A 2008-as Dakar-rali törlésének története 2007 karácsonyán kezdődött, amikor a mauritániai Aleg közelében négy francia turistát megöltek, egyet súlyosan megsebesítettek, a tettesek pedig, akik közül kettőt 2006-ban egyszer már lecsuktak terrorszervezetben való részvétel vádjával, kicsúsztak a hatóságok karmai közül.
Mint kiderült, az Al-Kaida tagjai voltak, kettejüket 2008. januárjában Bissau Guineában fogták el, harmadik társukat Mauritánia fővárosában, Nouakchottban fogták el.
2010 májusában mindhármukat halálra ítélték, annak ellenére, hogy a legsúlyosabb büntetést már jó két évtizede senkire sem szabták ki az észak-afrikai országban.
A karácsonyi támadásra reagálva adott ki a Dakar-ralit szervező francia ASO cég december 26-án egy közleményt, miszerint a szervezők küldöttsége másnap Nouakchottba utazik, hogy tisztázza a helyi hatóságokkal a történteket, és meggyőződjön róla, hogy a verseny biztonságosan lebonyolítható. Két nappal később megérkezett az újabb kommüniké, mely biztosította a versenyzőket és az újságírókat, hogy a mauritániai kormány megerősítette a biztonsági intézkedéseket az országban, így a verseny lebonyolításának semmi sem állja útját. Néhány nappal később azonban újabb tragédia történt:
három katonát megöltek egy mauritániai támaszponton.
Ennek ellenére január első napjaiban a csapatok megérkeztek Lisszabonba, ahol megkezdődtek a rajt előtti szokásos formaságok. A felszínen úgy tűnt, minden rendben van, a versenyzők nem is igazán gondoltak a néhány nappal korábbi történésekre. Január 3-án újabb szervezői sajtóanyag látott napvilágot:
A Dakar szervezői figyelembe veszik a francia kormány azon figyelmeztetését, mely nem javasolja a francia állampolgárok számára a Mauritániába történő beutazást a verseny alkalmával. Hogy megértsék a kialakult helyzetet, tájékoztatást kérnek a francia és a mauritániai hatóságoktól arról, hogy milyen új hírek vezettek ezen új figyelmeztetés kiadásához a mauritániai kormány által vállalt garanciák ellenére is.
Ennek ellenére az előkészületek mentek tovább a maguk rendjében, volt olyan csapat, amely késő éjszakáig dolgozott, hogy autóikon befejezzék az utolsó simításokat a másnapi gépátvétel előtt.