Megmentik az európai vasúttársaságokat

Nehéz helyzetbe kerültek a nemzeti vasúttársságok és az árufuvarozó magánvasutak is az unió országaiban a pandémia követleztében bevezetett korlátozások miatt. A cégek támogatása érdekében az Európai Bizottság lehetővé teszi a nemzeti kormányoknak, hogy csökkentsék a pályahasználati díjakat. Ilyen kéréssel fordultak a hazai árufuvarozó magánvasutak is a magyar kormányzathoz.

2021. 04. 27. 6:59
null
Egy övezet, egy út, Rail Cargo Terminal - BILK ről útnak indul az első közép európai árúkkal megrakott konténervonat Kínába, Kína, gazdaság, konténer, szállítás, selyemút, vasút, vonat, konténer
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kétmilliárd euró új tőkét kaphat a tulajdonosoktól Deutsche Bahn (DB). Mint a Handelsblatt.de kormányzati forrásokból megtudta, a szövetségi kormány és az Európai Bizottság megállapodott a kompromisszumban. A bizottság korábban olyan feltételeket szabott, hogy a DB-nak bizonyos használt járműveit át kell adnia a piaci versenytársaknak, illetve lehetővé kell tenni az okostelefonos értékesítési alkalmazás használatát számukra. Amikor a cég vonakodott elfogadni a feltételeket, az bizottság már azzal is fenyegetett, hogy szét kell választani az cégcsoport tagjait és a vágányhálózatot fenntartó céget – ahogy egyébként több országban, így hazánkban is megtörtént.

A bizottság később visszatáncolt ezektől a követelésektől. Ennek oka, hogy Olaszországban és Hollandiában az ottani vasúttársaságok nemrég kaptak közvetlen állami támogatást, hiszen az uniós szerződések lehetővé teszik a természeti katasztrófák által okozott károk megtérítését.

Az EU pedig ilyennek ismerte el a pandémia miatt hozott utazási korlátozásokat. Csak idén a Deutsche Bahn kétmilliárd euróra számíthat, a pénzt az infrastruktúra bővítésére kell fordítani.

Távol-keleti konténereket továbbító tehervonat. A Rail Cargo Group 61 millió eurót kapott az osztrák kormánytólFotó: Magyar Nemzet archív

A német vasút kormányzati támogatása korántsem egyedülálló a kontinensen. A bizottság ugyanis a pandémia kezdetétől lehetővé tette az unió tagállamai számára, hogy csökkenthessék, megszüntethessék vagy elhalaszthassák a vasúti infrastruktúrához való hozzáférés díjának, az úgynevezett pályahasználati díjnak a megfizettetését. A könnyítés érdekében például

a magyar vasúti árufuvarozó vállalatok is kéréssel fordultak a szakminisztériumhoz, hogy a hálózat-hozzáférési díjat 2020. március és az év vége közötti időszakra, valamint 2021-re csökkentse az ágazati szereplők közös javaslata alapján.

A díjcsökkentést számos országban végrehajtották már. Az osztrák közlekedési minisztérium tavaly csökkentette az infrastruktúra-használati díjakat a vasúti árufuvarozás támogatására. Az intézkedés Ausztriában minden vasúttársaságot érint, a Rail Cargo Austria AG (RCA) ezenfelül 61 millió eurós támogatást kapott tőkeinjekció formájában. Ausztriában emellett adómentessé tették az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) nyolc saját tulajdonú vízerőművében termelt villamos energiát. Ezzel egy időben bejelentették a máshol termelt villamos energia adójának csökkentését is, ami a vasútvállalatok számára 23 millió euró megtakarítást jelent. A válság következtében visszaesett szállítási igények és csökkenő utasszámok ellenére

Ausztriában folytatják a vasút dinamikus bővítését, egyebek között a klímacélok elérése érdekében. 2026-ig összesen 17 milliárd eurót fektetnek állomásokba, alagutakba, útvonalakba, energiába és a technológiába.

Az Európai Bizottság engedélyezte Olaszország számára is, hogy csökkentse a vasúti személyszállítás és a vasúti árufuvarozás pályahasználati díjait a tavaly március 10. és december 31-e közötti időszakra. A 240 millió eurós intézkedéssel Olaszország a vasútvállalatokat támogatta.

Az olasz kormány a költségvetési törvény keretein belül 2020 decemberében vezette be a vasúti teherfuvarozási szektor költségeit enyhítő rendelkezéseit.

Eszerint lehetőség van a pályahasználati díjhoz tartozó felár teljes összegének elengedésére az idén január és április közötti időszakban. Ezenfelül az RFI (az olasz vasúti infrastruktúra kezelője) 150 millió eurós kerettámogatásban részesült, ezzel kompenzálva a pályahasználati díjcsökkentésből származó bevételkiesést.

Nem csak Nyugat-Európában támogatták a kormányzatok a nehéz helyzetbe került nemzeti vasúttársaságokat és teherfuvarozó magánvasutakat.

Lengyelországban nem kellett pályafoglalási díjat fizetni 2020. december 13-ig

azokban az esetekben, amikor a szolgáltató nem vette igénybe az előzetesen lefoglalt pályaszakaszt, emellett nem kellett bírságot sem fizetni, ha nem az előzetesen bejelentett mozdonyt használta a szolgáltató vagy ha nagyobb tömegű vonattal közlekedett.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.