Az európai integrációs folyamatokhoz hasonló eljárás elindítását jelentheti, hogy Alekszandar Vucsics szerb elnök, Edi Rama albán és Zoran Zaev észak-macedón miniszterelnök a Nyitott Balkán kezdeményezés részeként három- és kétoldalú szerződéseket írtak alá. Az Albánia, Észak-Macedónia és Szerbia közötti egyezmények lényegében azt eredményezik, hogy Európának ezen a részén az Európai Unióhoz hasonlóan már a közeljövőben megszűnnének a határok.
Kedden hat különböző egyezményt írtak alá a Nyitott Balkán kezdeményezésen belül. A korábban mini-Schengen néven emlegetett, majd Nyitott Balkánra átkeresztelt javaslat célja, hogy biztosítsák a három ország között a személyek, az áruk és a tőke szabad mozgását. Egyelőre csak az említett országok csatlakoztak, a többi térségbeli állam kivár. A három államvezető eltökéltségét jelzi viszont, hogy még múlt pénteken közös nyílt levélben szólították fel a régió országait, hogy csatlakozzanak a kezdeményezéshez. „Adják meg országuk lakosságának mindazokat az előnyöket, amelyeket ez a regionális kezdeményezés kínál” – olvasható a nyílt levélben, amelyben arra is rámutattak, hogy az Európai Uniónak is egységesen kellene támogatnia a Nyitott Balkán kezdeményezést.
Várhelyi Olivér szomszédságpolitikáért és bővítésért felelős uniós biztos kedden ki is jelentette, hogy támogatja a Nyitott Balkán kezdeményezést.
Felszólította az abban részt vevő országokat, tegyék lehetővé, hogy többen is csatlakozzanak, hiszen az a régióban a GDP növekedését serkentené. Várhelyi Olivér elmondta, hogy az uniós szabályokon és értékeken alapuló regionális együttműködés nemcsak üdvözlendő, hanem a régió és az EU számára is hasznos.
– A nyugat-balkáni régió csak a közös regionális piac révén tudja harmadával megemelni a GDP-növekedést
– mutatott rá az uniós biztos. – A GDP-növekedés második harmadát az EU által kidolgozott gazdasági beruházási tervvel lehetne elérni, de ennek alapja a közös regionális piac és a regionális integráció megléte. Nincs értelme összekötni a régiót vasutakkal és autópályákkal, ha minden teherautónak és minden vonatnak meg kell állnia az összes határon. Nincs értelme jó befektetési légkört teremteni, ha nem ismerjük el kölcsönösen egymás diplomáit, és ha nincs szabad áramlás a szolgáltatások, az áruk és a tőke terén – tette még hozzá.