A Miskolci Nemzeti Színház Béres Attila rendezésében tűzte műsorra Dosztojevszkij Ördögök című művét, amelyben szétesik minden, mert kommunista és anarchista lázadók lepik el az orosz földet. Kimondják, hogy nemcsak a múltat kell eltörölni, hanem a családot is, ezzel a polgári csökevénnyel ugyanis nem lehet felépíteni az új világot.
Az egyik fiatal forradalmár fel is olvassa a színdarabban a sok oldalon keresztül kidolgozott világmegváltó tanulmányát, amelyben azt vizsgálja, hogyan lehet elérni a totális szabadságot. Persze azon senki nem akad fenn, mit jelent a totális szabadság, de annyit már biztosan tudunk, hogy a család és a családi ünnepek nem férnek bele.

Fotó: Gálos Mihály Samu
A totális szabadságot természetesen totális zsarnoksággal lehet elérni – Béres Attila rendezése remekül domborítja ki Dosztojevszkij keserű és cinikus megjegyzéseit a színdarab egész ideje alatt. Oroszországban pokoli állapotok uralkodnak a XIX. század végén és a XX. század elején. A szalonokban eszement világmegváltó eszmék bukkannak fel újra és újra, s mindehhez társul az erkölcsi értékek hiánya, a hagyományos család elvetésének gondolata pedig évszázados erkölcsi züllést hoz.
A színdarab elmeséli, miként csap be Nyikolaj Sztavrogin – akit Bodoky Márk szenvedélyesen ad elő, de úgy, hogy még a szeme sem áll jól – egy nyomorék és bolond lánykát, Marja Lebjadkinát. Marja szerepében Rusznák Adrienn egészen különös, az őrület és a józan gondolkodás közötti állapotokat képes előadni, az pedig, ahogy a járókerete alá bújik, ha fél, egészen ötletes rendezői lelemény, szívfacsaró képe az emberi kiszolgáltatottságnak. Ebben a kicsi történetben benne van egész Oroszország problémája, ahol mindenki egyszerre cipeli vállán az egész világ gondját-baját, de mindenki olyan mértékig egoista, és olyannyira csak magára figyel, hogy minden jó cselekedet balul sül el.
Mindenki egy szeretet nélküli világ építésén dolgozik, miközben még az írni-olvasni nem tudó orosz ember is új ideológiákat gyárt a kocsmák mélyén, csak éppen minek. A cél soha nem szentesítheti az eszközt, ellenkező esetben olyan mértékű erkölcsi devalváció következik be, amelyre semmilyen társadalmi berendezkedést nem lehet felépíteni hosszú távon.