A Facebookot újabb vádak érték, jelen esetben az álláshirdetéseknél a nemek közötti megkülönböztetéssel kapcsolatban, amit emberi jogi csoportok kifogásoltak – írja a CNN.
A Meta négy új panasszal nézhet szembe jogvédő csoportoktól Európában, amelyek szerint az algoritmus diszkriminatív, amelyet a cégek álláshirdetéseivel kapcsolatban a felhasználók megcélzására használ.
A vádak a Global Witness nemzetközi nonprofit szervezet kutatásán alapulnak, amely szerintük azt mutatja, hogy a Facebook hirdetési platformja gyakran történelmi nemi sztereotípiák alapján célozza meg a felhasználókat álláshirdetésekkel. A szerelői állásokra vonatkozó álláshirdetéseket például túlnyomórészt férfi felhasználóknak, míg az óvodapedagógusokra vonatkozó hirdetéseket főként női felhasználóknak mutatták meg – derül ki a Global Witness által a Facebook hirdetéskezelő platformjáról megszerzett adatokból.
A Global Witness által kizárólag a CNN-nel megosztott további kutatások arra utalnak, hogy ez az algoritmus-beállítás elfogultság és globális problémát okoz – állítja az emberi jogi csoport.
„Attól tartunk, hogy a Facebook ezzel az algoritmushasználattal még jobban elmélyíti azokat az előítéleteket, amelyekkel a társadalomban élünk, és valójában meghiúsítja a fejlődés és a munkahelyi egyenlőség lehetőségeit” – mondta a CNN-nek Naomi Hirst, aki a Global Witness demokráciát fenyegető digitális veszélyekkel kapcsolatos kampánystratégiáját vezeti.
A Global Witness a Bureau Clara Wichmann és a Fondation des Femmes nonprofit szervezetekkel közösen hétfőn nyújtotta be a Meta (FB) céggel kapcsolatos panaszokat a franciaországi és a hollandiai emberi jogi ügynökségekhez és adatvédelmi hatóságokhoz, mindkét országban végzett kutatásaik alapján. A csoportok arra kérik az ügynökségeket, hogy vizsgálják meg, hogy a Meta gyakorlata sérti-e az országok emberi jogi vagy adatvédelmi törvényeit. Ha bármelyik ügynökség megalapozottnak találja a vádakat, a Meta végső soron pénzbírságokkal, szankciókkal vagy a termék további módosítására irányuló nyomással nézhet szembe.
A Global Witness korábban hasonló diszkriminációs aggályok miatt panaszt nyújtott be az Egyesült Királyság Egyenlőségi és Emberi Jogi Bizottságához és az Információs Biztos Hivatalához, a kivizsgálása még folyamatban van.
Akkor a Global Witness szerint a Meta (akkor még Facebooknak hívták) szóvivője azt mondta a csoportnak, hogy „rendszere különböző információkat vesz figyelembe, hogy megpróbáljon olyan hirdetéseket kínálni az embereknek, amelyek a leginkább érdeklik őket”, és hogy „vizsgálja a célzási lehetőségek korlátozásának kiterjesztését az állás-, lakás- és hitelhirdetésekre az USA-n és Kanadán kívüli más régiókra”.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Pexels)