A legdrágábbak közös kiállítása

A műtárgyak nemcsak esztétikai és művészi értéket képviselnek, hiszen áruk is van, és ma már egy alkotás művészi rangjának meghatározásakor annak pénzbeli értéke is mérvadó lett. Az amerikai műtárgy-kereskedelem működését boncolgatja Nathaniel Kahn Senki többet címmel a hazai mozik műsorán is szereplő dokumentumfilmje, és erre reflektál a Kálmán Makláry Fine Arts galéria szeptember végéig látható kiállítása.

Szilléry Éva
2019. 09. 07. 8:11
null
George Condo az egyik legfelkapottabb festőművész Forrás: MTI
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nathaniel Kahn dokumentumfilmje, a Senki többet (The Price of everything) a műkereskedelmet, az amerikai gazdaság új luxuságazatát szedi darabjaira, tárgyilagosan beszél arról, miként emelnek egy ezüstszínű lufinyuszit (Jeff Koons alkotását) a galériák és a köréjük épült marketingháló képviselői a világ legjobb alkotásai közé.

A műtárgypiac és a -gyűjtők furcsaságai hálás filmtéma, nem beszélve a hamisítók ténykedéseiről. Érdekes, hogy a világ több fesztiválján megforduló, tavaly debütált magyar animációs thriller, a Ruben Brandt, a gyűjtő is a műgyűjtői szenvedély köré szőtte krimijét.

Makláry Kálmán és kurátorai gyorsan reflektáltak az amerikai dokumentarista munkára: a múlt héten egy csoportos kortárs kiállítással álltak elő. A filmben szereplő világhírű alkotókat, akik jelenleg a nemzetközi műkereskedelmi piac csúcsán állnak, a legértékesebbnek számító magyar mesterekkel együtt állították ki a Falk Miksa utcai galériában. A legdrágábban eladott magyar származású alkotó, Moholy-Nagy László, a valaha legtöbb pénzért elkelt magyar származású, háború utáni absztrakt festő, Hantai Simon, valamit Reigl Judit, a legdrágább magyar származású élő művész munkái is szerepelnek a tárlat anyagában.

Az adott művészeknek nem a legértékesebb alkotásai jelennek meg a falakon, de a tárlat mégis hiánypótló, hiszen George Condo, Andy Warhol, Keith Haring, Roy Lichtenstein, Jeff Koons, Damien Hirst, Yoko Ono munkáit eddig még nem láthatta együtt a hazai közönség.

Furcsának hathat, amikor egy tárlat szervezőelve a pénz, de ezúttal az aukciós rekorderek egy térbe rendezése éppen azt a kérdéskört folytatja, amelyet Nathaniel Kahn felvetett, vagyis hogy a XXI. század új befektetéséről, amolyan luxusmárkákról beszélhetünk-e a képzőművészet meghatározásakor? De a legfontosabb kérdést a kiállítást megnyitó Martos Gábor szakíró fogalmazta meg a témában: a személyes esztétikai ítéletünket meghatározza-e az adott mű értéke?

George Condo az egyik legfelkapottabb festőművész
Fotó: MTI

Mint beszédében a művészet történetére visszautalva elmondta, a műtárgy, amikor még csak „szép” volt, akkor is volt értéke. Mint kifejtette, az, hogy pénzzé lehet tenni a műalkotást, egyszerűen nem volt benne a közgondolkodásban, és a forradalmi változás ezen a téren 1830-ban következett be, amikor is egy Jean-Marie Fortuné Durand nevű francia papírkereskedő úgy döntött, hogy a boltjában felhalmozódott festményekből képkereskedést nyit.

Húsz évre rá Párizsban már 67 műkereskedő galéria működött, tavaly pedig a világban már 310 700 műkereskedelmi vállalkozás értékesített képzőművészeti tárgyat 67, 4 milliárd dollár, mintegy 20 ezer milliárd forint bevétellel.

A Kálmán Makláry Fine Arts jelen tárlata a kortárs képzőművészet legkeresettebb alkotóinak felvonultatása mellett azzal a ténnyel szembesít, hogy ma már az igazi értékmérő a műtárgyak ára lett, mert a pénzben megfogalmazható érték kulturális rangra emelte azokat, és gyakran feledhető a művészetet kanonizáló összes korábbi szerep, a személyes műélmény, az alapvető befogadói tetszés vagy a múzeumi reprezentáció. A kiállítás a szokatlan kontextusból kiindulva mégis a prekoncepciók hátrahagyására hív, hogy úgy nézzük meg a nemzetközi auk­ciós élvonalban szereplő alkotókat, hogy közben kicsit feledkezzünk meg arról a piedesztálról, ahová emelték őket.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.