Lengyelországban április elsejétől az oktatási minisztérium rendeletileg megszüntette az általános iskolákban a kötelező házi feladatot, a vallás, illetve etika tantárgyak esetében pedig az osztályozást is. Sok tanár és szülő ezt nagy hibának tartja: szerintük a társadalom az intézkedés nyomán „első- és másodosztályú állampolgárokra” fog osztódni, attól függően, hogy a szülők milyen külön képzést tudnak gyermekeik számára biztosítani.
Az általános iskolák 1–3. osztályában a tanárok már csak a finom motorikát tökéletesítő, a kéz mozgáskészségét fejlesztő rajzos feladatokat adhatnak otthoni feldolgozásra, azzal a megkötéssel, hogy nem szabad értékelni azokat, míg a 4–8. osztályosok számára teljesen megszűnik a kötelező házi feladat. Fakultatív jelleggel azonban továbbra is adható ilyen feladat.
„Az intézkedésnek köszönhetően a tanulóknak több idejük marad a megszerzett tudás rögzítésére, az iskolai dolgozatokra való felkészülésre, olvasásra, valamint – ami nagyon fontos – pihenésre és a kedvteléseikre” – indokolta a rendeletet sajtóértekezletén Barbara Nowacka oktatási miniszter.
Bár a miniszter asszony azt állítja, hogy a rendelettel a tanárok és szülők elvárásainak tesznek eleget, utóbbiak egyáltalán „nem repesnek az örömtől” – írja a Sieci című konzervatív hetilap. Amikor beharangozták a készülő intézkedést, a Glos Nauczycielski pedagógiai szakportál felmérést végzett, amelynek eredménye szerint a megkérdezettek 40 százaléka úgy vélekedett, hogy „egy ilyen fontos változásról előzőleg konzultálni kellett volna a tanártársadalommal”, 30 százalék pedig „rossznak és túl korainak” tartja a rendelkezést. Csupán a válaszadók 18 százalékának volt pozitív véleménye róla.
A tanárok szerint a rendelet elveszi azt a jogukat, hogy maguk válasszák meg didaktikai módszereiket, kétségbe vonja kompetenciájukat, és korlátozza didaktikai céljaik megvalósítását. Efféle beavatkozás helyett módszertanilag helyesebb lett volna ajánlások, irányelvek, útmutatók kiadása arról, hogy hogyan lehetne jobban felhasználni az oktatásban a tanulók otthoni munkáját – mondta a dziennik.pl portálnak Magdalena Kaszulanis, a Lengyel Pedagógusszövetség (ZNP) szóvivője.
Nem megszüntetni, hanem korlátozni kellene a házi feladatot. Ha a tanár házi feladatot ad, lehetővé kell tenni, hogy értékelje is azt
– jelentette ki.