Úgy folytatta: aki nem a technológiai forradalom idején szocializálódott, annak még a digitálisan kompetens emberek számára legalapvetőbb eszközök és kifejezések is idegenként hatnak, kivéve az internetet, mert a világháló fogalmát és használatának mikéntjét azért a legtöbb ember ismeri.
– Ahhoz, hogy mind gazdasági, mind állampolgári szinten ki tudjuk használni a technológiai innovációban rejlő előnyöket, először tudnunk kell értelmezni és alapszinten alkalmazni ezeket a megoldásokat. Ameddig az adottságok nincsenek alapvetően felmérve, meghatározva az eszközök és a tudás szintjén, és nincs egységes feltételrendszere a szükséges digitális infrastruktúrának egy adott területen, nem lehet elvárni, hogy a vállalkozások megfelelően tudják beépíteni működésükbe a folyamatosan megjelenő újításokat – jegyezte meg a szakember. – Ezért javasolnánk egy olyan, alapszintű edukációs és ismeretterjesztő program kidolgozását, amely használható gyakorlati tudást képes átadni életkortól, képzettségtől és földrajzi elhelyezkedéstől függetlenül. A digitális intelligencia vizsgálata és fejlesztése talán az egyik legizgalmasabb oktatási és kutatási terület a következő évtizedben – fűzte hozzá Rasztovits Dávid, aki szerint a gondolkodásbeli átállást is megkönnyítené, ha a turizmusban az induló és a már meglévő piaci szereplők egy általános digitális alapcsomaghoz jutnának, amely két részből állna: egy edukációs programból, valamint a fejlesztés és beszerzés időszakából.
A vezérigazgató utalt rá, hogy erre a célra elvileg a rendelkezésre álló, eszközbeszerzési és technológiai fejlesztéseket támogató állami és uniós pályázatok is megfelelnének. Emellett szerinte Magyarországon a Modern vállalkozások programja egy rendkívül jól működő projekt, mely a digitális érettségük szempontjából auditálja a cégeket. – Sajnos az összes gazdasági iparágat figyelembe véve a túlnyomórészt kis- és közepes vállalkozásokat jegyző turizmusszektor digitális érettsége a legalacsonyabb. Az általunk javasolt Digitális megújulás csomag ezen az állapoton tudna segíteni, lendületbe hozva az innovációról eddig lemaradt vállalkozásokat is. A Digitális turizmus index pedig azt mérné fel, hol tartanak a piaci szereplők a kompetenciák kiépítésében és alkalmazásában, ezáltal mekkora a cégük digitális lábnyoma, vagyis gazdasági ereje. Azért fontos például egy weboldal létrehozása, egy központi e-mail-cím működtetése vagy közösségi profil alkalmazása, mert így sokkal pontosabban elemezhető a cég forgalma, ezáltal a potenciális vásárlók fogyasztói igénye, ráadásul gyorsabb, hatékonyabb lehet az ügyfélkiszolgálás is, ami a jövőben a verseny szempontjából lesz megkülönböztető tényező – állapította meg a Digitális Turizmus Zrt. vezetője.
2020: új korszak az iparágban
Az 1980-as manilai konferencián mondták ki először, hogy a turizmus fejlesztése nemzeti érdek, akkor tudatosult, hogy a globális gazdaság fejlődése alapvetően összefügg az idegenforgalommal. Tizenkét év múlva útjára indult a World Wide Web, 1996-ban megalapította a Microsoft az Expediát, 2000-ben elindult a Tripadvisor utazási oldal, amit 2004-ben felvásárolt a Microsoft. Felgyorsult a piac, megjelent a digitális térben, de a mobilitás hiánya miatt limitált formában. 2007-ben kiderült, mire alapoz a jövő fogyasztói társadalma, ekkor nagyságrendileg nyolcszázmillió okoseszköz csatlakozott a felhőhöz – a szám napjainkra több mint hatvanmilliárdra nőtt. A 2010-es évek a digitális forradalom évei: 2017-ben például belátható közelségbe került az 5G-hálózatok kiépítése, a telepítésük tavaly meg is kezdődött. Ezzel párhuzamosan már több mint 1,6 milliárd ember utazott globálisan, amivel a turizmus a világ GDP-jének 12 százalékát termelte. Nemcsak a világban, de Magyarországon is aranykor köszöntött be, a turizmus rekordévet produkált 2019-ben. Mostanáig inkább a tömegturizmus hatásait vizsgáló tanulmányok és az ehhez igazodó fejlesztési stratégiák voltak meghatározók, amelyek figyelmen kívül hagyták a több szempontból kárt okozó, rendezetlen turistatömegeket. – A koronavírus miatt felborult állapotok 2020-ban új kihívásokat fogalmaznak meg, ám mostanra a karbonsemleges turizmus, az okosturizmus, a városszövetszintű fejlesztés, az impulzuscselekvés-alapú társadalom és a diszruptív hatású technológia már nem a jövő hírnökei. Most is minden eszköz, technológia és lehetőség a kezünkben van egy fenntarthatóbb és tervezhetőbb turisztikai jövő építéséhez – állapítja meg a Digitális Turizmus Zrt. egyik tanulmánya.
Okos megoldások a Covid–19 idején
Berlin–Barcelona
A Horizn Studios nevű startup olyan új generációs bőröndöket dob piacra, amelyekben okoseszköztöltő rendszer biztosítja a tulajdonosnak, hogy ne kelljen nélkülöznie az úton a készülékeit, ha azok lemerülnek. A saját eszközön történő akkutöltés előnye, hogy nem muszáj érintkezni a közös terekben használható konnektorokkal.
Csehország
A Smartguide applikáció egy kiterjesztett valósággal kombinált virtuális idegenvezető, amely játékos formában, pontgyűjtő akcióval képes bemutatni egy város látványosságait és szolgáltatóit bármely napszakban. Az alkalmazás teljes mértékben kizárja az emberi jelenlét szükségességét, így emberi kontaktus nélkül bejárhatjuk vele úti célunkat.
Spanyolország
A Bob.io spanyol startup megoldja az utazás egyik frusztráló tényezőjét, a poggyászkérdést. Óvatosságból az utasok a lehető legrövidebb időt szeretnék majd eltölteni az adott reptereken, minimalizálva a személyes kontaktusok számát és az egy térben töltött időt. A Bob.io fejlesztése az utas által megjelölt helyen felveszi a bőröndöket, elszállítja a reptérre és be is csekkolja azokat, megrövidítve a sorban állás idejét.
Etihad–Abu-Dzabi
A pandémia elején számos repülőtér szkennereket használt az utasok testhőmérsékletének ellenőrzésére, remélve, hogy azonosítják a lázas embereket. Az Etihad Airways a jövőben új önkiszolgáló kioszkokat fog használni, amelyek ellenőrzik az utasok hőmérsékletét, pulzusát és a légzési sebességét is. Ha egy ilyen készülék a betegség lehetséges tüneteit észleli, jelzés után a közegészségügyi vagy orvosi képzettségű személyzet ellenőrzi az utast, aki ezután csak az orvos engedélyével haladhat tovább a biztonsági ellenőrzéshez és a beszállókapuhoz. Az Etihad április végén megkezdi a kioszkok tesztelését az Abu-Dzabi (Egyesült Arab Emírségek) központjában lévő repülőtéren.
Izrael
Az Air Doctor egy olyan alkalmazáson belüli szolgáltatás, amely az utazókat összekapcsolja a helyi orvosokkal, hogy egy platformon belül saját anyanyelvükön tudjanak kommunikálni egy esetleges egészségügyi problémáról. A startup Jeruzsálemből indult, és túl van az első körös nemzetközi tőkebevonáson is.