Fordul a trend: lassan vége a Jumbo Jetnek?

Nincs megrendelés az óriásgépekre, de a középkategóriás repülők iránt nagy a kereslet.

Bodacz Péter
2017. 06. 26. 17:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy látszik, megfordul a trend, és az óriás-repülőgépek helyett egyre inkább a kisebb, olcsóbban üzemeltethető utasszállítókat választják a légitársaságok. A Boeing például már jó ideje nem kapott új megrendelést a kultikus 747-es modellre, így valószínű, hogy a már megrendelt húsz gép legyártása után nem készül több a Jumbo Jetből. A vevők inkább a két hajtóműves 787 Dreamlinerek iránt mutattak érdeklődést.

A legnagyobb gépek iránti kereslet visszaesését mutatja, hogy az Airbus kétemeletes óriásgépéért, az A380-asért sem tolonganak a kuncsaftok, a típusra szintén nem érkezett megrendelés a párizsi légiszalonon. A modell legnagyobb üzemeltetője, az Emirates ráadásul csak akkor rendel az óriásgépből, ha a toulouse-i központú gyártó garanciát vállal a légitársaság által kért fejlesztésekre. Az Airbus és az Emirates elképzelései ugyanakkor távol állnak egymástól, így a 142 darabos megrendelés 2020-ig való teljesítésével vége szakadhat a modell történetének.

Az óriásgépek iránti kereslet megcsappanása mellett egy nemrégiben készült elemzés is arra enged következtetni, hogy a hosszú távú járatok üzemeltetése a következő 5-10 évben jelentősen átalakulhat. Az Aviation Week repülési szaklap a Bank of America – Merill Lynch elemzőivel vizsgálta meg, hogy mit szólnak a légitársaságok, lízingcégek a Boeing által javasolt új, közepes méretű repülőgéphez. Az Airportál.hu által idézett cikk szerint az NMA-nak (new mid-sized airplane, azaz új középméretű repülőgép), vagy a szakma által megelőlegezetten 797-esnek nevezett típus előzetes elképzelésként létezik, és 2025 körül állhat forgalomba. Lényegében a már nem gyártott 757-es és a rövidebb törzsű 767-es által hagyott piaci rést foglalná el, 250 fős utaskapacitással. A szaklap cikke szerint a cégek 78 százaléka érdeklődőnek mutatkozik, ám a Boeing szerint megvalósíthatónál négy évvel hamarabb szeretnének egy ilyen újfajta típust. Érdekesség, hogy a potenciális megrendelők többsége 250 ülésnél kevesebbet szeretne kétosztályos elrendezésben, és beérné 9200 kilométeres hatótávolsággal.

A nagy gépektől való elfordulás nem jelenti azt, hogy pesszimistának kell lenniük a gyártóknak. A már említett párizsi szalonon a Boeing és az Airbus is jelentős megrendelésekhez jutott. (Hagyományosan a világ egyik legjelentősebb ágazati seregszemléjén mutatják be újításaikat az iparági szereplők, míg a megrendelői oldalon felsorakoznak a lízingcégek és légitársaságok.)

Elsősorban a Boeing számára zárult jól a párizsi börze, az immár 50 éves 737-es sorozat legújabb, MAX jelű modelljeiért ugyanis óriási volt az érdeklődés, összesen 571 darabra futott be megrendelés három nap alatt, listaáron számolva 75 milliárd dollár (20 700 milliárd forint) értékben. A vállalat forgalmát az is növeli, hogy sok légitársaság a korábbi, MAX 8-as és 9-es altípusokra vonatkozó megrendeléseit a nagyobb befogadóképességű MAX 10-esek beszerzésére módosította (a négy különböző méretben gyártott típus befogadóképessége 138 és 230 fő között van, hatótávolságuk pedig 6000-7000 kilométer körüli). Ezek a gépek már alkalmasak arra, hogy alacsony költséggel szeljék át az Atlanti-óceánt. Nem véletlen, hogy a fapadosmezőnyben elsőként a Norwegian a MAX szériára alapozza Nyugat-Európa és az Egyesült Államok keleti partja közötti járatok indítását.

Az Airbus ugyanakkor jelentősen elmaradt amerikai riválisától, az európai gyártó a 737-es Boeing fő konkurenciáját jelentő Airbus A320-as sorozatból kevéssel több mint 100 darabot adott el. Az Airbus és a Boeing egyébként egyaránt 40 ezer új repülőgép gyártásával számol a 100 ülésesnél nagyobb kategóriákban 2037-ig bezárólag. Ennek hajtóereje az éves szinten 4,4–4,7 százalékosra becsült utasszám-növekedés lesz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.