Moszkva annyiért kap új metrót, mint Budapest felújítottat

Az orosz kocsikban ráadásul klímaberendezés és telefontöltő is van.

Hava Nikita
2017. 07. 07. 16:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 3-as metró felújítottnak mondott szerelvényeinek olyan járművek lehetnek az alapjai, amelyeket az orosz Metrovagonmas 2009-ben kezdett gyártani, de az ismétlődő üzemzavarok miatt a moszkvai metró egy idő után nem kért belőlük, és Üzbegisztán fővárosa, Taskent is elállt a megvásárlásuktól – írja az Élet és Irodalom (ÉS). A szerző azért gyanakszik erre, mert ennél a típusnál három díszléc van az ablakok között, szemben a régi budapesti metrókocsikkal, amelyeknél kettő volt.

Februárban a moszkvai metró összesen 18 szerelvényt rendelt a Metrovagonmastól kocsinként 73 millió rubelért. Ez a cég legmodernebb típusa, a Moszkva nevű szerelvény. Ehhez képest a budapesti metrónak szállított szerelvények 2015. augusztusi árfolyamon – a szerződés aláírásának idején – kocsinként körülbelül 72,5 millió rubelbe kerültek.

A legújabb Moszkva típusú metrót tavaly szeptemberben mutatták be a nagyközönségnek. A szerelvényekben stresszmentes világítás, több tablet- vagy telefontöltő-csatlakozás található, de a legfontosabb ismérve – szemben a nálunk éppen ismét nem futó kocsikkal –, hogy a klímaberendezés az alapfelszereltség része. Az egész kocsi összességében kinézetre és felszereltség szempontjából is olyan, mintha a kettes és a négyes vonalon futó Alstom szerelvények modernebb kiadása lenne. A típus Wikipedia-oldalán látható a járművek minden adata. Az új kocsik április óta futnak a moszkvai metróban.

A lap megjegyzi, hogy a Krím megszállása és a kelet-ukrajnai háború miatt előálló gazdasági helyzetben összeroskadt a Metrovagonmas gördülőállomány-üzletága, és a tervezettnél jóval kevesebb járművet tudott eladni. Csakhogy a tervezett járműépítésekhez már importálták a fődarabokat, így vélhetőleg azokat a japán Hitachi motorokat is, amelyek váratlanul, „bónuszként” kerültek a budapesti szerelvényekbe, a nagyobb teljesítmény miatt műszaki problémákat is okozva. Az ÉS szerint máig nincs érthető magyarázat arra, hogy a kormány miért ragaszkodott a felújításhoz, amikor 2013-ban még új kocsik beszerzéséről volt szó.

„A valóság az, hogy a Metrovagonmas gyárában nem állnak rendelkezésre használt alkatrészek, tekintettel arra, hogy a gyár új vagonok előállítására szakosodott. Jelenleg az egyedüli használt vagonokkal kapcsolatos projekt a budapesti metrófelújítás” – közölte a fenti információk megjelenését követően a vállalat. Szerkesztőségünknek is megküldött sajtóközleményükben arról is írnak: a budapesti metrószerelvényekkel összefüggő munkálatok során kizárólag teljesen új alkatrészeket és alkotóelemeket használnak. Kivételt azok az elemek képeznek, amelyeket a Budapestről felújításra érkező szerelvények szerkezetében használtak. Ezek a gyárban átfogó ellenőrzésen estek át és a további használatukhoz tanúsítványt kaptak. Nem megfelelő alkatrészek használata a Metrovagonmasnál teljességgel kizárt – szögezték le.

A 81-717.6/714.6 sorozatú szerelvényeket ténylegesen a Metrovagonmasnál gyártották a 2009-2010- es években a moszkvai metróhálózat megrendelésére, azonban nem volt arra precedens, hogy a vonatok megrendelését visszamondták volna és azokat a gyárba visszahívták volna. A taskenti metróhoz sosem szállítottak ilyen típusú szerelvényeket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.