Újabb okossztrádával bővül Nyugat-Magyarország

A Szombathelyet Körmenddel és azt Zalaegerszeggel összekötő utakat úgy tervezik, hogy az első okossztrádához, az M76-oshoz hasonlóan az út kommunikálni tudjon az erre felkészített járművekkel. Egyúttal kisebb terhelés éri majd az M1-est.

2021. 01. 10. 17:48
Kísérleti jármű a ZalaZone tesztpályán Fotó: Kurucz Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az önvezető járművek közlekedéséhez alkalmas infrastruktúra kiépítésének vizsgálata, tervezése, engedélyezési tervdokumentáció elkészítése is feladata a tervezőknek, amikor előkészítik a Körmend (M80) és Szombathely–Zanat (M86) közötti kétszer kétsávos gyorsforgalmi út megépítését. Az európai közbeszerzési értesítőben nyáron kihirdetett és most módosított pályázat eredményeként fontos láncszem illeszkedik majd be a nyugat-magyarországi gyorsforgalmi utak alkotta hálózatba.

Körmendnél találkozik ugyanis két kiemelt közlekedési csatorna, az észak-déli M86-os, és a kelet-nyugati 8-as főút.

Az M86-os Csornától Szombathelyig elkészült már, a tervezett szakasszal déli irányban folytatódik. A 8-as út Körmend és a Szentgotthárd országhatár közti szakasza most is épül kétszer egy sávon, de a településeket elkerülő új nyomvonalon, ennek a neve M80. A 8-as főút Körmendtől keletre, Vasvárig tartó ütemének a gyorsforgalmi fejlesztése zajlik, Vasváron éri majd el az M76-os – ez köti össze a zalai megyeszékhelyet az M7-es autópályával – a 8-as főutat. A Zalaegerszegtől északra haladó részt már M9-esnek hívják.

Az épülő M76-os autóút az M7-es autópályát a sármelléki repülőtér érintésével köti majd össze Zalaegerszeggel
Fotó: MTI/Varga György

Tekintve, hogy a Szombathely és Kőszeg határállomás közötti gyorsforgalmi út előkészítése is zajlik, kirajzolódik a kormányzat szándéka. Azután, hogy a fontos megyeszékhelyek, nagyvárosok, Sopron, Szombathely, Zalaegerszeg gyorsforgalmi kapcsolata megépül,

létrejön egy olyan alternatív gyorsforgalmi folyosó is, amely a nyugati határszélen belépő tranzit forgalmat az M1-essel párhuzamosan, délebbre vezeti, aminek az eredményeképpen az országon áthaladó teher- és személyforgalom egy része nem terheli feleslegesen Budapest környékét, az M0 körgyűrűt és a bevezető autópályákat.

Az önvezető járművek fejlesztését szolgáló ZalaZone pálya megépítésével együtt a kormány úgy döntött, hogy a környező gyorsforgalmi és városi utakon is kiépíti az autonóm közlekedést segítő informatikai infrastruktúrát. Elsőként az M76-os utat kívánták okosútként, okos-autópályaként megépíteni, emellett Zalaegerszegen hoznak létre olyan városnegyedeket, amelyek alkalmasak az autonóm járművek tesztelésére. A tervek szerint egyébként az év végére elkészül a 45 milliárd forintos beruházással épülő zalaegerszegi tesztpálya.

Az M76-osnak eddig két rövidebb szakasza épült meg, a Zalaegerszeget megközelítő, illetve az M7-esről letérő és Balatonszentgyörgyöt elkerülő néhány kilométeres, de fontos, vasútvonalakat felüljáróval, híddal keresztező út.

Idén megkezdődik a még hiányzó, mintegy negyven kilométeres, új nyomvonalon vezetendő pálya építése, ami várhatóan három év alatt célba ér.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.