Magyar vasút: ötlet volna, pénz kellene

A fővárosi vasútállomások ramaty állapotban vannak, de a járművek fejlesztése biztatónak tűnik.

Ruzsbaczky Zoltán
2016. 04. 27. 16:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelenleg nincs szó a Déli pályaudvar mostani, fejpályaudvari funkciójának megszüntetéséről, a létesítménynek csak egy része, az üzemi terület kerülhet át Kelenföldre – legalábbis ez derült ki egy szerdai MÁV-os háttérbeszélgetésen. Többször felröppent a pletyka, hogy a budai oldal egyetlen vasúti végállomását megszüntetnék, szerepét pedig Kelenföld venné át. Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója viszont pontosított: az eddigi kormányhatározatok nem szólnak a Déli pályaudvar sorsáról, csak Kelenföld fejlesztési lehetőségeiről annak érdekében, hogy a Déli üzemi területét csökkenteni lehessen. Azt vizsgálnák, hogy miként tudnák az üzemi részt Kelenföld területére áthelyezni és leválasztani a Déli peronos vágányainak területéről.

A Nyugati környékén található rozsdaövezet felszámolását is megálmodták. Ha a projekt zöld utat kap, akkor akár a pályarendszert és az Eiffel-csarnokot is felújíthatnák.

A budapesti fejlesztések azonban egyáltalán nem mennek könnyen. Dávid Ilona – miközben közös szívfájdalomnak nevezte a fővárosi pályaudvarok és vasúti megállók állapotát – kijelentette: a régióra kevés uniós pénz jut, ezért az itteni fejlesztések eddig kimaradtak a tervekből. Pedig a MÁV szívesen javítana a budapesti vasúti üzemen, Dávid Ilona is hangsúlyozta, hogy nagyobb részt vállalnának a fővárosi tömegközlekedésből, le is raktak egy tervet a körvasút felújítására – ahogy arról korábban az MNO is beszámolt, új megállókat és viszonylatokat hoznának létre –, de ha kapnak is rá támogatást, akkor a pénzt egy másik projekt elől veszik el.

A gördülőállomány szempontjából már biztatóbbnak tűnik helyzet, a MÁV ugyanis gőzerővel készül a 2023-ban várható piacnyitásra, amikortól akár magánszolgáltatók is felvehetik a versenyt a személyszállításban az állami vállalattal. Csépke András, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója elmondta: terveik szerint 2020-ra a teljes budapesti elővárosi és a távolsági intercity-forgalomban részt vevő flotta új, korszerű járművekből állna.

A MÁV szolnoki üzemében 20 darab nemzetközi forgalomra szánt, majd ezután mintegy 100 hazai pályákra tervezett, magyar fejlesztésű IC+ típusú személykocsit gyártanak le. Az első ilyen jövő ősszel gördülhet ki a gyárból, majd ezt követően havi 4-5 darabot tudnak átadni a forgalomnak. Ha ezzel végeznek, jelen állás szerint úgy tűnik, nekiállhatnak a 100 belföldi forgalomra szánt kocsinak is, erre a kormány már elkülönített 15 milliárd forintot. Csépke hozzátette: később további 200 kocsit gyártanának, ha a feltételek lehetővé teszik.

Nagy befogadóképességű, korszerű motorvonatokra is írhatnak ki közbeszerzést, mégpedig három-négy hónapon belül. Ezek valószínűleg emeletesek lennének, hogy minél több legyen a modern férőhely. A korábbi 108, közönségkedvencnek számító, svájci Flirt típusú motorvonatból még 15 érkezhet a közeljövőben.

A beszélgetésen szó esett a hányatott sorsú budapesti hévhálózat jövőjéről is, a vonalakat a tervek szerint a MÁV veszi át a Budapesti Közlekedési Központtól. Dávid Ilona ismertette: az üzletág vélhetően önálló társaságba fog kiválni, az átmenet levezénylésére munkacsoportok alakultak az összes érintett szervezet részvételével, ezekben helyet kapott többek közt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a MÁV és a BKK is.

Az igazgató elmondta: a hév nem púp a MÁV hátán, a cég ugyanis jobban ki szeretné venni a részét a fővárosi közlekedésből. A hálózat valóban elég rossz bőrben van, de a MÁV irányítása alatt elővárosi vasúttá lényegülhet át, így pedig megnyílhat uniós kassza is a helyi érdekű vonalak fejlesztésére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.