A falakon körbe absztrakt képek függnek, így adódott a kérdés: fontos, hogy mi egy kiállítás címe? Esetünkben: Pont fordítva.
A FolkEmbassy koncertje fontos párhuzamokat mutat meg
A zenekar december 28-án ad koncertet a MáraiKultban.
A falakon körbe absztrakt képek függnek, így adódott a kérdés: fontos, hogy mi egy kiállítás címe? Esetünkben: Pont fordítva.
– Igen, fontos, akár egy jó filmnél vagy regénynél, hiszen érdeklődést kelt – felelte Kopeczky Róna művészettörténész. – S vajon a művész ad címet a tárlatának, netán a kurátor? – kíváncsiskodtam tovább. – Ebben az esetben az alkotó, Eperjesi Ágnes ötlete volt, ezzel reflektál a médiumra, amit használ – árulta el a művészettörténész, magyarázatként hozzáfűzve: a fotogramon, egész pontosan, itt a luminogramokon minden fordítva jelenik meg, mint a valóságban, mint a negatív filmen. A luminogram esetében a fény közvetlenül érintkezik a fotópapírral, nincs köztük tárgy vagy kamera.
A fotogram eljárás és elnevezés Moholy-Nagy László nevéhez fűződik. 1922-ben fotográfus feleségével készítette az első tárgy-, kéz-, mozdulat-, árnyék-, fényforráslenyomatokat fényérzékeny papírra.
– Minden egyes fotogram egyedi és megismételhetetlen – mutatott körbe a falakon Kopeczky Róna, majd mesélt az alkotójukról. Eperjesi Ágnes a magyar experimentális fotográfia megkerülhetetlen alakja, aki az 1980-as években Várnagy Tiborral fogott kamera nélküli képek létrehozásába. A fotogram kérdésében rendszeresen levelet váltott mesterével, Maurer Dórával.
Ekkortájt, a 80-as évek elején vezette Maurer Dóra az InDiGó-csoportot a Szépművészeti Múzeumban. A csoportot Erdély Miklós hozta létre, s a kortárs művészetfogalom határait kutatták az interdiszciplinaritás szellemében – erre utal az elnevezésük.
– Jelen kiállítás kiindulópontja szintén egy mesterével folytatott beszélgetés, ahol Maurer Dóra azt mondta: aki a színnel foglalkozik, az szükségszerűen eljut az absztrakcióig. Ennek az állításnak a vizsgálata, s annak eredményei láthatók a galériában – mondta Kopeczky Róna, akitől megtudtam, hogy a kelet-európai művészet a mai napig másodrendű a nemzetközi műtárgypiacon.
– A magyar experimentális fotográfia ellenben nagyon komoly elismertségnek örvend külföldön – nyugtatott meg a művészettörténész.
Az Attachmentben Magyar Fanni művészettörténész kalauzolt.
– A magyar experimentális textilművész áttörése az 1968-as, Textil falikép 68 című Ernst Múzeumbeli kiállításhoz köthető, amelyen már Szilvitzky Margit is jelen volt – magyarázta a művészettörténész, megjegyezve: a falikárpittól való elmozdulás a tér vizsgálatával függött össze, hiszen a textil, mint geometrikus struktúrájú anyag, lehetővé teszi a térképzést.
– A háború utáni geometrikus absztrakt törekvések között, elsősorban a Bauhaus interdiszciplináris gyakorlata nyomán, a textilművészet is nemzetközi tendenciává erősödött. A hatvanas, de főleg a hetvenes években a hazai textilművészet párhuzamosan haladt a nyugat-európaival és az amerikaival – fogalmazott Magyar Fanni, rámutatva, hogy 1970-től a szombathelyi fal- és tértextil biennálék biztosítottak fontos terepet a kísérletezésnek.
Az év szeptemberében, a Savaria Múzeum első kiállításán még a falitextilek domináltak, a másodikon megjelentek a fal síkjából kilépő, plasztikus teret meghódító munkák. Míg az 1974-es, harmadik biennálén térelválasztókat mutattak be, azaz már nemcsak domborműveket, hanem valódi, háromdimenziós alkotásokat.
– A szocializmus korlátozó kultúrpolitikája a textilre iparművészetként, dekorációként tekintett, ezzel a figyelem perifériájára szorult, amiért számos képzőművész csatlakozott a hazai textilmozgalomhoz – elevenítette fel a művészettörténész –, hozzátéve: Szilvitzky Margit szervezőként szintén részt vett a tárlatokon, sőt nemzetközi szinten is megmutatkozhatott.
– A most látható kiállítási anyag kulcsfontosságú időszakára koncentrál, a hetvenes évek második felére, amikor az alkotó rátalál a folyamatjellegű, hajtogatásos vászonhasználattal kialakított geometrikus formákra – mondta el Magyar Fanni. – A kiállítás címe: A négyzet megtalálása, utal a fő formára, illetve a művész másik gyakran használt anyagára, a papírra, ami Szilvitzky több évtizedes munkásságában vázlatként és autonóm médiumként egyaránt szerepel.
A teret az 1988-as műcsarnoki életmű-kiállítás egyik installációjának rekonstrukciója uralja, amely ékes bizonyítéka a művészeti ág eredményeinek. Az acb Galéria a hazai textilművészet nemzetközi elismerésén dolgozik, kiállításain túl tértextilkutatási programjával.
A zenekar december 28-án ad koncertet a MáraiKultban.
Az utolsó évad 2025-ben érkezik.
Pannonhalmán átélhetjük az ünnep misztériumát.
Érdekességek Mariah Carey örökzöld slágeréről.
Lánczi Tamás: A legfőbb cél, hogy ne ismétlődhessen meg 2026-ban a 2022 előtti baloldali visszaélés - videó
Feltehetőleg ezekre már nem lesz igény
Kőkemény kvíz: a többség nem tudja pontosan, mit jelentenek valójában ezek a szavak
Újabb embert gyanúsított meg Cseh Katalinék uniós botrányában a nyomozó hatóság
Michael Schumacher családja csodás örömhírt jelentett be
Ombudsman: maffiakultúra alakult ki az Európai Bizottságban
Kiderült a titok, Závecz Tibor kétségbeesve magyarázta a bizonyítványát
Verstappen Ferrarira cserélte a Red Bullját
Megingott a Guardiolába vetett bizalom? Haaland válaszolt
Már látni, merre eshet a hó karácsonykor + videó
Német hatóságok: Így juthatott be a térre a támadás elkövetője Magdeburgban
Hiába a nagy szavak Furytól, Uszik maradt a nehézsúly uralkodója
A zenekar december 28-án ad koncertet a MáraiKultban.
Az utolsó évad 2025-ben érkezik.
Pannonhalmán átélhetjük az ünnep misztériumát.
Érdekességek Mariah Carey örökzöld slágeréről.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.