Minden kétséget kizáróan a közlekedés, illetve a forgalom exponenciális növekedése korunk egyik legnagyobb problémája. Ez teszi élhetetlenné nagyvárosainkat, az áthaladó forgalom révén pedig így válnak lakatlanná, lakhatatlanná falvak, kisvárosok főútjai. Ha a mai globalizált világra jellemzést szeretnénk adni, a legtalálóbb talán az lenne, ha azt mondanánk: minden és mindenki mozgásban van, mindenki siet valahová. Ez pedig olyan „mellékhatásokkal” jár, mint a zaj, a bűz, a stressz és a dugók. „Aldous Huxley kiszámolta, hogy a csend köre évenként tizenhárom és fél kilométerrel szűkül. Már nincs messze az idő, szól, amikor a csend a földről tökéletesen eltűnik. Boldog lesz, akinek néha sikerül a Himalájában vagy az óceánon félórás megnyugvásban részesülni” – írja Hamvas Béla Az ágy című zseniális kis esszéjében. Feltehetjük a kérdést: ha a huxley-i számítás igaz, vajon most, 2020-ban hol tartunk?
Nos, szétfeszítené e jegyzet kereteit, hogy felsoroljuk, hányfajta és milyen megoldási kísérletek születtek a forgalom csillapítására. Azt viszont pontosan meg tudjuk mondani, ezek közül eddig mennyi vezetett eredményre – igen, jól sejtik, nulla. Mindenesetre egyfajta megoldási kísérletként robbantak be néhány éve a navigációs alkalmazások is. Egy ilyen applikáció lényege az, hogy használójának olyan menekülőutat javasol a dugóból, amelyet amúgy csak a helyiek ismernek. Az egyik legelterjedtebb applikáció, a Waze például számtalanszor került már ütközőbe, akár budai kis utcákról, akár agglomerációs települések eldugottabb részeiről van szó, nem mintha bármit változtatnának üzletpolitikájukon.
Legutóbb az I. kerület lapjában, a Várnegyedben közöltek érdekes levélváltást. Néhány helyi képviselő ugyanis a Wazéhez fordult, mivel olyan kis utcákat ér az ajánlott útvonal révén jelentős zaj- és forgalomterhelés, amelyek szűkek, csöndesek, s nem mellékesen a világörökség részét képezik. Bizonyos Szilágyi Tamástól, a Waze Magyarország-csoport nevében erre érkezett a következő válasz: „Ahogy egy város növekszik, a korábbi csendes kertes házas övezetek is a zsúfolt nagyváros részévé válhatnak, hiszen a települések beépítettsége és területe is növekszik.” Majd következik még egy érdekes megjegyzés. „Természetesen emberileg együttérzünk a lakókkal, viszont azt nekik is meg kell érteniük, hogy pártatlanul kell eljárnunk, nem lehetünk részrehajlók, más emberek kényelméért jogtalanul nem okozhatunk hátrányt mások számára, ez is egyfajta hátrányos megkülönböztetés lenne.”





















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!