Az Izrael és a Hamász palesztin terrorszervezet között október 7-én kirobbant konfliktust követően a jemeni húszi lázadók egyre intenzívebb rakéta- és dróncsapásokat mérnek különböző izraeli célpontokra. Ezek közé tartoznak a Vörös-tengeren – feltételezetten Izraelbe tartó vagy izraeli szövetséges – teherszállító és kereskedelmi hajók is. Október óta az Irán által támogatott csoport számtalan támadást intézett ilyen célpontok ellen, legutóbb éppen kedden. A folyamatos fenyegetés következtében számtalan nagyvállalat döntött úgy, hogy más útvonalat választanak.
Kereskedelmi artéria
A Vörös-tenger a nemzetközi kereskedelem egyik fő artériája, a globális áruforgalom mintegy tizenkét százaléka ezen az útvonalon halad keresztül
– mutatott rá lapunk megkeresésére Tárik Meszár. Az Eurázsia Központ és a Migrációkutató Intézet vezető kutatója elmondta, a tíz legnagyobb hajózási társaságból hét döntött úgy, hogy leállítja ezen a folyosón keresztül haladó áruszállításait. „Egyes vállalatok új útvonalat használnak, amely dél felé halad, át az Indiai-óceánon, a dél-afrikai Jóreménység-fok körül, majd felfelé Afrika nyugati partjain. Ez akár két héttel meghosszabbíthatja, valamint akár egymillió dollárral is növelheti a szállítási költségeket” – emelte ki a szakértő.
A többletidő és a megnövekedett költségek végső soron megemelik az energiahordozók árait, valamint az áruk elérhetőségét.
Ezt jól mutatja például az is, hogy a svéd IKEA már jelezte, hogy egyes termékeiből hiány léphet fel a közeljövőben. Emellett az elmúlt hetekben az olaj világpiaci ára is megugrott.
Veszélyes vizeken
A már említett problémák mellett a jemeni tevékenység magával hordozza azt a veszélyt is, hogy az elmúlt években sikeresen visszaszorított kalózkodás újra intenzívebbé válhat a térségben. A – leginkább szomáliai – kalózok az elmúlt évtized elején rettegésben tartották a régiót, folyamatosak voltak a szállítóhajókat ért támadások, ugyanakkor nemzetközi fellépéssel sikerült visszaszorítani őket. „A szakértők már többször is figyelmeztettek arra, hogy a térségbeli kalózkodás bármikor feléledhet” – húzta alá Tárik Meszár.
Mint mondta, a múlt héten már két kisebb hajót elfoglaltak kalózok a Vörös-tengeren, néhány nappal ezelőtt pedig a szomáliai Puntföld partjainál ejtették túszul az MV Reun nevű, Máltán bejegyzett teherhajó legénységének 18 tagját.