Miután az útadómatrica fokozatos drágítását tervezi a közlekedési minisztérium – a bukaresti kormány az országos helyreállítási tervben (PNRR) vállalta, hogy módosítja az útdíj kiszámításának eddigi módszertanát –, drasztikus fellépéssel fenyegetőznek a jelentősebb romániai fuvarozók. Azt, hogy mit is fed ténylegesen a szállítók által hangoztatott, „Románia leállítása” kifejezés, egyelőre nem tudni, de vélhetően a közúti forgalom ellehetetlenítését előidéző lassítósztrájkot.
A felháborodást az váltotta ki, hogy a tervek szerinti első, 2026-tól életbe léptetendő szakaszban csaknem negyvenszázalékos emelés jönne, 2035-ig pedig a drágulás mértéke fokozatosan elérné a 66 százalékot.
A személygépkocsikra és a teherautókra alkalmazott elv azonos: a szennyező többet fizet. A kiszivárgott információk szerint a személygépkocsik használói változatlanul egyhetes, egy hónapos vagy egyéves matricát vásárolhatnak, azok értékét azonban az egyes autók károsanyag-kibocsátási besorolása határozza majd meg, azaz az Euro 6-os gépkocsik fizetnek majd a legkevesebbet. Ez alapján egy Euro 6-os autó jelenleg 28 euróba kerülő éves matricájának ára első körben 39 euróra, a végére pedig 46,5 euróra nőne.
A teherszállító járművekre vonatkozóan egészen más szabályokat terveznek. Esetükben annak függvényében kellene fizetni, hogy mennyit közlekednek Románia útjain, de a jövőben az is meghatározó lesz, hogy mennyire szennyezik a levegőt. A Digi24 hírtelevízió értesülései szerint a főutakon való közlekedésért nagyjából ötven százalékkal kell majd kevesebbet fizetni, mint az autópályák használatáért. A közúti fuvarozók számításai szerint az áruszállítás költségei így akár a jelenlegi szint tizenötszörösére is emelkedhetnek, ez pedig az export- és importszállításokat egyaránt jelentősen drágítja.
A közlekedési minisztérium által végzett szimulációk szerint egy évente százezer kilométert futó, Euro 6-os besorolású teherautó esetében az útdíj a jelenlegi 1200 euróról 2026-ra 7050 euróra, 2035-re pedig akár 16 ezer euróra is emelkedhet.