Szűkös marad az üzemanyag-kínálat, de erős a túlkereslet az ársapka miatt

Épp elég volt a lakosságnak a szeptemberi rezsiszámla, az októberi üzemanyag-drágulás már nem hiányzott.

Forrás: VG.hu2022. 09. 19. 16:25
Gyál, 2020. január 1. Autós tankol a Mol gyáli töltõállomásán 2020. január 1-jén. A kormány döntése értelmében január 1-jétõl emelkedik a biológiai eredetû összetevõk bekeverendõ aránya az üzemanyagokban, az intézkedéssel Magyarország is csatlakozik a környezetbarát E10-es üzemanyagot használó államokhoz. A régi típusú autót használóknak célszerû ellenõrizni, hogy lehet-e kocsijukba az új üzemanyagból tankolni. MTI/Koszticsák Szilárd Fotó: Koszticsák Szilárd
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szerdától a benzin-kiskereskedők a jelenleginél nagyobb, a gázolajeladók kisebb árakkal számolnak annak alapján, hogy a Holtankoljak.hu az előbbi esetben literenként bruttó 8 forintos piaci áremelkedést, az utóbbiban bruttó 15 forintos csökkenést vetít előre. A benzinpiacon azonban ez viszonylag kis szegmensre vonatkozik, mert a lakosság döntően nem piaci, hanem hatósági áras üzemanyagot vásárol, e lehetőségtől a személyautósoknak csak egy kis része, mindenekelőtt a cégautósok esnek el. A gázolajhoz azonban többségében piaci áron lehet hozzájutni, a jogszabályi kivételek például a mezőgazdasági gépekre vonatkoznak – olvasható a VG.hu cikkében.

Ám mindkét hatósági áras üzemanyag  forgalmazása veszteséges marad az év végéig az ársapka érvényességének meghosszabbítása miatt.

A kormány azért döntött mégis a tavaly ősszel bevezetett ársapka fenntartásáról, hogy elviselhető szinten maradjon a sokaknak munkába járáshoz használt üzemanyag ára, hiszen nem mindenkinek opció a tömegközlekedés. Az is a literenként 480 forintos hatósági ár fenntartása mellett szólhatott, hogy valójában már ez a most alacsonynak tekintett ár is elég magas. Tavaly szeptemberben a NAV által elszámolható benzinár még 462 forint, a gázolajár 469 forint volt, két éve pedig 371, illetve 386 forint, és ezek még piaci árak voltak. Szerdától a piaci ár a hivatkozott várakozás szerint a 95-ös benzin esetében 642,9 forint, a gázolajnál pedig 737,9 forint literenként.

Talán tovább gyengül az olaj-, és vele együtt az üzemanyagár

Pontosabbat csak az ársapka meghosszabbítására vonatkozó kormányrendelet megjelenése után tudok mondani, de meggyőződésem, hogy politikai döntésről van szó

 – reagált a rendkívüli Kormányinfón elhangzottakra Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének (FBSZ) elnöke. Emlékeztetett, hogy a lakosság szeptemberben kapta meg a sok háztartás számára a korábbinál nagyobb összeget tartalmazó rezsiszámlákat, amire még egy sokk, vagyis az üzemanyagok októberi drágulása már túl nagy teher lett volna. Egri Gábor a nemzetközi olajárak esése miatt – amely mögött már a globális recesszió, ezzel a fogyasztás csökkenése állhat – abban bízik, hogy 

folyamatosan esni fog a benzin és a dízel piaci ára is, akár egészen a hazai hatósági ár alá is.

Szűkös marad a kínálat, tovább él a túlkereslet

Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj-szövetség (MÁSZ) főtitkára nem túl derűlátó a világpiaci olajárak esésével kapcsolatban, mert nem túl nagy a különbség a Brent-jegyzések eddigi, hordónként 100 dolláros, illetve a mostani, 90 dolláros szintje között. Ráadásul az európai üzemanyagpiacot a globálissal ellentétben szűkös kínálat jellemzi, ami megmutatkozik a földrész termékáraiban is, főként a gázolaj esetében. A hazai kínálat a kereslethez képest még gyengébb a hatósági árak gerjesztette kereslet miatt. „A MÁSZ tagjai hiába vártak arra, hogy Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter korábbi nyilatkozatainak megfelelően október 1-jétől kivezessék az üzemanyagok hatósági árképzését, mert a jelenlegi rendszer Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter bejelentése szerint legalább 13 és fél hónapig fennmarad. Emiatt nem szűnik meg a hatósági árak által generált túlfogyasztás sem.

Úgy megyünk neki a téli időszaknak, hogy kevés lehet az üzemanyag, holott már az eddigi hónapokban is komoly molekulahiány volt” – mutatott rá a MÁSZ főtitkára.

Mint elmondta, a szakma mindenképpen problémásnak látja a hatósági áras forgalmazás fenntartását a kiskereskedelmi értékesítés veszteségei miatt és ellátásbiztonsági szempontból is. A hatósági és a piaci üzemanyagár nagyon messze van egymástól.

A rendelt benzin és gázolaj negyede érkezik a kis kutakhoz

Az FBSZ tagjai a nyáron adminisztratív okokból nem fértek hozzá időben ahhoz a támogatáshoz, amely a hatósági árak alkalmazása miatti veszteségüket enyhíti, de augusztusban elhárult ez az akadály. Bár Egri Gábor válasza szerint még most sem jutott hozzá minden pályázó a várt júliusi, augusztusi és szeptemberi támogatáshoz, újabb kis benzinkutak bezárásáról már nincs szó, hiszen a támogatásnak éppen a nyitvatartás, az ellátás folyamatosságának fenntartása a feltétele. Az ellátást azonban megnehezíti, hogy ezen a héten az a 258 cég, amely korábban importüzemanyaggal látta el a vevőit, majd az import piaci okokból történt leállása után a Mollal szerződött, ezen a héten már a megrendelt mennyiségnek csak a negyedét kapja.

Ez szerintem nem versenysemleges magatartás

– jelentette ki a szervezet elnöke. Úgy látja, hogy a kis kutak szűkös ellátása nagyon felborítja a hazai üzemanyag-ellátást. 

Újabb nagy változás lesz, hogy miután a Mol megvásárolta a lengyelországi PKN-t, amelynek átad mintegy 50 Lukoil márkanéven működő itteni benzinkutat, hamarosan 144 lengyel töltőállomás lesz Magyarországon.

Az eredeti cikk IDE kattintva olvasható. 

Borítókép: Autós tankol a Mol gyáli töltőállomásán (Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.