Elektromos autók: átírják a játékszabályokat

Átszámítva már négymillió forintért is hozzá lehet jutni az új modellhez.

2024. 02. 20. 5:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kínai elektromosautó-gyártó, a BYD tegnap küldte a szalonokba új plug-in modelljét, a Qin Plus DM-i szedán új változatát. Az autó legnagyobb érdekessége az ára, hiszen a vállalat húsz százalékkal csökkentette az árat az előző modellhez képest.

A BYD új autójának az induló ára 79 800 jüan, ami átszámolva négymillió forint – írta meg a Reuters. A Qin Plus hibrid olyan autókkal versenyezhet a vásárlók kegyeiért, mint a Nissan Sylphy vagy a Volkswagen Lavida.

A hagyományos autóipar vezető szereplői lázasan keresik a receptet a kínai elektromosautó-gyártók nyomulásának visszaszorítására, emlékeztetett a Világgazdaság. Azt ugyanis legfeljebb adminisztratív eszközökkel, vámok kiszabásával és emelésével tudnák a legkönnyebben megakadályozni, ám ez állami hatáskör. Amit a vállalatok maguk is megtehetnek, az a versenyképességük növelése, amely az áraik leszorítását eredményezheti, lehetőleg úgy, hogy eközben a profitmarzsok se sérüljenek menthetetlenül. Ha az árcsökkentésben megközelítik, illetve elérik a kínaiak szintjét, onnantól már nem kérdés, hogy a vásárlók a hazait választják. Legalábbis Nyugaton, miután a kínai autógyártók az olcsóság oltárán szemrebbenés nélkül képesek feláldozni a minőséget.

Magyarországon építi meg első európai üzemét a világ legnagyobb elektromos autógyártójának számító kínai BYD. Fotó: AFP

A világ legnagyobb elektromos autógyártója, a kínai BYD Co. bejelentette azt is, hogy több csúcskategóriás luxusautó-modellel jelentkezik az idén, és részvény-visszavásárlási tervet dolgoz ki. A társaság szeretne vezető pozíciót elfoglalni a luxusautók szegmensében. A távirati iroda emlékeztetett arra, hogy a BYD-nek három külföldi üzeme lesz Thaiföldön, Brazíliában és Magyarországon, amivel globális jelenlétét bővíti. A vállalat tavalyi adózott eredménye 29–31 milliárd jüan (4–4,3 milliárd dollár) volt, 74–86 százalékkal haladta meg a 2022. évit, amikor a profitja lényegesen nagyobb mértékben, 446 százalékkal, 16,62 milliárd jüanra ugrott. A cég 2023-ban 3,02 millió new energy vehicles (NEV) gyűjtőnév alatt kategorizált, a teljesen elektromos autókat és különböző hibrideket is magában foglaló alternatív hajtású járművet értékesített. Ez 61,9 százalék növekedés 2022-höz képest. A tavalyi adattal a BYD már a második egymást követő évben áll a globális NEV-piac élén.

A Magyar Nemzet a nemrégiben arról is írt, hogy az elmúlt évben globális szinten 14 millió elektromos személyautót adtak el, ezzel párhuzamosan Kína exportálta a legtöbb személygépjárművet. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egy rendezvényen arra hívta fel a figyelmet, hogy az európai elektromosautó-ipar fellendítése és megerősítése érdekében lépni kell, uniós szintű, az elektromos járművek vásárlását ösztönző programot szükséges indítani. – Az Egyesült Államokkal és Kínával szemben Európában nincs egységes ösztönző program, amely versenyelőnyt biztosítana az európai gyártású elektromos autóknak. Lépést kell tartani az Egyesült Államokkal és Kínával, amely országok jelentős költségvetési forrásokat fordítanak a saját iparuk támogatására – hangsúlyozta Nagy Márton.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Világgazdaság/Vémi Zoltán)
 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.