Hiába környezetkímélő, visszaszorult a vasúti cargo

Állami támogatás nélkül visszaszorul a vasúti cargo a többi szállítási móddal szemben a járvány miatti válság idején, többek közt emiatt fordulnak a kormányokhoz a tehervasutas szervezetek szerte Európában.

2020. 06. 06. 9:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A koronavírus-járvány következtében kialakult gazdasági visszaesés látványossá tette a vasúti árufuvarozás sérülékenységét. Az európai vasúttársaságokat tömörítő CER adatai szerint 2020 áprilisában 25 százalékkal csökkent a vasúti fuvarozási ágazat bevétele a megelőző év azonos időszakához képest, ami megközelítőleg hárommilliárd eurós veszteséget okozott a társaságoknak. Ebben az időszakban az első elemzések szerint a fuvarozási megbízások Olaszországban ötven, Spanyolországban és Észtországban harminc, Belgiumban 26, Németországban húsz, míg Magyarországon 18 százalékkal csökkentek.

Az ellátási lánc működtetésében meghatározó szerepet játszó vasútvállalatok vészjelzéseket adtak.

Világossá vált:

állami támogatás nélkül mindenhol csökken a környezetkímélő vasúti szállítás aránya.

A tét egyrészt a társaságok működőképességének fenntartása, másrészt az Európai Unió által kitűzött klímacél realitásának megőrzése: az áruk harminc százalékának közútról vasútra terelése 2030-ig a háromszáz kilométernél távolabbi rendeltetési helyre juttatásban. A helyzet kezelésére több európai országban átfogó, máshol átmeneti intézkedési tervek születtek a szektorban működő vállalatok támogatására. Az Európai Bizottság is a vasúti árufuvarozás erősítését támogatja.

Eközben több nemzetközi érdekvédelmi szervezet, mint a Vasutak Nemzetközi Szövetsége, a Tömegközlekedés Nemzetközi Szövetsége és az UNIFE is felhívta a figyelmet a fenntarthatóbb közlekedés fejlesztésére, szerintük a döntéshozóknak nemcsak a Covid–19-járványra kell összpontosítaniuk, hanem az éghajlatváltozás növekvő veszélyére is, ami nem múlt el a válság idején.

A vasút szénlábnyoma lényegesen kisebb, mint más szállítási módoké, ezért a kötött pályás áruszállításnak központi helyet kell elfoglalnia a következő évtizedekben

– közölték a szervezetek nyilatkozatukban, amelyet a Railwaygazette.com idézett. Azzal érvelnek, hogy a mobilitási szolgáltatások olyan összeköttetést biztosítanak, amely lehetővé teszi a növekvő kereskedelmi forgalom kiszolgálását, továbbá növeli a modern gazdaságok azon képességét, hogy egyre nagyobb jólétet teremtsenek.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.