Újabb kiadástól félnek a kereskedők

A plázák bérlői és beszállítói attól tartanak, hogy végül rájuk terhelik majd a reklámadót.

2014. 10. 07. 4:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Újabb terhek elé nézhetnek a bevásárlóközpontokban üzletet bérlő kereskedők, illetve a hipermarketek beszállítói. A reklámadó ugyanis kiterjed a nagy alapterületű üzletláncokra, plázákra is, vagyis a nemrégiben életbe lépett jogszabály szerint a beszállítóikkal vagy bérlőikkel kötött speciális megállapodásaik miatt az áruházláncoknak is fizetniük kell a megjelent hirdetések után. Például akkor, ha közös reklámújságban népszerűsítik az üzletházat, illetve a bérlők szolgáltatásait, akcióit. Ekkor előfordulhat, hogy az üzemeltetők nem vállalják egyedül a fizetendő terhet, hanem egy részét áthárítják a kereskedőkre.

– Ha a nagyáruházak, áruházláncok, vagy akár bevásárlóközpontok bevált szokás szerint marketing-hozzájárulást kapnak a beszállítóiktól vagy bérlőiktől, akkor a hozzájárulás után elvileg reklámadót kell fizetniük. Sőt, a nagykereskedelmi tevékenységet végző vállalkozásoknak is fizetniük kell a hirdetések után – hívta fel a figyelmet az Origó.hu-nak Békés Balázs, a Ryan amerikai adótanácsadó cég régiós vezetője.

Évek óta jellemző, hogy a plázák üzemeltetői a bérlőktől, illetve a kereskedelmi láncok a beszállítóktól különféle jogcímeken hozzájárulást szednek, ilyenek például a marketingért, reklámért fizetendő tételek. Ez sok esetben megfoghatatlan költség a kisvállalkozások számára. Plázás bérlők többször jelezték már, hogy valójában nem tudják, miért fizetnek nem kevés pénzt a bérleti díjakon felül, mert például tételesen nem látják ezeknek a költségeknek az elszámolását, viszont a bevásárlóközponttal történő szerződéskor nincs esély elkerülni a plusztételeket. A hozzájárulásból a bevásárlóközpont általában a közös vevőcsalogató kampányokat finanszírozza, ám nem túl kedvező, hogy a jövőben emiatt kétszer is fizethet reklámadót az üzemeltető. A szakértő szerint ugyanis a jogszabály úgy szól, hogy a plázától két jogcímen is be lehet szedni a reklámért fizetendő közterhet. – Egyrészt adózhat az újság elkészítésének költségei után, mert az saját célú reklámnak minősül, másrészt a beszállítótól a reklámújságban való megjelenés fejében kapott hozzájárulás után mint valamilyen reklám közzétevője – magyarázta Békés Balázs. A helyzetet bonyolíthatja, hogy a marketing-hozzájárulás kifizetője, vagyis a bérlő is adókötelezetté válhat mint a reklám megrendelője, ha nem kap az áruháztól megfelelő nyilatkozatot ennek az ellenkezőjéről.

Megkerestük a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetségét, hogy megtudjuk, a nagy üzletházak működtetői tervezik-e áthárítani a reklámadó rájuk eső részét a bérlőkre, illetve előfordulhat-e, hogy az új közteher miatt a kereskedők visszafogják a vásárlók meghódítását célzó tevékenységeiket. – A bevásárlóközpontok reklámbevéte-leinek és -kiadásainak mértékéről nincsenek információink, ha azonban a bérbeadó marketingdíjat határoz meg, annak jogcímét és elszámolását a bérleti szerződés tartalmazza – mondta kérdésünkre Balatoni Judit, a szövetség főtitkára. Az elmúlt időszakban a legtöbb bevásárlóközpont üzemeltetője külön felhívásban fordult a bérlőkhöz, ebben az új törvénnyel kapcsolatos álláspontját ismertette. – A reklámadóval kapcsolatban több érdek-képviseleti szervezettel és a nagy üzletláncok képviselőivel közösen léptünk fel, leginkább értelmezési és eljárásbeli problémákkal kapcsolatban. Ezek tisztázódni látszanak, de az érdekérvényesítő munka továbbra is folyik annak érdekében, hogy a kereskedelmi cégeket ne sújtsák újabb adó megfizetésével és plusz adminisztrációs terhekkel – hangsúlyozta a főtitkár. Megjegyezte azonban, hogy várakozásaik szerint a plázák által eddig reklámokra fordított költségek a következő időszakban csökkenni fognak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.