A vásárlások során az iparcikküzletek áprilisi újraindulásával több termék került a kosarakba, az iparági szereplők forgalma pedig nőtt. Vagyis nem vesztett a koronavírus-járvány eddigi három hulláma alatt a belső fogyasztást kiszolgáló kiskereskedelem hazánkban, sőt a gazdaság felzárkózásával határozottan jók a kilátások. Ezzel együtt a mostani nyugalmasabb, ám átmenetinek tűnő nyári időszakban azért vannak kihívások.
– Nagy gond lehet az átlagtól elmaradó bolti bérek befagyott színvonala, amiatt is, mert már újra az évekig jellemző munkaerőhiány ütötte fel a fejét. Visszatértek az újraindult ágazatok kényszerűen elvándorolt munkavállalói az eredeti helyükre vagy busásan fizető szezonális állásokba mentek el – mutatott rá Bubenkó Csaba, a megújult munkavállalói érdekképviselet, az Egyenlő.hu elnöke.
– Többeket az is befolyásol, hogy nem lehet tudni, lesz-e negyedik hullám, és az mivel járhat a mindennapokban,
bár az az általános várakozás, hogy folytatódik az eddigi hatékony járványkezelés, amelynek köszönhetően Magyarországon mindvégig stabil maradt az alapvető ellátási lánc, és erre vagyunk felkészülve a jövőben is – idézte fel lapunknak Bubenkó Csaba.
Szerinte ugyanakkor ha a nyaralások leteltével a járvány erősebben megjelenik hazánkban, az több megbetegedéssel járhat, ezért növelni kell az oltási hajlandóságot a kereskedelemben dolgozók körében is. A bolti dolgozók megint készülhetnek a napi frontvonalba, és azt javasoljuk nekik, hogy az eddigi tapasztalataik alapján megfontoltan, előrelátóan gondoskodjanak családjuk biztonságáról – tanácsolta. Kitért rá: az egyre több digitális megoldást használó kereskedelemben a versenyszférában jellemző átlagos bruttó keresethez képest mintegy ötvenezer forinttal keresnek kevesebbet.
– Ezért elengedhetetlen, hogy ütemes béremelésekkel, a járványhelyzethez igazodó megélhetési feltételek azonnali biztosításával a napi fogyasztást kiszolgáló ágazat is naprakészen igazodjon a várhatóan még hosszú ideig változékony piaci körülményekhez – állapította meg Bubenkó Csaba.
Mint utalt rá, egyelőre nem a legvonzóbb pálya a kereskedelmi munka, az anyagiakon kívül pedig az is elbizonytalanító lehet, hogy míg korábban volt becsülete és üzleti haszna a szakképesítéseknek, ma már más a helyzet.
– A jövőben – bár rugalmasabb munkaszervezést tesz lehetővé – a boltokban egyre kevesebb lesz a kiszolgáló személyzet, amit a vásárlók érzékelnek – mutatott rá az érdekképviseleti vezető. Márpedig a tapasztalatok alapján a vásárlók határozottan igénylik a megfelelő színvonalú személyes kiszolgálást, a figyelmes tájékoztatást.
– Nem mindenki van még arra felkészülve, hogy szakszerű segítség, iránymutatás nélkül döntsön egy nagyobb összegű kiadásban. De nemcsak mondjuk a műszaki eszközök választásakor, hanem még egy élelmiszerüzletben is fontos lehet a kereskedőnek, hogy az alkalmazottja tudjon válaszolni az egészséges életmóddal kapcsolatos egyszerűbb kérdésekre is – jegyezte meg az elnök, hozzátéve, hogy érdekképviseletük ezért a jövőben a szakmai átállással kapcsolatos hétköznapi helyzetekben is segíti az elbizonytalanodó dolgozókat.