– Az elmúlt évben globális szinten 14 millió elektromos személyautót adtak el, amelynek 58 százalékát Kínában értékesítették. Ezzel párhuzamosan világszinten Kína exportálta a legtöbb személygépjárművet – mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a Hungarian Business Leaders Forum (HBLF) pénzügyi csúcstalálkozóján tartott nyitóelőadásában. Kiemelte, hogy Kínában az eladott autók már közel harminc százaléka elektromos, ez az arány Európában 21, az Egyesült Államokban pedig csak nyolc százalékot tesz ki. Ennek alakulását érdemben befolyásolja, hogy 2022-ben összességében Kína biztosította a legtöbb – több mint 22 milliárd dollár – állami támogatást az elektromos járművek vásárlásához. A bőkezű állami szubvenció miatt a zöldipart is az ázsiai ország dominálja.
A miniszter felhívta arra a figyelmet, hogy az Egyesült Államok e téren – többek közt az úgynevezett inflációcsökkentési törvénynek köszönhetően – gyors fejlődést mutat, Európa viszont az elégtelen ipartámogatás miatt egyre inkább le fog maradni. Tavaly a zöld ipari gyártókapacitásokba történő beruházások értéke globális szinten 119 milliárd dollárt ért el, amelyből csak Kínában több mint százmilliárd dollárnyi fejlesztést hajtottak végre,
miközben a zöldipar alapvető nyersanyagaiban is egyértelmű Kína dominanciája.
Ez mutatkozik meg a kínai elektromos járművek áraiban is, amelyek állami támogatások nélkül is jóval olcsóbbak, mint az amerikai vagy európai gyártmányok.
Ez jelentős versenyelőnyt biztosít számukra, így a kínai autómárkák egyre nagyobb részesedéssel rendelkeznek az elektromos autók piacán.Mindezzel párhuzamosan a hagyományos európai autóiparban jelentős túlkapacitás alakult ki, amelyre az autógyárak alacsony kapacitás-kihasználtsága is rámutat, amelynek aránya a kontinensen hetvenről hatvan százalékra csökkent 2019 és 2023 között.
Nagy Márton a tárca közleménye szerint kiemelte: Magyarország exportteljesítményében a high-tech akkumulátor- és autóipar kiemelkedő fontosságú. Az akkumulátorexport GDP-arányos értéke meghaladja az öt százalékot, amely a legmagasabb érték az unión belül. Ráadásul Kína, az Egyesült Államok és Németország mögött Magyarország lehet az egyik legnagyobb akkumulátorgyártó ország a világon. Ezt támogatja az is, hogy a bejelentett új beruházások több mint nyolcvan százaléka az elektromos járművek ökoszisztémájához kapcsolódik.