Az üzemanyag-kereslet megugrását hazánkban elsősorban a külföldi járművek: kamionok és határ menti személygépkocsik okozták – mondta lapunk kérdésére Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) szóvivője.
A 480 forintban maximált ár komoly vonzerőt gyakorolt azokra a nemzetközi fuvarozócégekre, amelyek saját országukban ennél sokkal drágábban tankolhattak csak, ezért a kamionsofőrök kifejezett utasítást kaptak, hogy akkor is Magyarországon vegyenek üzemanyagot, ha egyébként emiatt kerülniük kell.
Ami a magyarországi fuvarozókat illeti, azok túlnyomórészt cégük telephelyén tankolnak, azonban ezekre a kutakra nem vonatkozik és nem is vonatkozott a hatósági ár. Amikor a nyilvános kutakon elérhető üzemanyag ára kedvezőbbé vált a piaci árnál, akkor az felkeltette a magyar fuvarozók érdeklődését is. Ez azonban nem olyan egyszerű, mint sokan gondolják, ugyanis a saját telephelyen tankoló jármű üzemanyag-elszámolása egészen más, mint ha a sofőr nyilvános benzinkúton vásárol. Utóbbi komoly adminisztrációs terhet jelent – mutatott rá Árvay Tivadar.
Maga a tankolás ugyanakkor nem okoz technikai nehézséget. Az MKFE szóvivője kifejtette, a nagyobb üzemanyagtöltő állomásokon lehetővé teszik a nagy méretű, akár 1500 literes tankok feltöltését is. Ezek
a nagy nyomású és nagyobb átmérőjű csővel felszerelt oszlopok kissé távolabb vannak a személyautók töltőitől, nincs fölöttük tető, ezért a kamionok nyerges vontatója vagy egy autóbusz is odafér.
Azokon a kutakon, ahol nincs nagy nyomású töltőfej, ugyancsak lehetséges a haszonjárművek tankolása, igaz, hogy az ehhez szükséges idő mintegy háromszor hosszabb, mint ha a nagyobb teljesítményű kúton tankoltak volna.
A saját telephelyen tankoló fuvarozóvállalkozások közvetlenül vásárolják az üzemanyagot a forgalmazótól, ezért olcsóbban kapják a terméket. Az olaj világpiaci árának a drágulása miatt azonban ez a kedvezményes ár is magasabb lett, mint a hatósági ár.
Ez azt jelenti a hazai fuvarozótársadalomnak, hogy mintegy fél év alatt megduplázódott a költségeik harmadát kitevő üzemanyag ára – mondta Árvay Tivadar.
A hétvégére elrendelt 96 órás kamionstop ügyében mind az MKFE, mind a NiT Hungary a kormányhoz fordult, amely ezért módosította a nehéz tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozására vonatkozó szabályozását. Az ITM közleménye szerint pénteken 22 órától kedden 22 óráig tartó tilalmat vasárnap és hétfőn éjjel tíz-tíz órás időtartamban, este 22 órától reggel 8 óráig felfüggesztik. A korlátozás alól a hosszú hétvégén mentesülnek a napi fogyasztási cikket szállító járművek is. Az intézkedés lehetővé teszi, hogy a hazai fuvarozóvállalkozások rugalmasabban szervezhessék meg feladataikat. A korlátozás alól az általános szabályok szerint mentesülnek többek között az élő állatot, gyorsan romló élelmiszert vagy üzemanyagot, tüzelőanyagot szállító járművek is.
Borítókép: Kamionsor a határátkelőn (Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt)