Újra indul Ferihegyről gép a tengerentúlra

Nagy a titkolózás a lengyel LOT által indított járat beharangozása körül. Ismét diszkriminálják lapunkat.

Bodacz Péter
2017. 07. 04. 9:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemcsak a Budapest–New York járat jövő év eleji elindítását, hanem más együttműködést is tető alá hozott a LOT légitársaság a Budapest Airporttal a magyar és a lengyel kormány bábáskodása mellett: ágazati forrásaink szerint a „lengyel Malév” az Egyesült Államok nyugati partja – San Francisco vagy Los Angeles –, valamint a magyar főváros között is megteremtené a közvetlen légi összeköttetést. Emellett szó van arról is, hogy a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér a LOT bázisállomása lenne.

A lengyel nemzeti légitársaság budapesti terjeszkedését több piaci tényező együttállása is segíti. Egyrészt a Budapest Airport régóta dédelgetett célja a közvetlen tengerentúli kapcsolat létrehozása; a Delta és az American Airlines a Malév 2012-es csődje után állította le a járatokat, mivel egy sor átszállási lehetőség megszűnt. Másrészt a LOT korábbi merész döntései után kénytelen előremenekülni. A társaság összesen nyolc Boeing 787-es Dreamlinert rendelt a gyártótól, ám az interkontinentális járatok üzemeltetésére alkalmas gépek kapacitását csak nehezen tudják lekötni. (Az eddig leszállított hét repülő közül egy jelenleg is az Air Europa légitársaság megrendeléseit teljesíti.) A kísérletezésnek kedvez az is, hogy a kőolaj árának mélyrepülése kitart, így a hosszú távú járatokra a korábbiaknál lényegesen olcsóbban lehet kínálni a jegyeket.

Több jel is arra utal ugyanakkor, hogy a kedvező piaci környezet mellett a lengyel és a magyar állam is kiveszi a részét a két piaci szereplő – a Budapest Airport és a LOT – sikeréből: a New York-i járatot hivatalosan pénteken, a LOT Dreamlinerének budapesti bemutatásakor jelenti be a géppel érkező Mateusz Morawiecki lengyel miniszterelnök-helyettes, valamint Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter. Ráadásul eddig nem cáfolták azokat a sajtóértesüléseket sem, amelyek szerint a két ország kormányának szoros együttműködése is kellett a lengyel légitársaság piacszerzéséhez. Tény emellett, hogy a járatindítás fő nyertese a Budapest Airport, hiszen heti öt-hét New York-i járat indítása azt jelenti, hogy az utakra Ferihegyen készítik fel a gépet. Ráadásul naponta akár több mint félezerrel nőhet a repülőtéren megforduló utasok száma, a Dreamlinerek kapacitása ugyanis 253 fő.

A légiipar, a turizmus és így a nemzetgazdaság szempontjából egyaránt fontos fejleményekről való tájékoztatást ezúttal a Budapest Airport nehezíti lapunk számára: a pénteki ferihegyi sajtótájékoztatót megelőzően – csütörtökön – a LOT Varsóban ismerteti magyarországi terveit a hazai újságírókkal. Mint a légitársaság magyarországi képviselőjétől megtudtuk, sajtólistájukon a Magyar Nemzet is szerepelt, ám a társszervező Budapest Airport nem továbbította lapunknak a meghívást.

A többségi állami tulajdonú LOT és az egykori magyar légitársaság, a Malév gazdasági helyzete utóbbi 2012-es csődje idején igen hasonló volt, ám a lengyel állam – szemben hazánkkal – megtalálta a módját annak, hogy megmentse a vállalatot. A cég reorganizációja a jelek szerint sikeres, hiszen Varsóból New Yorkba, Torontóba, Chicagóba, Los Angelesbe, Szöulba, Pekingbe és Tokióba is repül, emellett dinamikusan bővíti európai kínálatát is, ráadásul az elmúlt években stabilan nyereséges is volt a társaság. A cég nyolcadik Boeing 787-ese – amely ma a világ legmodernebb utasszállító gépének számít – júniusban érkezik, a következő években pedig további hét keskeny törzsű repülővel bővül a jelenleg ötvenhárom gépből álló flotta.

Adóreformot sürgetnek a légitársaságok

Megreformálnák a repülőtéri adózási rendszert az európai légitársaságok, mert szerintük utasaikkal túl sok adót fizettetnek a repülőtereken. Mint arról az Airportal.hu szakportál beszámolt, az Airlines for Europe (A4E) nevű lobbiszervezet szerint az úgynevezett dual-tilt, vagyis a repülőtér használóitól is bevételt szedő üzleti modellben a bevételt nem forgatják vissza, így a repülőtér nem csökkenti az utasokra kivetett adókat. Ez pedig azért problémás, mert az utasok nélkül ez a bevétel nem keletkezhetne.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.