A MasterCard néhány esztendővel ezelőtt négy hazai, nem pénzügyekkel foglalkozó bloggert kért fel arra, hogy a megszokott életvitelüket folytatva egy hétig csak mobiltelefonnal fizessenek az országban. A teszt során a kiválasztottak csak a MasterCard Mobile mobilfizetési alkalmazással, valamint – az NFC-s mobilfizetés akkori hiányában – a mobilra ragasztott PayPass matricával egyenlíthették ki vásárlásaik ellenértékét. Azaz így még a hagyományos, csipes plasztikot és az internetbankot is száműzniük kellett. A bloggerek végül sikerrel vették az akadályt, de egészen biztosan nem szerették meg annyira a mobilfizetést, hogy végleg szakítsanak az egyéb fizetési módokkal.
Jelentős változást
hozott az intézkedés
Mára azonban gyökeresen megváltozott a helyzet Magyarországon. Alapvetően annak a kormányzati intézkedésnek köszönhetően, amely minden online pénztárgép mellé kötelezően legalább egy elektronikus fizetési módot rendelt az idei év elejétől. Ez pedig az esetek túlnyomó többségében a bankkártyás fizetés lett – mutat rá Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu alapítója. – Mivel ennek türelmi határideje 2021. június 30-án járt le, a hatóságok ma már megbüntethetnek bármely hazai online pénztárgépes kereskedőt, aki nem fogad el valamilyen elektronikus fizetési módot is a készpénz mellett. Egy-két panasz szerkesztőségünkhöz is eljutott. Így például, dacára a jogszabályoknak, az egyik dél-budai városközpontban lévő, online pénztárgépes virágárus boltjának ajtaján ma is ott csüng az öles betűkkel készült felirat: bankkártyát nem fogad el.
Ám nem mondhatni, hogy a kereskedők tömegesen ellenálltak volna az új kötelezettségnek, főleg, hogy többségük már eddig is elfogadott bankkártyát. 2020 őszén, a január elsejei határidőhöz közeledve, bő 210 ezer helyből, ahol online pénztárgép működött Magyarországon, mintegy 40-60 ezernél nem volt semmilyen elektronikus fizetési lehetőség.

Ez a pénztárgépes kereskedelmi helyek nagyságrendileg húsz-harminc százalékát fedte le. A tavaly év végi rohamban, amelynek keretében a kereskedők a január elsejei határidőre – vagy legkésőbb a július elsejéig tartó türelmi idő végére – sietősen bekötötték a terminálokat, mintegy 25-40 százalékos bankkártya-elfogadóhelyi lefedettség-bővítést értek el pár hónap alatt.
Fejlesztések segítik
a telefonos ügyintézést
– Az új gyakorlat rövid idő alatt jelentősen megnövelte a hazai bankkártya-elfogadóhelyek számát, amelyet csak tovább fokozott, hogy 2009-ben elkezdődött az általában ötéves életciklusú POS-terminálok kicserélése érintéses terminálokra – emlékeztet Gergely Péter. A folyamat az elmúlt évtizedben gyakorlatilag le is zajlott:
a Magyar Nemzeti Bank (MNB) legfrissebb, 2021. március 31-i adatai alapján 212 950, a hazai elfogadóhelyeken üzemelő POS-terminálok 99,63 százaléka alkalmas érintéses elfogadásra, tehát gyakorlatilag mindegyik.