Online bekötés: kaotikusan indul az újabb kör is

Fogalmuk sincs az ágazat cégeinek, kitől, mikor és mennyiért vehetnek „online kasszát”.

Horváth Attila
2017. 06. 30. 18:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Semmivel sem megy olajozottabban az étel- és italautomaták online adóhivatali bekötése, mint ahogy korábban a vendéglátóhelyeknél, a taxisoknál vagy éppen a szintén folyamatos információátadásra kötelezett masszőröknél. Az érintettek csak azt tudják, hogy meg kell vásárolniuk egy eszközt, amely alkalmas a kapcsolattartásra, de fogalmuk sincs arról, hogy mely cégtől és mennyiért.

– Rendben van, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) felügyeleti egységenként 120 ezer forintos támogatást ígér, de ezzel az információval nem sokra megyünk mindaddig, amíg nem tudjuk, mennyibe kerül majd a berendezés, ráadásul senki még csak nem is látott ilyet! – fakadt ki lapunknak a Magyar Ital- és Áruautomata-szövetség elnöke. Szöllősi Balázs összehasonlításként elmondta azt is, hogy sok étel- és italautomata önmagában kevesebbet ér, mint 120 ezer forint, úgyhogy nagy kérdés, megéri-e egyáltalán az érintetteknek a beruházás.

A nemzetgazdasági tárca korábban, a rendelettervezet ismertetésekor elsősorban azzal érvelt az étel- és italautomaták online adóhivatali bekötése mellett, hogy a tapasztalatok szerint ezek üzemeltetőinek jelentős része az adók megfizetése nélkül folytat kereskedelmi tevékenységet. Ezért arra van szükség, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) éppúgy nyomon tudja követni ezeknek a berendezéseknek a forgalmát, mint a pénztárgépekét. Szöllősi Balázs közölte, egyetértenek a tárca érvelésével, régóta szeretnék elérni, hogy állami kontroll alá kerüljenek az automaták. Ennek menete azonban problémás és átláthatatlan, a döntések a piaci szereplőkkel való egyeztetés nélkül születnek.

Mint lapunk is beszámolt róla, az eredeti terv szerint a készülékeket július 1-jétől kellene bekötni az adóhatósághoz az online rendszeren, az automata felügyeleti egységeken keresztül. Később a határidőt decemberre módosították. Több cég vállalkozott volna a felügyeleti rendszer kialakítására, egyben a szolgáltató szerepére, de egy javaslatban nemrég megjelent az eddig ismeretlen menedékes felügyeleti szolgáltató fogalma, amelynek kijelölése és szabályozása a kormány joga lenne. Ráadásul csak olyan cég láthatja el ezt a feladatot, amely a 2000-es lélekszám feletti településeken ügyintézésre alkalmas ügyfélszolgálatot működtet. Ehhez Magyarországon egyetlen cég rendelkezik megfelelő infrastruktúrával, méghozzá a Magyar Posta Zrt. Erről Szöllősi Balázsék hivatalos értesítést nem kaptak, de a piaci pletykák ezt a lehetőséget erősítik meg. Az elnök hozzátette, a kormány eredetileg azt hangsúlyozta, hogy éles piaci verseny zajlik majd a felügyeleti szolgáltató szerepéért, ehhez képest úgy tűnik, egyetlen nyertes lehetséges.

Szöllősi Balázs hozzátette, többször is kezdeményeztek már találkozót az NGM és az adóhivatal munkatársaival, hogy egyeztessenek a részletekről, ám eddig ezek a kísérletek nem sok sikerrel jártak. Most azonban megint megpróbálják, mert ilyen ütemben, ezzel a módszerrel az elnök szerint az új, decemberi határidőre egyetlen automatába sem szerelik be a felügyeleti egységet. Mivel fogalmuk sincs, hogy ezek az eszközök mit tudnak, hogy néznek ki, miként kell beszerelni őket, ezért arra várnak, hogy valaki végre megválaszolja a kérdéseiket. Az elnök bízik benne, a menedékes szolgáltató nem ragaszkodik majd a maximálisan meghatározható 5000 forintos havidíjhoz, mert ez sok automatás számára megfizethetetlen, számos készülék nem is termel ekkora bevételt. Ha valaki megkapja az egész piacot, ami 25-30 ezer gépet jelent, akkor Szöllősi Balázs reményei szerint elég lesz akár az 5000 forint fele is. Ezek az intézkedések egyébként a piaci szereplők szerint egyértelműen jelentős áremeléshez vezetnek majd, végső soron a fogyasztó jár a legrosszabbul.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.