A falakon körbe absztrakt képek függnek, így adódott a kérdés: fontos, hogy mi egy kiállítás címe? Esetünkben: Pont fordítva.
– Igen, fontos, akár egy jó filmnél vagy regénynél, hiszen érdeklődést kelt – felelte Kopeczky Róna művészettörténész. – S vajon a művész ad címet a tárlatának, netán a kurátor? – kíváncsiskodtam tovább. – Ebben az esetben az alkotó, Eperjesi Ágnes ötlete volt, ezzel reflektál a médiumra, amit használ – árulta el a művészettörténész, magyarázatként hozzáfűzve: a fotogramon, egész pontosan, itt a luminogramokon minden fordítva jelenik meg, mint a valóságban, mint a negatív filmen. A luminogram esetében a fény közvetlenül érintkezik a fotópapírral, nincs köztük tárgy vagy kamera.
A fotogram eljárás és elnevezés Moholy-Nagy László nevéhez fűződik. 1922-ben fotográfus feleségével készítette az első tárgy-, kéz-, mozdulat-, árnyék-, fényforráslenyomatokat fényérzékeny papírra.
– Minden egyes fotogram egyedi és megismételhetetlen – mutatott körbe a falakon Kopeczky Róna, majd mesélt az alkotójukról. Eperjesi Ágnes a magyar experimentális fotográfia megkerülhetetlen alakja, aki az 1980-as években Várnagy Tiborral fogott kamera nélküli képek létrehozásába. A fotogram kérdésében rendszeresen levelet váltott mesterével, Maurer Dórával.
Ekkortájt, a 80-as évek elején vezette Maurer Dóra az InDiGó-csoportot a Szépművészeti Múzeumban. A csoportot Erdély Miklós hozta létre, s a kortárs művészetfogalom határait kutatták az interdiszciplinaritás szellemében – erre utal az elnevezésük.
– Jelen kiállítás kiindulópontja szintén egy mesterével folytatott beszélgetés, ahol Maurer Dóra azt mondta: aki a színnel foglalkozik, az szükségszerűen eljut az absztrakcióig. Ennek az állításnak a vizsgálata, s annak eredményei láthatók a galériában – mondta Kopeczky Róna, akitől megtudtam, hogy a kelet-európai művészet a mai napig másodrendű a nemzetközi műtárgypiacon.
– A magyar experimentális fotográfia ellenben nagyon komoly elismertségnek örvend külföldön – nyugtatott meg a művészettörténész.