Mikor robban fel a vörös-tengeri gócpont?

Az elmúlt hetekben az Irán által támogatott jemeni húszi lázadók egyre több támadást hajtanak végre a Vörös-tengeren közlekedő teherszállító és kereskedelmi hajók ellen. Ez nemcsak az Izrael–Hamász konfliktus eszkalációjának veszélyét növeli, de az energiaárak emelkedését és az ellátási láncok akadozását is magával hozhatja. Mi több, a húszik tevékenysége a térségben néhány évvel ezelőtt igen aktív – főként szomáliai – kalózokat is arra ösztönözheti, hogy újra támadásba lendüljenek. Lapunk megkeresésére Tárik Meszár beszélt a Közel-Keleten egyre bonyolultabbá váló helyzetről.

2023. 12. 28. 4:51
Hodeida, 2023. december 6. Csónakokkal szállítanak férfiakat az Irán által támogatott jemeni húszi lázadók által elfoglalt Galaxy Leader teherhajóhoz, amely a Vörös-tengeren vesztegel a nyugat-jemeni Hodeida asz-Szalif kikötõje közelében 2023. december 5-én. A húszik december 3-án foglalták el a Galaxy Reader kereskedelmi hajót, amely egy izraeli iparmágnáshoz köthetõ, és Törökországból Indiába tartott. MTI/EPA/Jajha Arhab Fotó: Jajha Arhab
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Izrael és a Hamász palesztin terrorszervezet között október 7-én kirobbant konfliktust követően a jemeni húszi lázadók egyre intenzívebb rakéta- és dróncsapásokat mérnek különböző izraeli célpontokra. Ezek közé tartoznak a Vörös-tengeren – feltételezetten Izraelbe tartó vagy izraeli szövetséges – teherszállító és kereskedelmi hajók is. Október óta az Irán által támogatott csoport számtalan támadást intézett ilyen célpontok ellen, legutóbb éppen kedden. A folyamatos fenyegetés következtében számtalan nagyvállalat döntött úgy, hogy más útvonalat választanak. 

A jemeni húszik hajók ellen intézett támadásai az elmúlt hetekben

 

Kereskedelmi artéria

A Vörös-tenger a nemzetközi kereskedelem egyik fő artériája, a globális áruforgalom mintegy tizenkét százaléka ezen az útvonalon halad keresztül

– mutatott rá lapunk megkeresésére Tárik Meszár. Az Eurázsia Központ és a Migrációkutató Intézet vezető kutatója elmondta, a tíz legnagyobb hajózási társaságból hét döntött úgy, hogy leállítja ezen a folyosón keresztül haladó áruszállításait. „Egyes vállalatok új útvonalat használnak, amely dél felé halad, át az Indiai-óceánon, a dél-afrikai Jóreménység-fok körül, majd felfelé Afrika nyugati partjain. Ez akár két héttel meghosszabbíthatja, valamint akár egymillió dollárral is növelheti a szállítási költségeket” – emelte ki a szakértő. 

A többletidő és a megnövekedett költségek végső soron megemelik az energiahordozók árait, valamint az áruk elérhetőségét. 

Ezt jól mutatja például az is, hogy a svéd IKEA már jelezte, hogy egyes termékeiből hiány léphet fel a közeljövőben. Emellett az elmúlt hetekben az olaj világpiaci ára is megugrott

A cseppfolyósított földgázt szállító Al Kharsaah teherhajó halad a Szuezi-csatornában az egyiptomi Iszmáilijánál 2023. december 22-én Fotó: MTI/EPA/Mohamed Hoszam

 

Veszélyes vizeken

A már említett problémák mellett a jemeni tevékenység magával hordozza azt a veszélyt is, hogy az elmúlt években sikeresen visszaszorított kalózkodás újra intenzívebbé válhat a térségben. A – leginkább szomáliai – kalózok az elmúlt évtized elején rettegésben tartották a régiót, folyamatosak voltak a szállítóhajókat ért támadások, ugyanakkor nemzetközi fellépéssel sikerült visszaszorítani őket. „A szakértők már többször is figyelmeztettek arra, hogy a térségbeli kalózkodás bármikor feléledhet” – húzta alá Tárik Meszár. 

Mint mondta, a múlt héten már két kisebb hajót elfoglaltak kalózok a Vörös-tengeren, néhány nappal ezelőtt pedig a szomáliai Puntföld partjainál ejtették túszul az MV Reun nevű, Máltán bejegyzett teherhajó legénységének 18 tagját. 

Ezen veszélyek mérséklésére és megszüntetésére az Egyesült Államok egy nemzetközi haditengerészeti koalíció felállítása mellett döntött, amely célja a kereskedelmi útvonal biztonságának szavatolása. A Pentagon múlt heti közlése szerint már több mint húsz ország csatlakozott a kezdeményezéshez, többek közt az Egyesült Királyság, Kanada, Franciaország, Bahrein, Norvégia és Spanyolország is. 

Egyelőre úgy tűnik, hogy a koalíció létrejötte ad némi biztonságérzetet a hajózási vállalatoknak, ugyanis a dán Maersk már azt tervezgeti, hogy hamarosan engedélyezi hajóinak a Vörös-tengeren való áthaladást. 

Ugyanakkor – figyelmeztetett a szakértő – fontos kiemelni, hogy a húszik többször kijelentették, hogy a koalíció felállása sem hozhat változást a térségben kialakult helyzetre, ennek ellenére is folytatni fogják a célpontok támadását. 

 

Amerikai beavatkozás?

Felmerül a kérdés, hogy meddig lehet a jelenlegi szinten tartani a különböző szereplők közt kialakult konfliktust, és mikor érik el a felek azt a pontot, amikor tovább eszkalálódnak a feszültségek. Tárik Meszár elmondta, az Egyesült Államok már most is közvetlen beavatkozik a térségben, hiszen folyamatosan hajt végre légi csapásokat az Irán által támogatott milíciák, köztük a jemeni húszik ellen, amelyek amerikai célpontokat támadtak az elmúlt időszakban. „Az Egyesült Államok is óvakodik az eszkalációtól, de mindent el fog követni annak érdekében, hogy visszaszorítsa ezen milíciák tevékenységét” – mutatott rá. A szakértő szerint amennyiben a húszik támadásai komolyabb amerikai veszteségeket hoznak, akkor nem zárható ki a határozottabb válaszlépés Washington részéről. 

Az Egyesült Államoknak is fontos e gazdasági folyosó zavartalan működése, viszont figyelniük kell arra, hogy ne ismételjék meg az iraki vagy afganisztáni beavatkozások idején elkövetett hibákat

– zárta szavait Tárik Meszár.

Borítókép: Csónakokkal szállítanak férfiakat az Irán által támogatott jemeni húszi lázadók által elfoglalt Galaxy Leader teherhajóhoz, amely a Vörös-tengeren vesztegel a nyugat-jemeni Hodeida asz-Szalif kikötője közelében 2023. december 5-én (Fotó: MTI/EPA/Jajha Arhab)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.