Szétszedték a bringa- és rollermegosztókat

Idén nyár elején a Tudatos Vásárlók Egyesülete budapesti elektromos roller- és biciklimegosztó rendszereket tesztelt. A vizsgálat gyakorlati részét és az értékelést két amerikai egyetemista végezte, a „Georgia Tech (Atlanta, GA) Leadership for Social Good study abroad” kurzus keretében.

Munkatársunktól
2023. 08. 21. 5:20
Budapest, 2022. május 4. Használat után szerte-széjjel hagyott elektromos rollerek Zuglóban a Szugló utcában. Bírságot szabhatnak ki nyártól Budapest több belsõ kerületében a nem kijelölt helyeken parkoló mikromobilitási eszközök, így a kölcsönzött kerékpárok, elektromos rollerek után. Megkezdõdhet a budapesti közösségi használatú e-rollerek és kerékpárok helyzetének rendezése, miután a fõvárosi közgyûlés döntött a mikromobilitási pontok létrehozásáról, valamint a szolgáltatások mûködtetésének alapelveirõl. Elõször a belsõ kerületekben hozzák létre azokat a pontokat, ahol lehet majd csak felvenni és leadni az eszközöket. Ha valaki nem megfelelõ helyen hagyja az eszközt, akkor 5 ezer forintos bírságot kaphat - szolgáltató és használó egyaránt - naponta. MTVA/Bizományosi: Branstetter Sándor *************************** Kedves Felhasználó! Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemû különösen szerzõi jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi igényért a fotó szerzõje/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelõssége e körben kizárt. Fotó: Branstetter Sándor
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A rendszeres fogyasztóvédelmi vizsgálatokat, teszteket végző, sok önkéntesből álló Tudatos Vásárlók Egyesületének (TVE) a megosztó rendszerek használatára vonatkozó eredményei különösen értékesek, mivel ez alkalommal külföldiek szemével kínál betekintést a szolgáltatás hazai színvonalába – írta a Világgazdaság.

A Mol Bubi, Magyarország negyedik és Budapest első közbringarendszere 2014-ben indult el. Az első rollermegosztó 2019-ben érkezett meg a Lime képviseletében. Nem sokkal később 2021-ben csatlakozott ehhez a rendszerhez a Bird és a Tier. Az elektromos rollerekkel kapcsolatban a rengeteg előny mellett jelenleg egy problematikus pontot fontos kiemelni, ez pedig a rájuk vonatkozó KRESZ-szabályok hiánya, mivel az elektromos roller jelenleg közlekedési eszközként nincs jogszabályi szinten definiálva.

Pontosabban a mikromobilitási eszközök definíciója sem egészen egyértelmű a szabályozó rendszerben, ugyanakkor a hírek szerint már dolgoznak az eszközök szabályzóba illesztésén.

A teszt során minden típusnál ugyanazokra a kérdésekre keresték a választ a járművek használói, és a válaszok függvényében adtak pontszámot a 11 kritériumra.

A TVE-pontszámok átlagából jött ki a tesztben elért végeredményt, tehát minden kritérium egyenlő súllyal került be az összpontszámba.

A Mol Bubi közbringarendszer árképzése egyszerű, percenként kell fizetni a használatért, az ár jelenleg 40 forint/perc, de minimum három percet, azaz 120 forintot ki kell fizetni. Az elektromos rollerek esetében pedig számolni kell egy alapdíjjal, azaz feloldási díjjal, ezután pedig a percdíjjal.

A Tier feloldási díja 295 forint, a percdíja 75 forint, az ötperces út ára 670, míg a húszpercesé 1795 forint. A Bird feloldási díja 295, a percdíja 65 forint, az ötperces útért 620, míg a húszpercesért 1595 forintot kell fizetni. A Whoost feloldási díja 150, percdíja 77 forint, egy ötperces útért 535, míg egy húszperces rollerozásért 1690 forintot kell leszurkolni. Végül, de nem utolsósorban a Lime feloldási díja 250 forint, a percdíja 68, az ötperces út ára 590, míg a húszpercesé 1610 forint.

A teszt során a TVE és a két amerikai egyetemista a legtöbb pontot, 93-at, a Tier elektromos rollernek adta. Előnyei között sorolták fel, hogy nagyszerű állapotban van, könnyen megtalálható. Van rajta kormányra szerelhető telefontartó és még környezetbarát is, mindezzel együtt a legélvezetesebb a használata. Hátránya ugyanakkor, hogy nincs biztosítási fedezet az ügyfelek számára.

A Mol Bubi előnye, hogy olcsóbb, mint a rollerek. Hátránya pedig kézenfekvő: nehezebb parkolni vele, mint a rollerrel, valamint nehezebb a kerékpározáshoz nem szokott embereknek használni. A Mol Bubi 80 pontjával az első helyen végzett a kerékpár-kategóriában, sőt harmadik lett az összesítésben, a Bird rollermegosztó jött be 85 ponttal a második helyre.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: MTVA/Branstetter Sándor)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.