magyarpolányi passiójátszás hagyománya egészen a XVIII. század derekára nyúlik vissza, amikor is a sváb betelepülők magukkal hozták ezt a hagyományt, majd hosszú szünet után, 1993-ban újból felelevenítették, 1998-tól pedig bevonták a falu közösségét is. Így lassan negyed évszázada, minden pünkösdkor a helyiek életre keltik a misztériumot, nekik mindez küldetés és egy olyan örökség, amely generációról generációra száll – mondta el korábban lapunknak Grőber József polgármester, akit Pilátus szerepében láthattunk, és láthatunk még ma este is augusztus 29-én este, hiszen az 52. Eucharisztikus Kongresszus éve nem múlhat el passiójáték nélkül még akkor sem, ha a járvány miatt el kellett halasztani.
Az este kilenckor kezdődő előadások egyikére fél órával korábban érkeztünk, de már javában sorakoztak a parkoló autók a falu főutcájának két oldalán. Érezni lehetett a levegőben, hogy nem mindennapi dolog készül. Nehezen megfogható ez az érzés; az augusztusi napszállta után az éjszaka már teljesen sötét, a hőmérséklet azonban még kellemes, húsz fok körüli volt, de az utcán felfelé ballagó embereknél pokrócok és takarók voltak. Nem először járhatnak itt, felkészülve jönnek – gondoltam. Feltekintve a tiszta égboltra, a csillagok is egyre fényesebben ragyogtak,
a dombok közé ékelődött kis terek, a derengő fények és a kivilágított, majd háromszáz esztendős barokk templom látványa pedig már önmagában misztériumként hatott.
A templom mellett két kis lelátó magasodott a kálváriadomb előtt, melyek pár perc múlva teljesen megteltek, több tucat pótszék vált szükségessé. Megérkezett a fővédnök, Soltész Miklós egyházi és nemzetiségi kapcsolatokért felelős államtitkár, és Udvardy György veszprémi érsek is. Ötszázan is lehettek a nézők, a hangulat mégis családias volt. Szarka Gyula, Kossuth-díjas énekes, gitáros, zeneszerző, a Ghymes együttes alapító tagja erre az egyedi helyszínre komponálta a misztériumjáték zenéjét. A zenekar a nézőtér mellett hangolt, a polgármester pedig – már Pilátusnak öltözve – fehér tógában járt-kelt a helyszínen, fogadta a vendégeket.

A két oldalról, bordó leplekben bevonuló vegyes kórus a nézőtérrel szemben a domboldalon helyezkedett el, később pedig talán a legkiemelkedőbb elemét nyújtotta a produkciónak, amely egészen a teremtéstörténetig, és az első emberpár paradicsomból való kiűzetéséig vitte vissza a nézőt. Ekkor kezdődik ugyanis a sötétség és a fény mindmáig tartó küzdelme. A sátán megkísérti Ádámot és Évát, a sötét hatalmak pedig azóta is a háttérben ármánykodva próbálják romlásba taszítani az emberek világát. Ezekre a nem földi dimenziókban fűződő szálakra építette a cselekményt a darab rendezője, a soproni Petőfi Színház igazgatója, Pataki András, aki Katona Imrével és Németh Ervinnel együtt írta a passiójáték szövegét, mely művészien archaizáló jellegével bájosan hangzott a laikus előadók szájából.
Egészen úgy éreztem, mintha néhány száz évvel korábbi évszámot írnánk, amikor még mindennapos és teljesen természetes volt, hogy egy falu népe közösen ad elő egy darabot.





















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!