A MasterCard néhány esztendővel ezelőtt négy hazai, nem pénzügyekkel foglalkozó bloggert kért fel arra, hogy a megszokott életvitelüket folytatva egy hétig csak mobiltelefonnal fizessenek az országban. A teszt során a kiválasztottak csak a MasterCard Mobile mobilfizetési alkalmazással, valamint – az NFC-s mobilfizetés akkori hiányában – a mobilra ragasztott PayPass matricával egyenlíthették ki vásárlásaik ellenértékét. Azaz így még a hagyományos, csipes plasztikot és az internetbankot is száműzniük kellett. A bloggerek végül sikerrel vették az akadályt, de egészen biztosan nem szerették meg annyira a mobilfizetést, hogy végleg szakítsanak az egyéb fizetési módokkal.
Jelentős változást
hozott az intézkedés
Mára azonban gyökeresen megváltozott a helyzet Magyarországon. Alapvetően annak a kormányzati intézkedésnek köszönhetően, amely minden online pénztárgép mellé kötelezően legalább egy elektronikus fizetési módot rendelt az idei év elejétől. Ez pedig az esetek túlnyomó többségében a bankkártyás fizetés lett – mutat rá Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu alapítója. – Mivel ennek türelmi határideje 2021. június 30-án járt le, a hatóságok ma már megbüntethetnek bármely hazai online pénztárgépes kereskedőt, aki nem fogad el valamilyen elektronikus fizetési módot is a készpénz mellett. Egy-két panasz szerkesztőségünkhöz is eljutott. Így például, dacára a jogszabályoknak, az egyik dél-budai városközpontban lévő, online pénztárgépes virágárus boltjának ajtaján ma is ott csüng az öles betűkkel készült felirat: bankkártyát nem fogad el.
Ám nem mondhatni, hogy a kereskedők tömegesen ellenálltak volna az új kötelezettségnek, főleg, hogy többségük már eddig is elfogadott bankkártyát. 2020 őszén, a január elsejei határidőhöz közeledve, bő 210 ezer helyből, ahol online pénztárgép működött Magyarországon, mintegy 40-60 ezernél nem volt semmilyen elektronikus fizetési lehetőség.
Ez a pénztárgépes kereskedelmi helyek nagyságrendileg húsz-harminc százalékát fedte le. A tavaly év végi rohamban, amelynek keretében a kereskedők a január elsejei határidőre – vagy legkésőbb a július elsejéig tartó türelmi idő végére – sietősen bekötötték a terminálokat, mintegy 25-40 százalékos bankkártya-elfogadóhelyi lefedettség-bővítést értek el pár hónap alatt.
Fejlesztések segítik
a telefonos ügyintézést
– Az új gyakorlat rövid idő alatt jelentősen megnövelte a hazai bankkártya-elfogadóhelyek számát, amelyet csak tovább fokozott, hogy 2009-ben elkezdődött az általában ötéves életciklusú POS-terminálok kicserélése érintéses terminálokra – emlékeztet Gergely Péter. A folyamat az elmúlt évtizedben gyakorlatilag le is zajlott:
a Magyar Nemzeti Bank (MNB) legfrissebb, 2021. március 31-i adatai alapján 212 950, a hazai elfogadóhelyeken üzemelő POS-terminálok 99,63 százaléka alkalmas érintéses elfogadásra, tehát gyakorlatilag mindegyik.
Ezt a két hatást erősítette további másik kettő, amelyek eredményeképpen a hazai elfogadóhelyek teljes mértékben alkalmassá váltak a mobiltelefonok elfogadására a bankkártya mellett. (Hiszen a mobiltelefonokkal csak az érintéses fizetésre van mód.) Egyfelől az NFC-lapkák az elmúlt öt évben tömegesen kerültek be az olcsóbb mobiltelefonokba is, másfelől a hazai bankok utolérték a kor színvonalát a mobilfizetésre is alkalmas applikációikkal.
A hazai banki mobilalkalmazások szolgáltatásait is feldolgozó BiztosDöntés.hu portáltól kapott tájékoztatás szerint a tíz legnagyobb hazai bank közül már csak a CIB, a Sberbank, a Takarékbank és az UniCredit Bank ügyfelei nem élhetnek a mobilapplikációs fizetés adta lehetőséggel. Közülük a CIB és a Takarékbank bankkártyás ügyfelei ugyan saját mobilfizetési applikációt nem kaphatnak a bankjuktól, de ha iPhone mobiltelefonnal rendelkeznek, akkor legalább a meglévő bankkártyájukkal használhatják az Apple saját érintéses fizetési megoldását, az Apple Walletet, amellyel Magyarországon is minden érintéses bankkártya-elfogadóhelyen fizethetnek. Ily módon tehát már csak két hazai bank ügyfelei nem kapnak ma mobilfizetési lehetőséget itthon, ők az OTP bankfüggetlen megoldását, a Simple mobilfizetési alkalmazást vagy a globális Revolut szolgáltató mobilapplikációját használhatják fizetésre, amelyek digitális bankkártyáját bármely bank által kibocsátott bankkártyával fel lehet tölteni.
Magyarországon tehát ma már bármelyik bank ügyfelei élhetnek azzal a lehetőséggel, hogy a fizikai bankkártyájuk helyett az NFC-képes mobiltelefonjukkal fizessenek a terminálokon. Annak pedig, hogy valaki bankkártya nélkül, a fizetések lebonyolítására csupán egy feltöltött mobiltelefonnal vágjon neki a belföldi utazásának, 2021. július 1-je óta teljesen megvan a realitása – ad választ az eredeti kérdésre a szakportál alapítója. – Az utazó bárhol tud fizetni a mobiltelefonnal is, ahol online pénztárgép van.
Autós utazás közben nem okozhat gondot a mobiltelefonos fizetés a benzinkutakon, a közösségi közlekedésben pedig bármely vonatra vagy Volán-autóbuszra fel lehet szállni a mobiltelefonon keresztül megvásárolt elektronikus jeggyel.
A MÁV-Start ráadásul tíz százalék, a Volán pedig öt százalék árkedvezményt is ad az elektronikus jegyre ahhoz az árhoz képest, amennyiért a pénztárban vagy a buszvezetőnél váltanánk meg az utat.
Ami megzavarhatja
a komfortot
A feltöltött mobiltelefon önmagában, bankkártya nélkül egyetlen esetben azonban ma sem jelent segítséget: készpénz felvételekor. Egy piaci árusnál, iskolai ebédbefizetésnél vagy bármely más élethelyzetben, amikor csak készpénzzel lehet fizetni, csupán a bankkártyára számíthatunk.A pénzügyi szakember azonban még itt is megemlít egy kivételt: az UniCredit Bankot, amelynek ügyfelei Magyarországon már 2019 óta a bank mintegy száz magyarországi ATM-jében érintés nélkül, pusztán a bank mobilapplikációjának használatával vehetnek fel készpénzt. Noha pont az UniCreditnél nem érhető még el a mobilfizetés, de a bank kártyáival a Simple vagy a Revolut digitális kártyáját feltöltve kiváltható ez a hiányosság. Így tulajdonképpen itthon – az online pénztárgépek körében teljes lefedettségű érintéses kártya- és mobiltelefon elfogadása mellett – ma már a készpénzfelvételre is van mód pusztán egy mobiltelefon használatával.