A politikai és humanitárius tevékenységet végző hajók nem tartoznak a szabadidős tevékenység kategóriájába – fogalmazza meg nagyon egyszerűen a német közlekedési minisztérium rendeletmódosítási javaslata. Német sajtóértesülések szerint a tárca szigorítaná a hajóközlekedés biztonsági előírásait szabályozó rendeletet, amivel
megnehezítené a Földközi-tengeren migrásnmentő tevékenységet folytató, német zászló alatt közlekedő hajók helyzetét.
Az új szabályok értelmében a 24 méternél hosszabb hajóknak ugyanolyan biztonsági előírásoknak kell megfelelniük, mint a teherhajóknak. Ez az elvárás eddig csak a 35 méternél hosszabb hajókra vonatkozott. A minisztérium közleménye szerint céljuk nem a migránsmentő civil szervezetek tevékenységének ellehetetlenítése, sőt a rendeletszigorítással nagyobb biztonságot akarnak nyújtani.
A civil szervezetek azonban háborognak: a Mission Lifeline, a Resqship, a Sea-Watch és a Sea-Eye által közösen jegyzett közlemény szerint a német kormány megszegte a koalíciós szerződésben tett ígéretét, miszerint nem akadályozzák meg a tengeri mentési munkálatokat az NGO-knak. Hangsúlyozzák: a migrációs válság kezdete, 2015 óta egyetlen olyan balesetet sem szenvedtek el a Földközi-tengeren, amit a biztonsági előírások be nem tartása miatt következett volna be. Figyelmeztetnek arra is: a szükséges átalakítások miatt szolgálaton kívül kell helyezniük számos hajójukat.
A migránsmentő hajók tevékenységét hosszú évek óta bírálják a bevándorlásellenes politikai erők, különösen Olaszországban, hiszen a vád ellenük az, hogy az embercsempészekkel összejátszva szedik fel Líbia partjaihoz közel a legtöbb esetben gumicsónakokra tett migránsokat, s szállítják őket Olaszországba.
A Giorgia Meloni vezette jobboldali kormány által szorgalmaztatott változások következtében múlt héten lépett hatályba az a törvény, amely szigorítja a civil hajókra vonatkozó rendelkezéseket – írta korábban az MTI. Az új előírások szerint az olasz hatóságok csak abban az esetben jelölnek ki kikötőt a civil szervezetek hajóinak, ha azok kérelmüket az első csoport fedélzetre vétele után jelzik.
Nem fogadják tehát a napokon át a tengeren várakozó, egymás után több csoportot „begyűjtő” hajókat, mivel Róma szerint ebben az esetben nem mentési műveletről van szó.
A hajó kapitányának és legénységének feladata felmérni, hogy a bevándorlók közül hányan akarnak élni a nemzetközi menedékkérelem lehetőségével. A belügyminisztérium a korábbi gyakorlatot módosítva már január elsejétől nem automatikusan a dél-olaszországi partokon fogadja a civil hajókat, hanem távolabbi kikötők felé irányítja őket. Ez a civilek tiltakozását váltotta ki, mivel az intézkedés meghosszabbítja a hajózási időt. A hatóságok tízezertől ötvenezer euróig terjedő bírságot vethetnek ki a civil hajókra, valamit lefoglalhatják őket akár két hónapig terjedő időszakra.