Meglepően nyugodtan fogadta Németország a német vezetésű EU terveit a járműipar elektromos meghajtásra való átállításáról. Legalábbis a német sajtóban kevés nyoma van annak, hogy Európa legversenyképesebb szektorának élet-halál kérdései kerültek most az asztalra. Mint ismert, az unió jelenleg érvényben lévő szabályai szerint sem lehet kizárólag belső égésű motorokkal teljesíteni a kilométerenkénti 95 grammos szén-dioxid-kibocsátási átlagot, és Ursula von den Leyen bizottsági elnök a minap azt jelentette be, hogy a további szigorítások előbb lépnek életbe és drasztikusabbak lesznek, mint korábban tervezték. Bár a német autógyártók szövetsége, a VDA közzétette a tiltakozását, az nem keltett különösebb visszhangot.

Fotó: Reuters/Kai Pfaffenbach
Annál nagyobb lehet a jelentősége, hogy megszólalt Autoland, azaz Baden-Württemberg miniszterelnöke. Arról a német tartományról van szó, amely össztermékének mintegy harminc százalékát a járművek és járműalkatrészek gyártása adja, az exportkvótája pedig hetven százalék. Winfried Kretschmann miniszterelnök, akinek a szavára azért is figyelnek, mert a Zöldek tagja, valószínűtlennek tartja az elektromos autó gyors sikerét Németországban. A politikus a Wirtschaftswochénak nyilatkozva azt mondta, meg van győződve arról, hogy a belső égésű motorral felszerelt járművek a jövőben is fontos szerepet játszanak Németországban. A hagyományos motorgyártás megtartása a beszállítóipar túlélését is biztosítja. Köztudott, hogy a belső égésű motor hozzáadott értéke jóval magasabb az elektromosénál. Kretschmann stratégiai szempontból is fontosnak tartja a belső égésű motorok és a hibrid járművek megtartását. Amíg Európa még mindig Ázsiától függ az akkumulátorok terén, ipari szempontból nem tanácsos csak egy lábon állni, a plugin hibrid ezért elengedhetetlen átmeneti technológia.
Kretschmann kifejtette, hogy az autóellenesség és az akkumulátorokhoz való kritikátlan ragaszkodás tönkreteszi a német autóipart. A Daimler által minap bejelentett elbocsátások megmutatták, mennyire fenyegető a helyzet.
Az EU által bejelentett kibocsátási szabályok kétségtelenül nyomás alá helyezik a hagyományos autóipart, azonban erre a nyomásra szükség van azért, hogy elmozdulást lehessen elérni – mondta lapunk kérdésére Marsi Norbert, a Magyar Elektromobilitási és Technológiai Egyesület (Emotech) elnöke. Az e-mobilitási szakértő szerint jól érzékelhető mesterterv szerint zajlik a kontinens elektromos meghajtásra való átállása, és bár személyesen nem ismeri ezeket, biztos abban, hogy nagyon komoly megvalósíthatósági tanulmányok, szakértői háttéranyagok állnak a bizottság rendelkezésére, amikor kidolgozza a következő évek, évtizedek forgatókönyvét. Ugyanakkor elismeri, hogy az átmeneti időszak, amely évtizedekig is eltarthat, komoly problémákat vet fel a foglalkoztatást vagy a német autóipar versenyképességét illetően.