Oroszország nem fogadja el a nyomást, függetlenül attól, hogy kitől származik – mondta Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője. Lettország ugyanis azzal fenyegetőzött, hogy lezárja a Balti-tengert az orosz hajók elől.
Minden fenyegetést komolyan kell venni. Nem számít, hogy kitől jön, az Oroszországgal szembeni fenyegetés elfogadhatatlan
– mondta.
Korábban Edgars Rinkevic lett elnök azt mondta, hogy a Balti-tengert minden orosz hajó elől lezárhatják, ha a vizsgálat során kiderül, hogy Moszkva részt vesz a Balticconnector gázvezeték megkárosításában. Peszkov kijelentette, hogy ehhez Oroszországnak semmi köze nem volt.
Válaszként szeretném megkérdezni elnök urat, hogy mi a teendő a Balti-tengerrel, miután a vizsgálat lezárult, és miután kiderül, ki követte el és ki rendelte el az Északi Áramlatok elleni terrortámadást a Balti-tengeren
– tette fel a kérdést Peszkov.
A nemzetközi jog durva megsértése lenne, ha a NATO-országok úgy döntenének, hogy a Balticconnector gázvezetékben keletkezett károk miatt meggátolnák az orosz hajók áthaladását a Balti-tengeren – jelentette ki Alekszandr Grusko orosz külügyminiszter-helyettes hétfőn Moszkvában újságíróknak nyilatkozva.
Ez a nemzetközi közlekedési és hajózási jog durva megsértése lenne, amit a NATO-országok, különösen az Egyesült Államok, szeretnek minden sarkon ismételgetni. Mind Brüsszelben, mind a NATO-országok más fővárosaiban tudatában kellene lenni annak, milyen súlyos következményekkel járna egy ilyen lépés
– mondta kérdésre válaszolva a diplomata, hozzátéve, hogy „tudjuk, hogy egyes politikusok és NATO-stratégák arról álmodoznak, hogy a Balti-tenger a NATO belső tavává válik. Ez nem fog megtörténni, ez soha nem fog megtörténni.”
Grusko azt tanácsolta a nyugati országoknak, hogy azt az energiát, amellyel a Balticconnector vezeték megrongálódását vizsgálják, fordítsák inkább az Északi Áramlat gázvezetékek felrobbantása felelőseinek azonosítására.
Ha Lettország valóban abból indul ki, hogy a jelentős kár okozása fegyveres támadással egyenértékű, ahogyan azt a NATO stratégiai dokumentumai írják, akkor az Északi Áramlat-2 (esete) után a Balti-tengert az amerikai hajók elől kellett volna elzárni, elsősorban Németországnak – tette hozzá.
A Balticconnector egy körülbelül 80 kilométer hosszú gázvezeték a Finn-öböl fenekén a finnországi Inkoo és az észtországi Paldiski között. Mindkét országban vannak kompresszorállomások és szárazföldi gázszállítási útvonalak, amelyek összekötik a gázvezetéket az ország szállítási hálózatával. A Balticconnectort 2019 decemberében üzemelték be.
A vezeték most egy szivárgás miatt nem működik, ugyanis október 8-án este leesett a nyomás a csőben és emiatt elzárták a csapot. A finn határőrök állítólagos nyomásmentesítő helyet fedeztek fel az állam felségvizein. A központi bűnügyi rendőrség úgy véli, hogy a kárt nagy valószínűséggel szándékosan okozták.