A 3-as metró felújítottnak mondott szerelvényeinek olyan járművek lehetnek az alapjai, amelyeket az orosz Metrovagonmas 2009-ben kezdett gyártani, de az ismétlődő üzemzavarok miatt a moszkvai metró egy idő után nem kért belőlük, és Üzbegisztán fővárosa, Taskent is elállt a megvásárlásuktól – írja az Élet és Irodalom (ÉS). A szerző azért gyanakszik erre, mert ennél a típusnál három díszléc van az ablakok között, szemben a régi budapesti metrókocsikkal, amelyeknél kettő volt.
Februárban a moszkvai metró összesen 18 szerelvényt rendelt a Metrovagonmastól kocsinként 73 millió rubelért. Ez a cég legmodernebb típusa, a Moszkva nevű szerelvény. Ehhez képest a budapesti metrónak szállított szerelvények 2015. augusztusi árfolyamon – a szerződés aláírásának idején – kocsinként körülbelül 72,5 millió rubelbe kerültek.
A legújabb Moszkva típusú metrót tavaly szeptemberben mutatták be a nagyközönségnek. A szerelvényekben stresszmentes világítás, több tablet- vagy telefontöltő-csatlakozás található, de a legfontosabb ismérve – szemben a nálunk éppen ismét nem futó kocsikkal –, hogy a klímaberendezés az alapfelszereltség része. Az egész kocsi összességében kinézetre és felszereltség szempontjából is olyan, mintha a kettes és a négyes vonalon futó Alstom szerelvények modernebb kiadása lenne. A típus Wikipedia-oldalán látható a járművek minden adata. Az új kocsik április óta futnak a moszkvai metróban.
A lap megjegyzi, hogy a Krím megszállása és a kelet-ukrajnai háború miatt előálló gazdasági helyzetben összeroskadt a Metrovagonmas gördülőállomány-üzletága, és a tervezettnél jóval kevesebb járművet tudott eladni. Csakhogy a tervezett járműépítésekhez már importálták a fődarabokat, így vélhetőleg azokat a japán Hitachi motorokat is, amelyek váratlanul, „bónuszként” kerültek a budapesti szerelvényekbe, a nagyobb teljesítmény miatt műszaki problémákat is okozva. Az ÉS szerint máig nincs érthető magyarázat arra, hogy a kormány miért ragaszkodott a felújításhoz, amikor 2013-ban még új kocsik beszerzéséről volt szó.
















