A Kádár-korszak kelléktára és dallamai

A Csemege ajándékkosár emléket állít az iskolaköpenynek is, az általános iskolások nyomasztóan kötelező viseletének, amely elfedi az egyszerűbben vagy divatosabban öltöző tanuló ruházatát.

Szilléry Éva
2020. 01. 17. 6:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jó tíz év telt el a Szivárvány áruház (2001) és az Állami Áruház (2012) című kötetek között, amelyek egy letűnt kor kultikus tárgyainak állítanak emléket, és amelyek kultusza újra és újra megelevenedik a legújabb trendekben. Poós Zoltán másfél éve előállt a nagy sikerű Rock & roll áruház című gyűjteménnyel is, tavaly pedig Tóth Eszter Zsófia kérte fel írótársként a hasonló témájú Csemege ajándékkosár című kötet elkészítésére.

A könyv a Kádár-rendszer tárgyi emlékeiről szól, amelyet tematikusan két részre osztottak a szerzők: a fogyasztási cikkeket Tóth Eszter Zsófia gyűjtötte össze, és mintegy a rádióból beszüremlő háttérzenével, Poós Zoltán zenei kapcsolódásokkal árnyalja a kort.

Mint a könyv bemutatóján elmondta, ma már az a generáció is a negyvenes éveiben jár, amely a kilencvenes évek zenekultúrájában volt nagyon fiatal, de mint fogalmazott, nehéz helyzetben lenne, ha annak az évtizednek az albumaiból kellene nagyobb merítést adnia. – Nem könnyű ötven karakteres lemezt és előadót összeszedni a kilencvenes évekből, ezzel szemben úgy látom, hogy a nyolcvanas évek jellegzetes aromája nagyon erős zenei hagyományt teremtett itthon – állapította meg az író.

A tárgyak nemcsak életérzést, mementót jelentenek, hanem egy korszak mindennapjait, életstílusát idézik, és bármennyire szürke is volt a Kádár-rendszer, a jelenünk fogyasztásdömpingjében szeretünk visszarévedni azokba az időkbe, amelynek cikkei éppen úgy minden otthon részei voltak, mint a kor ismert dalai.

Tóth Eszter Zsófia alapos, sok oldalról bemutatott leírásai átfogó képet alkotnak.

Korabeli újságcikkekből, az emlékekből valódi colour locale születik. Megemlékezik a Sokol rádióról, amely híres volt arról, hogy mindent kibírt, bármilyen körülmények között működőképes maradt. „Olyan volt, mint amilyennek maga a diktatúra tűnt az 1980-as évekig. Másrészt a hiánygazdaság tipikus termékének számított: mivel nagy rádióválaszték nem volt az üzletekben, a vásárlók nem tudtak mást tenni, ezt vették meg és használták. Még akkor is, ha recsegett” – fogalmaz a leírás. És lehetett ironizálni rajta: Nem baj, ha kicsit recseg, majd hozzáSokol!

A Csemege ajándékkosár emléket állít az iskolaköpenynek is, az általános iskolások nyomasztóan kötelező viseletének, amely elfedi az egyszerűbben vagy divatosabban öltöző tanuló ruházatát. Aki azonban dollárboltban vásárolt – 1965-ben a diplomatáknak hozták létre, hogy megmaradt valutájukat itthon költsék el –, az mindjárt kitűnt a szocialista realizmus szürkeségéből. Idővel megjelentek ezek mutá­ciói is: a belvárosban elkobzott termékeket árultak az 1980-as évek második felében.

Míg a Márka üdítő, a rágógumi és a Leo jégkrém a kora Kádár-rendszer mementói, a négercsók, valamint a walkman a nyolcvanas évek mindennapjait idézi. De a szerző nem hagyja figyelmen kívül azt sem, hogy nemcsak az árucikkek és a divat, hanem az 1987-es nagy havazás is kordokumentummá vált, hiszen mint írja, csupa rendkívüli, életre szóló élmény fűződik a feledhetetlen télhez.

Azon a télen az ország nagyobb részét ­20-40 centiméteres hó borította hetekig, de a hegyi utakon 70 centi hó esett, iskolába sokan nem jutottak el, vagy éppen az ételszállító kocsi nem érkezett meg a tanintézményekbe.

Tóth Eszter Zsófia leírásából az is kiderül, miként kezdett el hódítani hazánkban az ­aerobic, hogyan lett a Sasson-frizura a hetvenes évek trendje, miért a nyolcvanas évek műfaja a lassúzás, de átélhetjük, mit jelentett a budapestieknek, amikor Sandokan megformálója, Kabir Bedi indiai színész a Skála áruház meghívására Magyarországra látogatott.

Bereményi Géza és Cseh Tamás a hatvanas évek szűk levegőjéről beszélt és a hetvenes évek sajátos korhangulatát énekelte meg dalaiban. Poós Zoltán kronologikus válogatása olyan zenetörténeti tanulmányt ad a Csemege ajándékkosár gyűjteménynek, amely szinte évről évre szabadítja ki ebből a szűk levegőből a kor fiataljait.

Megmutatja, hogy a könnyűzene miként tudott kitörni és miként tudta megragadni a nyugati áramlatokat. A megszállott zenerajongó hangján ad korrajzot, amelybe bevallása szerint nem vágyik vissza, de a zenék mentén mégis jó nosztalgiázni róla.

Poós Zoltán–Tóth Eszter Zsófia: Csemege ajándékkosár – Fogyasztás és zene a Kádár-korszakban, Scolar Kiadó, 2019.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.