Kik a felelősek a Földközi-tengeren meghalt tízezrek életéért?

A becslések szerint csaknem harmincezer illegális bevándorló halhatott meg mostanáig a Földközi-tengeren, miközben arra vártak, hogy az NGO-hajók kimentik.

Magyar Nemzet
Forrás: V4NA Hírügynökség2023. 06. 22. 6:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy mértékben nőtt az Európai Unióba irányuló migrációs nyomás, a Frontex által közzétett jelentésből kiderül, hogy 2023 első öt hónapjában az EU külső határain az illegális határátlépések száma elérte a 102 ezret, ez 12 százalékkal több, mint a tavalyi év azonos időszakában regisztrált számadat – hívja fel a figyelmet a V4NA hírügynökség

A Frontex arra is rámutat, hogy a fent említett átkelések fele, több mint ötvenezer, egész pontosan 50 318 eset a Földközi-tengeren történt, 2017 óta nem volt ilyen magas az a szám.

A Frontex által publikált adatok szerint a Földközi-tenger középső része volt az egyetlen olyan térség, ahol nőtt a migránsforgalom, méghozzá jelentős mértékben, 158 százalékkal. A második legforgalmasabb terület a Nyugat-Balkán volt 30 717 illegális határátlépéssel, ami 25 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. A Franciaországból Nagy-Britanniába tartó migránsok bevett útvonalán, a La Manche csatornán is kevesebben keltek át az idén, 15 855 esetet regisztráltak, ami kilencszázalékos csökkenést jelent.

Az Európai Határ-és Partvédelmi Ügynökség véleménye szerint az, hogy a fent említett területeken csökkent az illegális határátlépések száma, főként az utóbbi idők tartósan rossz időjárásának tudható be, ami az amúgy is veszélyes utazásokat még kockázatosabbá tette. Hozzátették azonban, hogy

a migrációs nyomás továbbra is magas, és az elkövetkező hónapokban a csempészek tevékenységének újraéledésére lehet számítani.

A jelentés alapján az idei év első öt hónapjában a Földközi-tenger középső részén átkelő személyek túlnyomórészt elefántcsontparti, egyiptomi és guineai állampolgárok, míg a La Manche-csatornán keresztül a szigetországba tartó emberek leginkább afgánok és szírek.

Ám nem csak az átkelések száma ugrott meg a Földközi-tenger térsége középső részén, hanem a halálesetek száma is, az ENSZ áprilisban kiadott közleménye alapján

2017 óta nem vesztette annyi ember a térségben az életét, mint 2023 első negyedévében.

A szervezet a Nemzetközi Migrációs Szervezet (IOM) adatira hivatkozva azt írja, hogy az említett időszakban 441 bevándorló lelte halálát a Földközi-tenger középső részén. António Vitorino, az IOM főigazgatója ezzel kapcsolatban kijelentette, hogy mivel 2014 óta több mint húszezer halálesetet regisztráltak ezen az útvonalon, az államoknak reagálniuk kell, mert a késlekedés és a hiányosságok emberi életekbe kerülnek.

Az elmúlt tíz évben a halálesetek és eltűntek csaknem nyolcvan százalékát (több mint 20 500-at) a Földközi-tenger középső szakaszán regisztrálták, azon az útvonalon, amelyen a migránsok átkelnek, hogy Észak-Afrika partjaitól Olaszországba jussanak. További 12 százalékot a Földközi-tenger nyugati részén, míg a fennmaradó nyolc százalékot a Földközi-tenger keleti részén regisztráltak. Az IOM által gyűjtött adatok szerint több mint 24 ezer migráns halt meg a Földközi-tengeren fulladás következtében. Ezen migránsok között szép számmal találhatók kiskorúak is,

a statisztikák szerint 2014 óta legalább ezer gyermeket jutott hullámsírba.

A valaha volt leghalálosabb év a 2017-es esztendő volt, amikor az első három hónap során 742 ember vesztette életét a szóban forgó térségben, ezt követi a nagy migrációs hullám által fémjelzett 2015-ös év, 2023 pedig a harmadik helyen áll 441 halálesettel. Figyelemreméltó adat az is, hogy 2014-ben, a migrációs válság kirobbanása előtt mindössze tíz ember vesztette életét a Földközi-tenger középső részén.

A fenti statisztikákban még nem szerepel az a tragédia, amely június 13-ról 14-re virradó éjjel történt a görögországi partok közelében, amikor felborult egy migránsokat szállító, túlterhelt hajó, fedélzetén több száz emberrel. A hivatalos adatok szerint csaknem nyolcvanan vesztették életüket, de a valós szám ennél jóval magasabb lehet, mivel sokakat nem találtak meg – jegyzi meg a V4NA.

A halál taxijai

A márciusban, Calabria partjainál bekövetkezett hajótöréssel kapcsolatban Tommaso Foti, a Fratelli d’Italia frakcióvezetője a képviselőházban hangsúlyozta, hogy fel kell lépni az embercsempészek tevékenysége ellen, hozzátéve, hogy az elmúlt tíz évben több mint 25 ezer ember halt meg, amikor megpróbált átkelni a Földközi-tengeren. Tomasso Foti úgy fogalmazott:

A migránsokat szállító hajók „a halál taxijaivá válnak”.

Arról már számos bizonyíték látott napvilágot, hogy a tengeren tevékenykedő NGO-k közvetlenül együttműködnek az embercsempészekkel, hogy minél több embert tudjanak „kimenteni” a tengerből.

2022 második felében a nyilvántartások szerint legalább 14 NGO-szervezet hajt végre mentési műveleteket a Földközi-tenger térségében. Ezek között van a SOS Méditerranée és a SOS Humanity mellett a 2014 óta működő német Sea Watch szervezet is.

A bevándorlók tengeri szállításában kiemelkedő szerepet játszanak a civil szervezetek, az egyik legnagyobb francia NGO, az SOS Méditerranée frissen kiadott közleménye szerint munkájukhoz jelentős segítséget kapnak, több mint száz francia területi vagy települési önkormányzat támogatja a Földközi-tengeren végzett mentőmunkájukat.

Az SOS Méditerranée nemrég arról számolt be, hogy 2023 eleje óta több mint ezer nő, férfi és gyermek halt meg a Földközi-tenger középső részén, és mindeközben az európai államok egyre inkább kivonják magukat a tengeri mentéssel kapcsolatos felelősségük alól.

A német parlament költségvetési bizottsága ugyanakkor már tavaly novemberben úgy döntött, hogy az adófizetők pénzéből egy olyan szervezetet támogat, amely a földközi-tengeri illegális migránsoknak segít eljutni az európai partokhoz. A United4Rescue – amely a Németországi Evangélikus Egyházhoz (EKD) köthető – a jövőben évente összesen kétmillió eurót kapna. Az ehhez szükséges forrásokat közvetlenül a Szövetségi Külügyminisztérium költségvetéséből fedezik, ami az eredeti költségvetési tervezetben nem szerepel. Közvetetten azonban ez a pénz az adófizetők zsebéből származik. A Junge Freiheit lap által megszerzett dokumentumból kiderül az is, hogy a kormány még 2026-ra is milliókat különített el erre a célra.

A döntésnek a Zöldek nevű kormánypárt örül a leginkább, hiszen a zöldpártiak szorgalmazták az egész intézkedést. 

Nagyon örülök, hogy az életmentő munkát most már a szövetségi költségvetésből is támogatni lehetett

 – írta a Twitteren Katrin Göring-Eckardt, a német parlament alelnöke. Kritika érkezett viszont az Alternatíva Németországért (AfD) jobboldali ellenzéki párt felől. Leif-Erik Holm úgy véli, hogy ez egy újabb meghívó a migránsoknak, amely egyre több embert bátorít arra, hogy Németország felé vegye az irányt. A politikus szerint a kormány most már nyíltan a menekültcsempészeket pénzeli.

A tengeren tevékenykedő NGO-knak azonban nem csak állami támogatások jutnak. Nem meglepő módon Soros György is bőkezűen pénzeli a migránstaxikat, sőt szinte nincs olyan szervezet, amelynek ne juttatott volna apanázst a migráció legnagyobb támogatója.

A több hajóval is utaztató SOS Méditerranée, a Sea-Eye, a Seebrücke szervezetek mellett kapott támogatást az Orvosok Határok Nélkül és a Save the Children nevű NGO is Soroséktól.

A kötelező migránskvóták meghívólevelet jelentenének

Az Európai Bizottság az uniós tagállamokkal és a nemzetközi partnerekkel együtt dolgozik a migránsok és menekültek áttelepítésén és minden olyan kiegészítő lehetőségen, amely segíthet a befogadóhelyek számának növelésében, és kijelentették:

Az EU elkötelezett amellett, hogy átfogó fellépést dolgozzon ki az életveszélyes migrációs útvonalakon lehetséges halálesetek megelőzése, valamint a rendezett és biztonságos bevándorlási lehetőségek biztosítása érdekében.

Azonban az EU belügyminisztereinek tanácsa nemrég a kötelező migránskvótákról hozott döntést, amely minden tagállamot kötelezne migránsok befogadására, azokat a tagállamokat pedig, amelyek nem erre nem hajlandóak – ahogy a lengyelek fogalmaztak – bírsággal büntetné.

A migránskvótákkal kapcsolatban lengyel, magyar, olasz, német és osztrák politikusok is megszólaltak, élesen bírálva azt. Véleményük szerint ez nem oldja meg az unió megirációs problémáit, csak újabb meghívólevelet jelent a bevándorlóknak, akik – ahogy az látható – sokszor az életüket áldozva próbálnak illegálisan Európába jutni.

Borítókép: Illegális bevándorlók érkeznek egy hajón a szicíliai Lampedusa kikötőjébe 2023. március 26-án. Előző nap több mint kétezer migráns érkezett 24 óra leforgása alatt a szigetre, ami új rekordnak számít (Fotó: MTI/EPA/ANSA/Elio Desiderio)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.