Aggódik az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA), amely rontotta idei értékesítési előrejelzését – ennek oka a gazdasági növekedés lassulása és Nagy-Britannia európai uniós tagságának megszűnése (brexit) miatti üzleti aggodalmak. A szakmai képviselet immár arra számít, hogy tavalyhoz képest ebben az évben egy százalékkal, valamivel több mint 15 millióra csökken a forgalomba helyezett új személyautók száma. Eddig egyszázalékos növekedést várt az ACEA.
„Magától értetődik, hogy a brexitből következő bármilyen további akadály, költség vagy késlekedés komoly veszélyt jelent a munkahelyekre és a növekedésre az autógyártó ágazatban” – idézi az MTI Erik Jonnaertet, a szervezet elnökét, hozzátéve, hogy a brexitből fakadó bizonytalanságok és a változékony makroökonómiai feltételek mellett az enyhe csökkenés a piac természetes stabilizálódását is jelenti.

Fotó: Reuters
Az ACEA tegnap közzétette legfrissebb évkönyvét is, amely egyebek között a legfrissebb foglalkoztatottsági, termelési, üzembe helyezési, innovációs és biztonsági adatokat tartalmazza. Eszerint Európában 2017-ben mintegy 13,8 millió embert foglalkoztatott az autóipar, a teljes uniós foglalkoztatotti létszám 6,1 százalékát. Tavaly 19 EU-tagállamban, 229 autógyártó vagy -összeszerelő üzemben 19,2 millió gépjárművet készítettek el, ebből közel 6,1 milliót exportáltak, 84,4 milliárd eurós kereskedelmi többletet generálva.
A járműgyártás volumene tavaly globálisan 0,6 százalékkal, az unión belül pedig 0,2 százalékkal csökkent. Az üzembe helyezett járművek száma szerte a világban 0,4 százalékkal 97,24 millióra süllyedt, ezen belül az EU-ban 17,6 millió járművet helyeztek forgalomba. Az adatok szerint az Európai Unió útjain mintegy 308 millió gépjármű közlekedett tavaly, ebből 268 millió volt személyautó. A járművekre kivetett adókból csak a keleti bővítés 2004-es első köre előtti Európai Unió 15 tagállamában 428 milliárd euró bevétel keletkezett, ez több mint két és félszerese a teljes uniós költségvetés összegének.