– Mi a véleménye a nemzeti fejlesztési tárca és az Uber múlt heti találkozójáról?
– Úgy tudom, az Uber az elmúlt két évben többször kereste a kapcsolatfelvételt a szakminisztériumokkal. Ezeken a találkozókon azokat a mára mindenki számára ismert kommunikációs paneleket próbálta elfogadtatni, amelyek arról szólnak, hogy az innováció mennyire fontos és megállíthatatlan a mai modern gazdasági életben. A tárca eddig is azt hangsúlyozta, hogy örömmel fogad minden új szereplőt a hazai piac, ha az teljesíti a minimális elvárásokat. Az Uber – amely az Európai Unióban holland székhelyű, de valójában a Bermudákra bejegyzett, offshore-kapcsolatú kaliforniai cég – a mai napig nem kért és nem kapott tevékenységi engedélyt Magyarországon. Tehát jelenleg is illegális szereplője a gazdaságnak. Kényes helyzetbe kerülhet a jövőben egy szakminisztérium, ha olyan céggel tárgyal, amely fittyet hány a magyar törvényekre. A kormány és a rendeletalkotók mentségére szóljon, hogy az utolsó pillanatig hittek a cég meséjében: abban, hogy szándékában áll megfelelni a magyar szabályozásnak. Ezt a kommunikációs trükköt már a világ több országában alkalmazták, persze csak időhúzás céljából, és több kabinetet hoztak már ezzel kellemetlen helyzetbe. Ám bízom abban, hogy a magyar kormánynak sikerül meggyőznie az Uber képviselőit, hogy végre tegyék legálissá a tevékenységüket, legyenek együttműködők a hatósági ellenőrzések során, és valódi piaci versenyben méressék meg magukat. Jelen pillanatban van egy tiszta képlet, amelynek alapján az Uber és a hasonló alkalmazások üzemeltetői végezhetnék a tevékenységüket. Ha ezt nem vállalják fel, akkor a kormány és a hatóságok nem tehetnek mást, mint hogy fellépnek velük szemben.
– Többen azért bírálják a taxisokat, mert nem fejlesztenek, nem költenek innovációra úgy, mint az Uber.
– A budapesti taxiszolgáltatásban óriási fejlesztések mentek végbe 2013 óta. Megjelentek az infokommunikációs címkiadó rendszerek az autókban, így a telefonon rendelő utasnak a hozzá legközelebb lévő szabad taxit továbbítják. Kötelezően be kellett szereznünk a bankkártya-elfogadó terminálokat, ami csökkenti a készpénzforgalmat. Ha bármelyik német városban kártyával szeretnénk fizetni, furcsán tekintenének ránk. Franciaországban pedig jóval előre kell jelezni, ha így akarjuk rendezni az utat. Az utóbbi hónapokban egyébként már megjelentek az Uberhez hasonló fejlesztések a nagyobb budapesti társaságoknál is. Mivel a fővárosi taxisok, az Uberrel ellentétben, nem percenként és óránként változtatják a piaci igényekre hivatkozva a díjaikat, az utasok egyre nagyobb számban töltik le a budapesti fuvarszervezők innovatív alkalmazásait. A megrendelők telefonjukon folyamatosan követhetik autójuk mozgását. Ha igénylik, a taxi érkezésekor üzenetet is kapnak. Különleges igényeket is megadhatnak az utasok, például azt is, hogy hatszemélyes, esetleg kombi legyen az autó. Ezekre az Uber alkalmazásának fejlesztői nem fordítottak különösebb figyelmet. Ha az utasnak a taxissal vagy a szolgáltatással szemben bármilyen kifogása van, akkor a kormányrendeletben előírt módon, telefonos ügyfélszolgálaton magyar, német és angol nyelven kérhet segítséget.