerek legyen a történet”, a filléres rendelésekre is 400–800 forintos egyszeri vámkezelési díj (postán átvett áru esetén a drágább, online ügyintézésnél az olcsóbb) kerül. Ezzel pedig véget ér az „ázsiai százforintos bolt” jellegű apróságvadászat, hiszen drágább lesz a leves (a vámkezelés), mint a hús, azaz mondjuk a telefontok 1-2 ezer helyett 400-600 forintért történő beszerzése már nem lesz kifizetődő, és a millió hasonló csekélység vásárlása is értelmetlenné válik – írja a cikk.

Gyakorlatilag tehát beválni látszik a jogalkotó szándéka, leszámítva persze a nagy akciókat, a kínaiak európai raktárakkal kiszolgált megrendeléseit.

Ez utóbbiak azonban már az apró-, a divatcikkeket hiába szállítják három, vagy a régiónkba hét napon belül, itt az árelőny nagyon kicsire olvad. Olyannyira, hogy a helyi nagy webáruházak, vagy réstermékek esetén a specializált kicsik már nemcsak egyszerűbb garanciát és sokkal gyorsabb kiszállítást, hanem meglehetősen versenyképes árakat is képesek kínálni. Mert hát Kínában is fele-harmada lesz az ellenérték, amennyiben valamely európai kereskedő raklapos tételben, nem pedig egyesével vásárol.

Mindennek ellenére egészen elképesztő üzleti világ az, ahol a semmiből pár esztendő alatt egy divatcikkcsomag-küldő vállalkozás a világ harmadik legértékesebb startupjává (pontosabban scaleuppá, azaz nagyra nőtt startuppá) válhat. Márpedig éppen ez történt meg a kínai Shein applikáció mögött álló webáruházzal, illetve logisztikai vállalattal, amelynek a friss befektetési köre már nem kevesebb mint 100 milliárd dolláros (35 ezer milliárd forinthoz közelítő) értékelést jelenthet. Ugyanis a Bloomberg hírügynökség április elején közzétett értesülései alapján a Shein e-kereskedelmi cégnél éppen egy új, hozzávetőleg egymilliárd dollár friss tőkét jelentő finanszírozási kört mérlegelnek, de ezért a hatalmas összegért csupán egy százalék körüli részesedést ajánlanak fel.

A VG által szemlézett írás ITT, a teljes cikk pedig a Figyelő április 21-i lapszámában olvasható el.

Borítókép: A Shein reklámfotója. (Fotó: Shein)

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.