Azonosulási kényszer van a német médiában

Ralf Schuler a Mandinernek adott interjújában elmondta, a kiadónál meg kell felelni egy bizonyos ideológiának.

Munkatársunktól
Forrás: MANDINER2022. 08. 17. 18:24
Forrás: Pexels
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Gerinchiány van Németországban” – szögezte le a Mandinernek adott interjújában Ralf Schuler, a Bild-Zeitung német napilap most felmondott újságírója. Schuler a lap parlamenti irodájának vezetőjeként az egyik legfontosabb politikai újságíró volt Németországban, most azonban felmondott, és az ideológiai megfelelés kikényszerítésével vádolja kiadóját.

Arra a kérdésre, hogy miért mondott fel, azt válaszolta:

Azért, mert a Springer kiadó a nyilvánosság előtt ugyan mindig azt hangoztatja, hogy ellenzi az ideológiának alárendelt gondolkodást, saját maga viszont a vállalat stratégiai megfontolásai alapján nyilvánvalóan a szivárványmozgalom oldalára állt.

Noha Schuler szintén a demokrácia és a transzatlanti szövetség oldalán áll, valamint kiáll Izrael Állam létezéshez való joga mellett, kifogásolja, hogy a kiadó székháza előtt már nem csupán szivárványos zászló lobog, hanem a belső kommunikáció és a munkatársakkal történő bánásmód részeként egy olyan hangulat, olyan légkör alakult ki, amely alapján immár mindenkinek szilárdan az LGBTQ-mozgalom oldalára kell állnia.

Az újságíró szerint a kiadónál meg kell felelni egy bizonyos ideológiának.

Ennek kapcsán megemlítette, hogy egyre több kollégája közösségi médiás profiljában jelenik meg a szivárványos zászló és osztják meg a Pride felvonuláson készített képeiket, azt azonban nehéz megmondani, hogy ez mennyire meggyőződés vagy mennyire tudható be annak, hogy csak beállnak a sorba. Hozzátette:

Az újságírás nem arra szolgál, hogy támogasson egy adott társadalmi mozgalmat vagy hogy szilárdan annak az oldalán álljon, ahogyan ezt annak idején mondták. Az újságírás mindig arra szolgál, hogy a történések mögöttes okát keresse, és adott esetben ezekkel ellentétes álláspontot fogalmazzon meg.

Schuler ugyanakkor arról is beszámolt, az eset nem egyedi, az azonosulási kényszer a német médiában széleskörűen elterjedt. Elmondta, a trend Amerikából jött, ahol mindenekelőtt a kreatíviparban vált megszokottá, a színészektől a legkülönfélébb művészeken át egészen az újságírókig. Schuler szerint a gazdaságra is hátrányosan hat, ha szembeszállnak a korszellemmel. Ennek kapcsán megemlítette, hogy nemrégiben egy nagy ügynökség közölte, a kritikus hangvételű Achse des Guten (A jó tengelye) című online kiadvány ne kapjon több hirdetést, mert „helytelen” álláspontokat képviselnek.

Pontosan ezzel kerül a véleménynyilvánítás szabadsága veszélybe: ha anyagi eszközökkel próbálják meg kieszközölni az egybehangzó véleményt

– fogalmazott.

Hozzátette: az Axel Springer mindig szembeszállt az ilyen jelenségekkel, ezért is tartja elszomorítónak, hogy házon belül kell most ilyen tendenciákat tapasztalnia. A német újságíró arról is beszámolt, hogyan fogadták felmondását. Elmondta, a kiadó vezetősége ragaszkodik ahhoz, hogy a rendes felmondási idő végéig, 2023 márciusáig tovább dolgozzon, emellett viszont széles körű támogatásról számolt be:

Több száz, kivétel nélkül pozitív hangvételű e-mailt, szöveges üzenetet és telefonhívást kaptam, egyes esetekben még igen magas szintű aktív politikusoktól is. Sőt olyanoktól is, akik a nyilvánosság előtt talán nem nyilatkoznának ennyire világosan.

Hozzátette: „Örültek annak, hogy kiálltam a meggyőződésem mellett. Lenyűgözött, hogy ilyen sok és ilyen pozitív üzenetet kaptam, ami viszont azt is megmutatta, hogy az én lépésem csupán egy kivételnek számít, miközben egyre inkább a gerincesség hiányát figyelhetjük meg.”

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Pexels)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.