Rengeteg pénz járhat vissza a reklámadó miatt

Még tart a Brüsszel által indított kötelezettségszegési eljárás a tiltott állami támogatás ügyében.

Horváth Attila
2017. 03. 09. 19:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európai Bizottság (EB) tavaly novemberben két hónapot adott Magyarországnak a reklámadótörvény megváltoztatására, mert szerinte a többszöri módosítás után is tiltott állami támogatást valósít meg. A határidő január elején lejárt, a törvény nem változott, de hazánk eljárást kezdeményezett az Európai Bíróságnál a bizottság határozatával szemben. Az ügy iratai azonban jelenleg nem nyilvánosak, a kormány még nem közölt belőle részleteket – hívta fel a figyelmet a Faludi Wolf Theiss Ügyvédi Iroda.

Hozzátette, a 2014-es adóbevételekkel együtt az elmúlt két évben nagyságrendileg 22 milliárd forintnyi költségvetési bevétel származott a reklámadóból. A 2014-ben bevezetett, komoly vitákat gerjesztő reklámadótörvény sávosan progresszív adókulcsokat határozott meg a reklámbevételek adóztatására. Félmilliárd forintos árbevételig 0 százalékos, 20 milliárd felett már 40, 2015-től pedig 50 százalékos közterhet kellett fizetniük az adózóknak.

Az EB 2015 márciusában a belső piaccal össze nem egyeztethető, jogellenes állami támogatásnak minősítette a sávosan progresszív magyar reklámadót. A törvény 2015. júniusi módosítása megszüntette a többsávos jelleget, így a 100 millió forint fölötti reklámbevétel után egységesen 5,3 százalék lett az adókulcs. A bizottság 2016. december 20-án közzétett határozatában ugyanakkor megállapította, hogy a magyar törvény az adóalanyok közötti indokolatlan megkülönböztetéssel még mindig jogellenes állami támogatást valósított meg, amelyet a korábbi törvénymódosítás sem orvosolt. Az EB szerint az adó továbbra is progresszív, a 100 millió forint alatti bevételű cégeket támogatja az állam olyan formában, hogy nem kell adót fizetniük. A módosítás előtti törvény pedig legdurvábban az RTL Klubot sarcolta volna, ugyanis az volt az egyetlen, amely a legmagasabb adósávba került.

A szervezet két megoldást is javasolt a decemberi határozatában, amely alkalmas lehet a közösségi joggal való összhang megteremtésére. Az egyik az 5,3 százalékos adókulcstól eltérő, egységes, minden alanyra vonatkozó adókulcs bevezetése, tehát ez a 100 millió forint alatti bevételű cégekre is érvényes lenne. Konkrét adókulcsot azonban az előterjesztésben nem javasoltak, csak annyit, hogy ne 5,3 legyen. A másik megoldás a reklámadó visszamenőleges eltörlése.

Az iroda megjegyezte, a bizottság döntése alapján ugyanakkor kérdés, ha az Európai Bíróság álláspontja szerint is tiltott állami támogatást valósít meg a reklámadó, akkor pontosan kinek és mekkora összeget kell majd visszafizetni. Pásztor János, az ügyvédi iroda adócsoportjának vezetője elmondta, a visszamenőleges hatályon kívül helyezés esetén a megfizetett adó kamattal növelt összegét kell az államnak visszafizetnie az adózók részére. Hozzátette, az egységes adókulcs bevezetése esetén a jogalkotó csak a jövőre nézve állapíthat meg mindenkit terhelő adókötelezettséget. Ennek bevezetése azonban igen bonyolultnak tűnik. Azt is vizsgálni kell ugyanis, hogy a korábban különböző terhelés alá esők kötelezettségét az új szabályozás hogyan egyenlítheti ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.