Jelentős átalakulásokat hozhat az idei év az európai légiforgalmi piacon, az olasz Alitalia mellett ugyanis egy másik nemzeti vállalat, a Tarom is csődközeli helyzetbe került. A román nagyvállalat története nem tekinthető kuriózumnak, hiszen arról van szó, hogy egy hagyományos modellben működő – azaz a fapadosok megjelenése előtti időkre optimalizált – cég nem tudott alkalmazkodni az új idők kihívásához. Megörökölte ugyanakkor a régi állami nagyvállalatokra jellemző, túlméretezett és pazarló struktúrát.
A Tarom számára az utóbbi években a legnagyobb piaci csapást kétségkívül az jelentette, hogy a társaság elvesztette monopolhelyzetét Romániában, hiszen immár belföldi járatokat is üzemeltetnek a diszkont légitársaságok. Keleti szomszédunk egyébiránt igen jól ellátott légikikötőkkel: Bukarest mellett Jászvásárnak, Konstancának, Temesvárnak, Kolozsvárnak és Marosvásárhelynek is van nemzetközi és belföldi forgalom lebonyolítására is alkalmas repülőtere. Ám mára a Wizz Air lett a legerősebb a román piacon: a Capital magazin adatai szerint a magyar hátterű fapadostársaság piaci részesedése 31 százalék, míg a második a Blue Air 21 százalékkal, és csak ezután következik a Tarom 17 százalékkal. A román légicég helyzete minden valószínűség szerint tovább fog romlani, hiszen – mint azt a Maszol.ro cikke is idézi – Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója a közelmúltban azt nyilatkozta: reményeik szerint idén hétmillió utas fogja igénybe venni romániai járataikat, 23 százalékkal többen, mint tavaly. Az összefoglaló megjegyzi: könnyen megtörténhet, hogy a Tarom negatív spirálba kerül, a jegyárak csökkentése ugyanis tovább növeli a veszteségeit (a tavalyi évet 47 millió lejes, átszámítva közel 3,2 milliárd forintos veszteséggel zárta). Idén tíznél is több járatot volt kénytelen leállítani, emiatt sokan pártolhatnak át a versenytársakhoz, ami csődközeli állapotba sodorhatja a vállalatot.
Felidézi a Maszol cikke azt is, hogy az igazgatótanács által 2013-ban elfogadott, középtávú menedzsmentterv értelmében az akkor már negyedik éve veszteséges Tarom tavalyelőtt és tavaly nyereséget kellett volna hogy termeljen. A cél megvalósítására külföldi igazgatót szerződtettek, a belga Christian Heinzmannt. Vezetése alatt a cég eredményei nem javultak, ezért tavaly márciusban menesztették. Azóta Eugen Davidoiu személyében már a harmadik igazgatót fogyasztja a vállalat. A Taromnak 2016-ban 2,6 millió utast kellett volna szállítania, ám az utasszám az előirányzott 100 ezer fős növekedés helyett csökkent 2,41 millióra, az árbevétel szintén visszaesett. Sokat elárul a cég gazdaságtalan működéséről, hogy az adminisztratív személyzet túlméretezett: a Taromnak 1840 dolgozója van, míg a nála több mint kétszer annyi, évi 5,1 millió utast szállító lengyel Lotnál 2360-an dolgoznak.