A miniszterelnök holnap kezdődő egyiptomi tárgyalásainak középpontjában a hétszáz magyar vasúti vagon szállításáról szóló, tavaly ősszel aláírt együttműködési szándéknyilatkozat véglegesítése lehet – közölték a Magyar Nemzettel kairói források. Egy ideig úgy tűnt, biztosan sikerül megszereznie az üzletet a Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter futsalcsapatának városában működő Dunakeszi Járműjavítónak (DJJ), hiszen már 2014 nyarán arról tárgyaltak az egyiptomi féllel, hogy a megrendelés fejében egymilliárd eurós kedvező kamatozású hitelt nyújtana a magyar állam az Eximbankon keresztül. A magyar esélyeket erősíti, hogy Gamal Abd en-Nasszer, majd Anvar Szadat elnök idején az Ikarus buszok mellett teljes vonatszerelvényeket is szállítottunk az észak-afrikai országba, így jó hírünk volt az országban. Jellemző, hogy a motorvonatot régebben mágári (magyar) néven ismerték, illetve ha valaki nagyon gyorsan futott (például egy focista), arra is azt mondták, hogy mágári.
Időközben azonban – más világcégek mellett – az oroszok is bejelentkeztek az üzletre, így egyelőre nem egyértelmű, ki kap lehetőséget a hétszáz vagon és tizenöt mozdony szállítására. – Hogy milyen politikai és egyéb játszmák zajlanak a háttérben, azt nem tudni, de az biztos, hogy végleges döntés még nem született az üzletről – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Hani al-Husszeini könyvvizsgáló, gazdasági tanácsadó, az egyiptomi szocialista párt szakértője. Mint mondta, ez a reménybeli szerződés ugyan komoly tétel lehet a magyar vállalkozás számára, de az arab tavaszt követő visszaesésből lassan kilábaló egyiptomi gazdaság ennél sokkal nagyobb lehetőségeket kínál a magyar cégeknek, ha résen vannak, és lecsapnak a kínálkozó lehetőségekre. Az Abdel Fattáh asz-Szíszi elnök által elindított gazdasági fejlesztés fontos része ugyanis, hogy a 2014 nyarán indított és tavaly augusztusban megnyitott – a Szuezi-csatorna mellé épített – Új Szuezi-csatorna körzetében négy új gazdasági központot hoznak létre, amelyek célja a fölgyorsult hajóforgalom nyújtotta üzleti lehetőségek kiaknázása. – Jól mutatja a nemzetközi érdeklődést, hogy Dél-Korea már kinyilvánította szándékát, hogy gépkocsi-összeszerelő üzemet építene a Port Szaíd déli oldalán lassan teljesen elkészülő egyik gazdasági központ területén, ha sikerül megegyezni az egyiptomi hatóságokkal – mondta a szakember.