Új turizmus: fejben kezdődik az ágazati újraindulás

Az elmúlt száz év legnagyobb pandémiája radikális átalakulásokat idéz elő, amire időben fel kell készülni az országokat összekötő utazási területeken.

2021. 01. 29. 8:08
null
Növelnék a polgárok utazási és oltakozási kedvét is. Forrás: Belga ügynökség
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– 2021 a bátrak éve lesz: azoké, akik mernek tenni, mernek és tudnak változni. Az utazás mindig formál az utazón, aminek hiányából megérthetjük, miért nem tudunk hosszú távon elindulás, majd hazaérkezés nélkül élni, amikor eltérő világok lenyomata kíséri tovább a felkeresett kultúrák, nemzeti értékek iránt fogékony embert. Meg kell őrizni a kíváncsiságunkat ezekben a feszült hónapokban, hogy kilátástalanság helyett hittel, bátran tudjuk felépíteni újra azt a világot, amiben szerettünk élni – fogalmazott lapunknak a megtört ágazati hangulat kihívásairól a Digitális Turizmus Zrt. vezérigazgatója.

Rasztovits Dávid szavai szerint ugyan még egy év sem telt el a járvány kirobbanása óta, mégis úgy tűnik, mintha már évek óta küzdenénk a pandémia okozta megváltozott életkörülményekkel – ez pedig soha nem tapasztalt, tartós nyomás alá helyezi a vállalkozásokat.

Leáldozott a covid előtti tömegturizmusnak, a minőségre és a biztonságra való igény szab új irányokat Fotó: MTI/Kovács Tamás

– Pedig elmúltak azok az idők, amikor csak a miérteket kutatjuk, de érdemi lépések nem történnek – folytatta a vezérigazgató. – A turizmus bizonyos értelemben mindig kilógott az iparágak közül, mivel az utaztatók, a vendéglátók, a szállásszolgáltatók vagy az idegenvezetők, és más, élményalapú szereplők egymás nélkül nem tudják teljes körűen kielégíteni egy minőségi utazó igényeit, vagyis nem tudják jól működtetni az ágazatot – mondta.

Erős nyomás alatt, korlátozottan

A szakember felidézte, hogy a klinikai vizsgálatok szerint a pandémia a mentális egészségre is súlyos fenyegetést jelent, főleg ha valaki gazdasági károkat szenvedett el, vagy bizonytalanná vált a családja megélhetése.

Egészségügyiek a Charles de Gaulle reptéren. Előrejelzések szerint a nemzetközi légi forgalom 2024-ig nem tér vissza a válság előtti szintre Fotó: Reuters/Christian Hartmann

– A hónapok óta tartó, másodjára bekövetkezett üzleti leállást az érintettek nehezebben élik meg, és még nem teljesen ismertek az anyagi károk okozta piaci következmények. Úgy tűnik,

az elmúlt száz év legnagyobb pandémiája radikális átalakulásokat idéz elő, erre fel kell készülni az országokat összekötő utazási területen

– fogalmazott Rasztovits Dávid, aki szerint mindenkinek fontos, hogy tájékozott legyen, és betartsa a korlátozó intézkedéseket, hogy minél előbb átléphessünk az új turizmus korszakába.

Tudásmegosztás a közös indulásért

– Az elkövetkező időszakban erősebb alapot adhat a közös újrainduláshoz a még talpon lévő vállalkozók vagy a megfáradt dolgozók, kivérzett versenytársak, pesszimista üzletfelek iránti

tudatos figyelem, vagy az, ha a veszteségek számolgatása helyett a segítségnyújtás lehetőségeit keressük.

A közösségi együttműködés előbbre vezet az egyéni törekvéseknél Fotó: Bach Máté

Lényeges lesz a tudásmegosztás és az egyéni célokkal szemben a közösségi együttműködés erősítése a gyakorlati újratervezés idején. A kreatív workshopok vagy az innovatív digitális megoldások is óriási támogatást jelenthetnek a máskor szezonnyitásra készülő ágazati szereplőknek, ehhez az állami és a szakmai szervezetek összefogása is szükséges – vélekedett.

Újranyitás után gyors rehabilitáció

Jelezte: az egyre kidolgozottabb nemzetközi és hazai jó gyakorlatok révén gyűlnek a tapasztalatok és az újszerűségen alapuló elképzelések a világjárvány utáni fenntartható jövő érdekében.

– Rövid távon az a szándék, hogy a turizmusban minél könnyebbek legyenek az újranyitás körülményei, hogy aztán felgyorsulhasson a vállalkozások és a szolgáltatások ökoszisztémájának rehabilitációja. Még nem teljesen lehet látni, hogy a globális iparági törések után a gazdasági mutatók tükrében mit tehetünk emberként, vállalkozóként, munkavállalóként. Amiatt sem,

mert a vírus okozta kihívásos helyzet a tudományos, technológiai és ipari fejlődés katalizátoraként is hat

– jegyezte meg.

Új, vírusbiztos gyakorlatokat kell finanszírozni a cégeknek a stabilabb működésért Fotó: Havran Zoltán

Rasztovits Dávid szerint az emberek kommunikációját, életmódját, gazdasági és politikai aktivitásait alapvetően befolyásoló,

negyedik ipari és információtechnológiai forradalom hatására a világgazdasági vagy az egyes nemzeti piacok evolúciós szinten meghatározó ugrásra kényszerülnek.

Többszörösére nőhet a fogyasztás

– Elhúzódó folyamat lesz a külföldre irányuló vagy a beutazóturizmus újjáépülése, a belföldi piac április–májusban fokozatosan talán újraindulhat.

Ahogy 2020 nyarán enyhült a járványhelyzet, az „utazási éhség” jelentős „felpattanásra” adott lehetőséget a szolgáltatóknak, ami az idén akár az előző évi többszörösére nőhet a korlátozások utáni fogyasztási bumm megjelenésével.

Kellő rákészülés híján viszont a megugró kereslet egyik napról a másikra akadozó szolgáltatásokat, kedvezőtlen vendégélményt idézhet elő a Covid-fenyegetéssel megtört iparági területeken, például az étkezőhelyeken – figyelmeztetett.

A fővárosban 2020 előtt rekordokat döntött a beutazó forgalom. Paradigmaváltás nélkül nehéz lesz újrakezdeni Fotó: Bach Máté

A nemzetközi tapasztalatokra alapozó szakértő megemlítette: rövidesen dönteni kell a turizmusban, hogy vállalható-e az első számú utazási szemponttá előlépett egészségbiztonság jellemző feltételeinek kielégítése a szükséges infrastrukturális fejlesztésekkel.

Emellett az is fontos lesz a piaci szereplőknek, hogy ezek hosszabb távon milyen formában tudnak fenntarthatóan működni Covid-kompatibilis mechanizmusokként a gyakorlatban, hogy egy új, élményalapú fogyasztói környezet jöhessen létre.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.