– Mérvadó lett egy komoly stratégiai irányváltás a Gazdasági Versenyhivatalban. Eszerint ha az eljárás alá vont
Félelmetes hanyatlásba kezdett Németország
Akkora a baj, hogy magával ránthatja Európát.
– Mérvadó lett egy komoly stratégiai irányváltás a Gazdasági Versenyhivatalban. Eszerint ha az eljárás alá vont
vállalkozás elismeri, hogy hibázott, és kompenzációt vállal a fogyasztók javára, akkor azt a versenytanács mérlegeli,
aminek következtében bírságcsökkentés, bírságelengedés, cserébe pedig konkrét kötelezettségek vállalása is lehet az ügy vége – közölte a Magyar Nemzetnek adott évértékelő interjúban a Gazdasági Versenyhivatal elnöke.
Rigó Csaba szerint ezzel az eljárással a magyar fogyasztók járnak jól, gyorsabban, mint az évekig húzódó perben. – A közelmúltban is voltak ilyen nagy ügyek, ami két kiskereskedelmi lánc vállalásával zajlott – jelezte.
Az egyik cég elismerte a hibát, és azt vállalta, hogy fejleszti az online értékesítést, webáruházat épít ki, ahol közvetlen összeköttetésben van a szolgáltatás a raktárkészlettel. A felületen történő vásárláskor ez eddig nem volt biztosítva, ezért előfordulhatott, hogy a rendelés átvételekor csak helyettesítő termékkel találta szemben magát a fogyasztó.
– Az eljárás során a kereskedő – együttműködése részeként – felhívta a vásárlók figyelmét, hogy online értékesítési szolgáltatást végez. Egyúttal vállalta, hogy a jelenleg ellátatlan területeken kifejleszti a valódi webáruházas lehetőséget, amelyet rövid időn belül az egész országra kiterjeszt, ahol mintegy 3000, nem romlandó terméket kínálnak majd.
Ez a beruházás 407 millió forint értékű bírsághelyettesítő vállalást jelent a cég részéről,
amit a versenyhivatal nyomon követ és utólag is számonkér – jegyezte meg a vezető.
A másik kereskedelmi cégnél piaci erőfölénnyel való visszaélés történt. Előzményként a versenytanács bebizonyította, hogy amikor 2014-ben és 2015-ben progresszív bónuszt szedett az eljárásba vont vállalat a beszállítóktól, visszaélt jelentős piaci erejével.
– Nagyon magas bírság lógott a levegőben, de fordulatot hozott, hogy a lánc egy kompenzációs programot terjesztett a versenytanács elé, amit elfogadtak. Ebben vállalták, hogy felhagynak a kifogásolt gyakorlattal, sőt hat vidéki helyszínen úgynevezett beszállítói programot alakítanak ki a régiós kistermelők javára.
Ennek teljesítése után
a magyar kis- és középvállalkozók saját gyümölcsöt, zöldséget, feldolgozott élelmiszert, húst, tejet, lekvárt, diót vagy textil- és piperecikkeket tudnak majd beszállítani a régiós központokba.
Ezeket Győrött, Hódmezővásárhelyen, Nyíregyházán, Pécsett, Székesfehérváron, Zalaegerszegen hozzák létre három éven belül – részletezte.
Rigó Csaba úgy folytatta: edukációs programot, csomagolási, logisztikai képzést is indít a kereskedelmi lánc, amely a beruházásokkal új munkahelyeket is teremt.
A GVH-nál a büntetés helyett vállalt program költségvetése 1,7 milliárd forintot tesz ki, aminek részleteit a versenytanácsnak benyújtott, fillérre pontosan kalkulált tervekben rögzítik.
– Utólag mindent számon lehet kérni – jegyezte meg a hivatal elnöke, aki szerint azért jobb megoldás, ha aktív érték- és munkahelyteremtő vállalással és nem súlyos bírsággal végződik egy-egy nagyobb vállalat ügye, mert várható, hogy ez utóbbi eset is
közvetlenül szolgálja majd az agrárszektorban dolgozó kistermelőket, míg végső soron a fogyasztó jár jól a helyi termékek elérésével.
A szakember kitért rá: a versenytörvény írja elő a kötelezettségvállalás feltételeit, ahogy a bírság kiszabásának szükségességét is, amely visszatartja a vétkes vállalkozásokat az újabb jogsértéstől.
– Azonban ha meghatározható a károsultak köre, a kár mértéke, és az, hogy
tudnak-e előremutató jóvátételi programot vállalni, jobbnak tartjuk a vállalást a versenyélénkítő hatás miatt.
Nem kizárt, hogy a jövőben is születnek hasonló egyezségek – közölte.
– A kereskedelemben figyelemmel kísérjük a fúziókat, összefonódásokat is, de nem csupán a klasszikus versenyjogi, hanem a hétköznapi problémákra is reagálunk. Egyebek mellett
vizsgáljuk a tisztességes gyakorlatok előírásainak betartását az internetes áruházakban és a hagyományos piacon is, hogy megakadályozzuk a vásárlókat megkárosító visszaéléseket.
Leginkább a hirdetéseket ellenőrizzük, azaz, hogy az egyes reklámok miképpen befolyásolják a vásárlók döntéseit – sorolta Rigó Csaba.
Ezen vizsgálatoknak szerinte különösen nagy jelentőséget ad a világjárvány, mivel tavaly megjelentek olyan eszközök, termékek a magyar piacon, amelyek forgalmazása kiemelkedő volt, mint például a maszkok, fertőtlenítők.
– Nem mindegy, hogy milyen hatékonynak hirdetik a teszteket. Az uniós tagállamok fogyasztóvédelmi hatóságaival összefogva már sok millió megtévesztő hirdetés tűnt el például az Amazon vagy a Google oldaláról. A magyarországi piacon tavaly
vizsgáltuk azokat a túlzó kijelentéseket is, amelyek szerint a termék 99,9 százalékban elpusztítja a vírusokat, miközben a csomagolásán nem tüntetik fel a gyártót, forgalmazót sem
– mutatott rá.
A 2020-as esztendő értékelése alapján a GVH első embere szerint mozgalmas évet tudhatnak maguk mögött. Mint mondta, az elnöki vezetés áprilisi átvétele után számos takarékossági, személyügyi, eljárásrendi és szervezetátalakítási intézkedés született azzal a szándékkal, hogy a veszélyeztetett fogyasztókra, az idősekre, a családokra odafigyelő nemzeti hivatalt építsenek ki.
– Ezt részben már megvalósítottuk úgy, hogy közben a korábbinál kisebb létszámmal dolgoztunk az előző évben – emelte ki a hatékonyság jeleként.
Rigó Csaba szerint a Covid évében minden tekintetben aktív volt a GVH: többek között csatlakozott az Antikorrupciós Kerekasztalhoz, továbbá
megtakarított 150 millió forintot, ami a hivatal működési költségvetésének hat százaléka – ezt az elnök visszautalta a központi költségvetésbe.
– Olyan intézkedéseket hoztunk, amelyek folyamatosan csökkentették, szinte lenullázták az úgynevezett ügyhátralékot. Ezzel elértük, hogy az elhúzódó versenyhivatali ügyek aránya a statisztikai hibahatáron belül maradjon. Ma a hivatal eljárásainak 98 százaléka határidőre zárul – húzta alá a vezető.
Arra is felhívta a figyelmet, hogy
ha sérelem éri, a fogyasztónak nem feltétlenül szükséges pontosan tudnia, hova fordulhat a panasszal.
– Nyugodtan beküldheti hozzánk is, és ha kiderül, hogy nem versenyjogi a probléma, az ügyet átirányítjuk a fogyasztóvédelmi hatóságokhoz. Nem hagyjuk válasz nélkül a megkereséseket – hangsúlyozta.
Példaként említette, hogy ha valakinek minőségi panasza van egy étrend-kiegészítővel kapcsolatban, átkerül az eset az OGYÉI-hoz. Mint mondta,
gyakori, hogy egy adott termékkel kapcsolatos engedélyeztetési eljárás már zajlik, de engedély még nincs, ennek ellenére már árulják a terméket.
Jelezte: ha hirdetéssel, reklámmal kapcsolatos panaszról van szó, akkor minden esetben alaposan kivizsgálják, hogy a valóságnak megfelelően kínálták-e a terméket.
Sűrű volt tavaly a szakemberek naptára, a Covid–19-járvány miatt ugyanis kiugró növekedést mutat a panaszok száma: 2020-ban 30 százalékkal több esetet kezeltek, mint egy évvel korábban. A szakember felvetése szerint ez összefügg azzal is, hogy a magyar lakosság az európai átlaghoz képest is nagyobb százalékban tájékozódik a közösségi médiából.
– Mostanra több lett a tesztekkel kapcsolatos kifogások száma is: egyebek mellett a mi dolgunk azon állításokat ellenőrizni, amelyek az otthon használatos tesztek megbízhatósága kapcsán túlzónak tűnnek:
ezeknél megnézzük, hogy tudományos kutatások bizonyítják-e a hangzatos állításokat. Sokszor orvosokra hivatkoznak a reklámokban, vagy ismert influenszerekre, vírustagadókra
– jegyezte meg Rigó Csaba.
Előrevetítette: az oltási program elindulása után is védekezni kell egy darabig a vírus ellen, ezért
továbbra is nagy figyelem övezheti a maszkok, fertőtlenítőszerek, tesztek piacát.
2020-ban már a többszörösére növekedett e termékkör interneten bonyolított kereskedelme. – Már csak ebből kifolyólag is lesz dolga a GVH-nak – vetítette előre a hivatal vezetője.
Arról is beszélt, hogy tavaly márciusban egy olyan piacelemzéssel jelentek meg, amely a digitális összehasonlító platformokra vonatkozott az áruk, szolgáltatások és az ingatlankínálat tekintetében.
– A fogyasztók gyakran mennek úgy fel az internetre, hogy nem egy konkrét webáruházat keresnek, hanem egy összehasonlító eszközt, felületet.
Nem mindegy, hogy például milyen hozzászólások vannak a termékről – nemcsak maga a vásárlás mint mozzanat a döntő, hanem az egész folyamat.
Hiszen fel kell hívni a fogyasztó figyelmét a reklámmal, és be is kell csalogatni egy áruházba, ahol a vevőnek tudnia kell, ki a gyártója a terméknek, és szükség esetén hova fordulhat panasszal – folytatta a prioritást élvező témákat, megjegyezve: az is fontos, hogy a vevők megadják a személyes adataikat, amit a kereskedők használnak.
A GVH nemrég újabb felmérést indított, amelyben arra kíváncsiak, hogy az online kereskedők adatvagyona miként keletkezik, és a fogyasztók mennyire vannak tisztában az adatgyűjtéssel, illetve az hogyan befolyásolja a döntéseiket. Ennek az eredménye év végére várható az elnök tájékoztatása szerint.
Az előző esztendőben számos rajtaütést, felderítést, házkutatást is végzett a versenyhivatal, és most is vannak folyamatban gigantikus kartellügyek.
A múlt év legutóbbi ügyében a személyzeti tanácsadó piac kartelljét derítette föl a hatóság, ahol a Személyzeti Tanácsadók Magyarországi Szövetsége a versenyt a belső szabályzatában korlátozta tagjai körében. Eszerint 2011-től hét éven keresztül rögzítették a munkaerő-kölcsönzés és -közvetítés minimális díját és egyéb feltételeit a szervezeten belül.
Az árak rögzítése a legsúlyosabb versenykorlátozásnak minősül, közvetetten jelentős társadalmi többletterhet eredményez.
A díjminimum mellett a tanácsadók szövetségének belső szabályzata több más olyan részt is tartalmazott, amely a verseny korlátozását célozza. Életbe léptették az egymás munkavállalóira vonatkozó átcsábítási tilalmat a tagok között, így megakadályozták az alkalmazottaik szabadpiaci mozgását. Azt is rögzítették, hogy a munkaerő-kölcsönzésre kiírt közbeszerzési eljárásoknál milyen esetben lehet más vállalkozások dolgozóinak adataival, önéletrajzával pályázni, ami ugyancsak a versenyt korlátozta – magyarázta a szakember a
23 külföldi és hazai vállalkozást érintő versenyhivatali ügyet, amely egymilliárd forintos bírságolással zárult
– ehhez a tagok előző évi nettó árbevétele adta az alapot.
Rigó Csaba leszögezte:
a GVH a jövőben is szigorúan fellép a kartellezés ellen, ezért nemrég frissítették az együttműködési megállapodást a Közbeszerzési Hatósággal,
és folyamatban van a hasonló paktum megújítása a Miniszterelnökséggel.
– Továbbá ősszel indítottunk egy erőfölény tisztázására irányuló versenyfelügyeleti eljárást, mert felmerült a gyanú, hogy az a kevés szereplő, amely cementgyárat működtet és cementterméket forgalmaz Magyarországon, visszaél az erejével. Elindult a hivatali ügymenet, amelyben ennek valóságtartalmát vizsgálják, és azt, hogy
miért van szükség negyven százalék importra a cementpiacon. Az is górcső alá kerül, hogy az importár hogyan alakítja a belső hazai erőviszonyokat
– zárta gondolatait a GVH elnöke.
Akkora a baj, hogy magával ránthatja Európát.
A gazdasági növekedést magasabb és hosszú ideig fenntartható pályára tudjuk állítani.
Ez történt a héten a gazdaságban.
A cél az, hogy a képződő hulladék a lehető legnagyobb arányban nyersanyagként hasznosuljon újra.
Havazás jön, mutatjuk, hol!
Oroszország hatalmas támadást indított
Curtist nem akárkivel kapta le az ágyban a menyasszonya
Közleményt adott ki a Terrorelhárítási Központ
A tudósok feltárták a pontos dátumot, amikor a Föld népessége tömeges kihalás elé néz
Szívszorító hír érkezett a magdeburgi támadással kapcsolatban
Félelem uralkodik Magdeburgban – exkluzívan nyilatkozott egy helyi magyar nő a lapunknak
Oscar Pistorius új párja a meggyilkolt barátnője hasonmása
Óriási tüntetés a magdeburgi támadás miatt Németországban + videó
Igazán emlékezetesre sikeredett Kerkez Milos 50. mérkőzése a Bournemouth színeiben
Giorgia Meloni figyelmeztet: Oroszország többfrontos fenyegetést jelent az EU-ra
Hamarosan évértékelő interjút ad Orbán Viktor miniszterelnök
Akkora a baj, hogy magával ránthatja Európát.
A gazdasági növekedést magasabb és hosszú ideig fenntartható pályára tudjuk állítani.
Ez történt a héten a gazdaságban.
A cél az, hogy a képződő hulladék a lehető legnagyobb arányban nyersanyagként hasznosuljon újra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.