Tizenkettedik alkalommal rendezték meg a zalaegerszegi Gébárti-tó partján álló Kézművesek Házában a pásztorhagyományok napját. A minden korosztály számára nyitott – és ingyenes – rendezvény valójában csak záróakkordja volt a Népi Kézműves Alkotóházak és Műhelygalériák VII. Országos Hétvégéje háromnapos programjának, mely egyfajta nyitott műhelyként szólított meg a népművészettel foglalkozókat és az érdeklődőket. A Kézművesek Háza is abból a Makovecz Imre, Bánszky Pál, Borbély Jolán, Péterfy László elindította közösségépítő mozgalomból született 1981–82-ben (az elmúlt években bővítették), amiből a ma már csak romként létező Tokaji Ház, vagy a szintén nem működő Velemi Alkotóház áll. Itt tehát ugyanaz a szellemiség él tovább, amely az 1970-es évek táncházmozgalmával és a Fiatal Népművészek Stúdiójával, vagyis a szervesen, apáról fiúra, vagy mesterről tanítványra már nem öröklődő népi kultúra megmentésével kezdődött.

Fotó: Kézművesek Háza
A Kézművesek Háza intézményvezetője, Prokné Tirner Gyöngyi lelkesen kalauzol végig az emeleti kiállításon, a 2013-ban elhunyt Szelestey László néprajzkutató (mestere a ma is aktív dr. Pap Gábor, akinek munkássága szintén jóval nagyobb figyelmet érdemelne) egyedülálló gyűjteményén. A falakon és a tárlókban a beteg, sérült birka nyájból való kiemelésére szolgáló, de státusszimbólumként is fontos juhászbotok, az ugyanúgy szürkemarhaszarvból készült ivótülkök és pásztorkürtök, a tökből való víz- és bortároló kobakok láthatóak. Az intézményvezető hangsúlyozza: ezek a „tanulatlan” emberek számunkra irigylésre méltó esztétikai érzékkel bírtak; a pásztorfaragás teljesen külön művészi kategória, más népeknél nem is igen látunk ilyet. A pásztor által nem saját használatra, hanem ajándékba, sokszor feleségnek, vagy szeretőnek szánt mángorlón életfa és világtojás, a tükrösön, vagyis afféle zsebtükrön oltáriszentség látható. A furmányosan nyitható (mert gyerekkézbe nem való) beretvatokokon is míves faragványok, mind-mind egy újra fölfedezendő, szakrális világképről tanúskodnak. De a népi humor is jelen van, például az elterjedt „a vadász temetése” ábrázoláson: az elhunytat utolsó útján kísérő állatkák teljesen emberszerűen látják el liturgikus szerepük, a gyász valahogy mégsem őszinte.