Jogvédők emeltek panaszt a Ryanair arcfelismerő rendszere ellen

Egy civil szervezet szerint a Ryanair tisztességtelen versenyelőnyért cserébe kész megsérteni ügyfelei adatvédelmi jogait.

Magyar Nemzet
Forrás: MTI2023. 07. 27. 13:59
Budapest, 2022. május 22. A Ryanair egy írországi központú diszkont légitársaság egyik Boeing 737-es típusú utasszállító repülõgépe emelkedik fel a Liszt Ferenc Nemzetközi repülõtérrõl. MTVA/Bizományosi: Faludi Imre *************************** Kedves Felhasználó! Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemû különösen szerzõi jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi igényért a fotó szerzõje/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelõssége e körben kizárt. Fotó: Faludi Imre
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy osztrák jogvédő szervezet panaszt emelt a Ryanair írországi központú diszkont légitársaság ellen az arcfelismerés szerintük indokolatlan használata miatt csütörtökön.

A None of your business (NOYB - Semmi közöd hozzá) nevű szervezet szerint a Ryanair sérti ügyfelei adatvédelmi jogait azzal, hogy arcfelismerést használ a vevők azonosításához, ha online utazási irodákon keresztül foglalnak repülőjegyet.

A NOYB a spanyol adatvédelmi hatóságnál emelt panaszt, miután ott él a panaszos, aki a barcelonai székhelyű eDreams online utazási ügynökségen keresztül vásárolt jegyet a Ryanair gépére. Ezt követően kapott egy elektronikus üzenetet a légitársaságtól, hogy vegyen részt egy online arcfelismerésen alapuló azonosítási folyamatban 0,59 euróért.

Az utasok száma alapján Európa legnagyobb légitársaságának számító Ryanair honlapján azt írta: 

azért van szükség az azonosításra, mert az utazási irodák gyakran nem adják meg neki az ügyfelek kapcsolattartási és fizetési adatait.

Az utasok úgy kerülhetik el az arcfelismerésen alapuló azonosítást, ha indulás előtt legalább két órával megjelennek a check-in pultnál, és további költségek fejében elvégeztetik az azonosítást, vagy az utazást megelőzően benyújtják útlevelük vagy személyi igazolványuk másolatát. A Ryanair szerint utóbbi esetben akár hét napig is tarthat az azonosítási folyamat.

Minderre nincs szükség akkor, ha a foglalás a légitársaság honlapján vagy mobilalkalmazásán keresztül történik.

A NOYB úgy véli, hogy semmi sem igazolja ennek a rendszernek a szükségességét. A szervezet szerint a légitársaság valójában a tisztességtelen versenyelőnyért cserébe kész megsérteni ügyfelei adatvédelmi jogait.

A csoportnak korábban több sikeres ügye volt a világ legnagyobb nemzetközi vállalataival szemben szerte az Európai Unióban azóta, hogy 2018-ban életbe lépett az általános adatvédelmi rendelet (GDPR).

Borítókép: A Ryanair írországi központú diszkont légitársaság egyik Boeing 737-es típusú utasszállító repülőgépe emelkedik fel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről. (Fotó: MTI/ Faludi Imre)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.