Moszkva annyiért kap új metrót, mint Budapest felújítottat

Az orosz kocsikban ráadásul klímaberendezés és telefontöltő is van.

Hava Nikita
2017. 07. 07. 16:44
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 3-as metró felújítottnak mondott szerelvényeinek olyan járművek lehetnek az alapjai, amelyeket az orosz Metrovagonmas 2009-ben kezdett gyártani, de az ismétlődő üzemzavarok miatt a moszkvai metró egy idő után nem kért belőlük, és Üzbegisztán fővárosa, Taskent is elállt a megvásárlásuktól – írja az Élet és Irodalom (ÉS). A szerző azért gyanakszik erre, mert ennél a típusnál három díszléc van az ablakok között, szemben a régi budapesti metrókocsikkal, amelyeknél kettő volt.

Februárban a moszkvai metró összesen 18 szerelvényt rendelt a Metrovagonmastól kocsinként 73 millió rubelért. Ez a cég legmodernebb típusa, a Moszkva nevű szerelvény. Ehhez képest a budapesti metrónak szállított szerelvények 2015. augusztusi árfolyamon – a szerződés aláírásának idején – kocsinként körülbelül 72,5 millió rubelbe kerültek.

A legújabb Moszkva típusú metrót tavaly szeptemberben mutatták be a nagyközönségnek. A szerelvényekben stresszmentes világítás, több tablet- vagy telefontöltő-csatlakozás található, de a legfontosabb ismérve – szemben a nálunk éppen ismét nem futó kocsikkal –, hogy a klímaberendezés az alapfelszereltség része. Az egész kocsi összességében kinézetre és felszereltség szempontjából is olyan, mintha a kettes és a négyes vonalon futó Alstom szerelvények modernebb kiadása lenne. A típus Wikipedia-oldalán látható a járművek minden adata. Az új kocsik április óta futnak a moszkvai metróban.

A lap megjegyzi, hogy a Krím megszállása és a kelet-ukrajnai háború miatt előálló gazdasági helyzetben összeroskadt a Metrovagonmas gördülőállomány-üzletága, és a tervezettnél jóval kevesebb járművet tudott eladni. Csakhogy a tervezett járműépítésekhez már importálták a fődarabokat, így vélhetőleg azokat a japán Hitachi motorokat is, amelyek váratlanul, „bónuszként” kerültek a budapesti szerelvényekbe, a nagyobb teljesítmény miatt műszaki problémákat is okozva. Az ÉS szerint máig nincs érthető magyarázat arra, hogy a kormány miért ragaszkodott a felújításhoz, amikor 2013-ban még új kocsik beszerzéséről volt szó.

„A valóság az, hogy a Metrovagonmas gyárában nem állnak rendelkezésre használt alkatrészek, tekintettel arra, hogy a gyár új vagonok előállítására szakosodott. Jelenleg az egyedüli használt vagonokkal kapcsolatos projekt a budapesti metrófelújítás” – közölte a fenti információk megjelenését követően a vállalat. Szerkesztőségünknek is megküldött sajtóközleményükben arról is írnak: a budapesti metrószerelvényekkel összefüggő munkálatok során kizárólag teljesen új alkatrészeket és alkotóelemeket használnak. Kivételt azok az elemek képeznek, amelyeket a Budapestről felújításra érkező szerelvények szerkezetében használtak. Ezek a gyárban átfogó ellenőrzésen estek át és a további használatukhoz tanúsítványt kaptak. Nem megfelelő alkatrészek használata a Metrovagonmasnál teljességgel kizárt – szögezték le.

A 81-717.6/714.6 sorozatú szerelvényeket ténylegesen a Metrovagonmasnál gyártották a 2009-2010- es években a moszkvai metróhálózat megrendelésére, azonban nem volt arra precedens, hogy a vonatok megrendelését visszamondták volna és azokat a gyárba visszahívták volna. A taskenti metróhoz sosem szállítottak ilyen típusú szerelvényeket.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.