Románia leállítása közeleg: jelentősen drágulnak az útdíjak

Általános lassító sztrájkkal fenyegetőznek a romániai közúti szállítók, ha a kormány életbe lépteti az útdíjak kiszámításának új módszerét, amely sokszorosára emelné a szállítás és közvetve az áruk árát. A kormány uniós előírásokkal magyarázza az intézkedés elodázhatatlanságát.

Csinta Samu (Sepsiszentgyörgy)
2023. 05. 30. 4:55
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miután az útadómatrica fokozatos drágítását tervezi a közlekedési minisztérium – a bukaresti kormány az országos helyreállítási tervben (PNRR) vállalta, hogy módosítja az útdíj kiszámításának eddigi módszertanát –, drasztikus fellépéssel fenyegetőznek a jelentősebb romániai fuvarozók. Azt, hogy mit is fed ténylegesen a szállítók által hangoztatott, „Románia leállítása” kifejezés, egyelőre nem tudni, de vélhetően a közúti forgalom ellehetetlenítését előidéző lassítósztrájkot.

A felháborodást az váltotta ki, hogy a tervek szerinti első, 2026-tól életbe léptetendő szakaszban csaknem negyvenszázalékos emelés jönne, 2035-ig pedig a drágulás mértéke fokozatosan elérné a 66 százalékot.

A személygépkocsikra és a teherautókra alkalmazott elv azonos: a szennyező többet fizet. A kiszivárgott információk szerint a személygépkocsik használói változatlanul egyhetes, egy hónapos vagy egyéves matricát vásárolhatnak, azok értékét azonban az egyes autók károsanyag-kibocsátási besorolása határozza majd meg, azaz az Euro 6-os gépkocsik fizetnek majd a legkevesebbet. Ez alapján egy Euro 6-os autó jelenleg 28 euróba kerülő éves matricájának ára első körben 39 euróra, a végére pedig 46,5 euróra nőne.

A teherszállító járművekre vonatkozóan egészen más szabályokat terveznek. Esetükben annak függvényében kellene fizetni, hogy mennyit közlekednek Románia útjain, de a jövőben az is meghatározó lesz, hogy mennyire szennyezik a levegőt. A Digi24 hírtelevízió értesülései szerint a főutakon való közlekedésért nagyjából ötven százalékkal kell majd kevesebbet fizetni, mint az autópályák használatáért. A közúti fuvarozók számításai szerint az áruszállítás költségei így akár a jelenlegi szint tizenötszörösére is emelkedhetnek, ez pedig az export- és importszállításokat egyaránt jelentősen drágítja.

A közlekedési minisztérium által végzett szimulációk szerint egy évente százezer kilométert futó, Euro 6-os besorolású teherautó esetében az útdíj a jelenlegi 1200 euróról 2026-ra 7050 euróra, 2035-re pedig akár 16 ezer euróra is emelkedhet.

Sorin Grindeanu közlekedési miniszter nemrég megerősítette, hogy az útdíj emelését elsősorban a PNNR írja elő, ezért a drágítás elkerülhetetlen. De nemcsak az uniós vállalások teszik szükségessé, hogy Romániában is bevezessék a kilométerenkénti tarifát – „ahogy az egész Európában történik” –, ellenkező esetben ugyanis nem lesz fenntartható a romániai közúti hálózat. A tárcavezető ugyanakkor egy fordulattal azt is megjegyezte, hogy a PNRR-be a román állam érdekeivel ellentétes célkitűzések is bekerültek. Ezért a Mentsétek meg Romániát Szövetséget (USR) terheli a felelősség, állította, hiszen az akkor kormányon lévő ellenzéki párt dolgozta ki a helyreállítási tervet.

Borítókép: illusztráció (Fotó: Havran Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.