Hidrogénvonatok építését támogatja az Európai Unió

Ha sikerrel jár az FCH2Rail program, a következő évtizedekben dízelek helyett hidrogénvonatok közlekedhetnek az európai pályákon. A tízmillió eurós uniós támogatás segítségével olyan üzemanyagcellás motorvonat prototípusát építik meg, amely teljesítményben, üzembiztonságban versenyez a dízelmozdonyokkal.

2020. 11. 05. 20:34
null
Motorvonat készül egy európai járműgyárban Fotó: MTI/Máthé Zoltán
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Azokon a vasúti mellékvonalakon, ahol nincs értelme kiépíteni a felsővezetéket, manapság szinte kizárólag dízelmotoros vonatok közlekednek. A szolgáltatók azonban más megoldást keresnek, hiszen az unió immár nem ad pénzt belső égésű motorral ellátott vasúti járművek vásárlására. A villamos motorvonatokat ezért akkumulátoros áramtárolókkal egészítik ki, hogy akár 60-80-100 kilométert is közlekedhessenek felsővezeték nélküli vonalon.

De van más megoldás is, mint a néha váratlanul gyorsan lemerülő akkumulátorok: ez az üzemanyagcella.

 

Az EU úgy döntött, hogy közösségi pénzt szán a ma még kevéssé elterjedt technológia vasúti célú használatának a fejlesztésére. A Bizottság Üzemanyagcella- és Hidrogéntechnológiai Közös Vállalkozása (FCH JU) a közelmúltban a spanyol járműgyártó CAF által vezetett konzorciumot részesítette 10 millió eurós támogatásban, hogy kifejlessze a hidrogénüzemű vonat prototípusát. A 14 millió eurós összköltségvetésű FCH2Rail (FCH: Fuel Cell and Hydrogen) program célja a nullakibocsátású járművek tervezése és fejlesztése, amelyek versenyképes működési teljesítményt nyújtanak a dízelmotorral szerelt vonatokhoz képest. A programban a CAF mellett a többek közt a DLR német tudományos intézet, a Renfe spanyol nemzeti vasúttársaság és a Toyota Motor Europe vesz részt. A négyéves projekt jövő januárban kezdődik.

 

Motorvonat készül egy európai járműgyárban
Fotó: MTI/Máthé Zoltán

A prototípust a Renfe Civia sorozatba tartozó háromkocsis motorvonatának az alapjaira fejlesztik ki. A járművet új áramfejlesztő rendszerrel látják el, amely hidrogén üzemanyagcellás rendszerekkel és lítium-titán akkumulátorokkal működik. A megoldás lehetővé teszi, hogy a két üzemmódú vonat villamosított és nem villamos pályákon egyaránt közlekedjen. Ezt követően megkezdődik a tesztelés. A prototípust Spanyolországban és Portugáliában, valamint egy később meghatározandó harmadik országban fogják kipróbálni, miután azt különböző hatósági vizsgálatokon átesett.

Az elmúlt években az EU-ban több közlekedési hatóság is jelezte, hogy érdeklődik a hidrogén üzemanyagcellás technológia fejlesztése iránt a vasúti járművekben.

A dízelmotorok helyettesítésére szánt technológia lehetővé teszi a károsanyag-kibocsátás kiváltását és támogatja a hálózat szén-dioxid-mentesítését.

Az új hajtási módot világszerte igyekeznek működőképes prototípusban tesztelni. A közelmúltban a Kelet-japán Vasúttársaság, a Hitachi és a Toyota Motor fogott össze hidrogénnel működő hibrid vasúti járművek kifejlesztése érdekében. A német Siemens ugyancsak dolgozik motorvonatok hidrogénrendszereinek fejlesztésén.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.