Három iráni hajó szerdán megpróbálta megakadályozni, hogy a BP brit olajtársaság által üzemeltetett tartályhajó, a British Heritage áthaladjon a Hormuzi-szoroson. A szállítóhajót kísérő HMS Montrose brit fregatt azonban megakadályozta az akciót, s szóban távozásra szólította fel az iráni hajókat, amelyek feltételezések szerint az iráni Forradalmi Gárdához tartoztak. A vízi járművek eleget tettek a felszólításnak. Mindezt korábbi televíziós tudósítások megerősítéseként közölte tegnap a brit kormány szóvivője. London ugyanakkor az incidens kapcsán a nemzetközi jogba ütközőnek nevezte az esetet, és sürgette Iránt, hogy csökkentse a feszültséget a térségben.
Az amerikai haderő is figyelemmel kísérte a fejleményeket, az eseményről Bill Urban százados, az Egyesült Államok Középső Parancsnokságának (Cnetcom) szóvivője számolt be szerdán a Fox televíziónak. Az MTI szerint a szóvivő hangsúlyozta, hogy „a nemzetközi hajózás szabadságának biztosítása nemzetközi megoldást követel”.
A Reuters hírügynökség arra emlékeztetett, hogy a mostani eset alig egy héttel azután történt, hogy a brit királyi haditengerészet Gibraltárnál lefoglalta a Grace 1 nevű iráni tankhajót, mivel az a gyanú szerint – megszegve az Európai Unió szankcióit – olajat akart szállítani Szíriának.

Fotó: MTI/EPA/Brit védelmi minisztérium/Joel Rouse
Mohammed Bagheri vezérőrnagy, az iráni fegyveres erők vezérkari főnöke akkoriban kijelentette, hogy nem marad válasz nélkül a lefoglalás – egyidejűleg azonban az iszlám köztársaság tagadta, hogy köze lenne a British Heritage eltérítési kísérletéhez. Dzsavad Zarif iráni külügyminiszter szintén „semmit érőnek” nevezte az erről szóló jelentést a félhivatalos Farsz hírügynökség szerint. Haszan Róháni iráni elnök pedig szerdán – még az incidens előtt – figyelmeztette az Egyesült Királyságot, hogy következményei lesznek az iráni tanker feltartóztatásának Gibraltárnál. Az iráni Forradalmi Gárda szintén elutasította a vádakat, hangsúlyozva, hogy a megelőző huszonnégy órában nem kerültek összeütközésbe idegen hajóval.
A Perzsa (Arab)-öböl, illetve a Hormuzi-szoros a világ egyik legfontosabb olajszállítási útvonala, amely a közel-keleti termelőket összeköti Ázsiával, Európával és Észak-Amerikával. Legkeskenyebb részén mindössze 33 kilométer széles, de a hajózási sávban csak három kilométeres szélességben lehet haladni mindkét irányban. Bob Dudley, a BP vezérigazgatója az öbölbeli feszültségről azt mondta, hogy „rendkívüli módon kell vigyázni a hajóinkra”. A társaság szóvivője pedig kijelentette, hogy a BP mindenekelőtt a hajók és a legénység biztonságát tartja szem előtt.