Tegnapi vértanúk, mai arcok: acélos tekintettel, harcsabajszosan

Merengő póz, belógó tincs, korabeli bajszok – akár mai arcok is lehetnének az aradi tizenhármak, Kertai Zalán festőművész éppen ezért elrugaszkodott a mindenki által ismert, tankönyvi Barabás Miklós-kőnyomattól és újrafestette az aradi vértanúkat, hogy ne távoli, történelmi alakoknak tűnjenek, hanem hús-vér hősökként láthassuk őket. A portrék először a Magyar Nemzetben debütálnak a gyásznap alkalmából.

Pataki Tamás
2021. 10. 06. 6:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Nem szeretném Barabás Miklóst kritizálni, de egy kissé személytelennek éreztem az aradi tizenhármakról készített litográfiáját. Gondolom, sietett, gyorsan kellett készítenie egy nyomtatható változatot. Ám ehhez a témához bonyolultabb lélekábrázolás kell, hisz az aradi vértanúk nem személytelen katonák, hanem egyéniségek. Más vérmérsékletűek, másképpen viselkedtek a csatában, és az életútjuk is sokféleképpen vezetett a szabadságharcba.

Azt szerettem volna, hogy ha egy fiatal nézi őket, ne fekete-fehér katonákat lásson, akikhez nincs köze, hanem azt érezze, hogy „jé, ez akár a bátyám is lehetne” – mondta Kertai Zalán festőművész.

Az ősmagyar harcos grafikáiról, festményeiről ismert Kertai már évek óta foglalkozik XIX. századi történelmi festészettel, megfestette az amerikai polgárháború, a magyar szabadságharc, az első és második világháború ­katonáit, csatáit is. Hiperrealista módon alkot, különösen ügyel a történeti hitelességre, de a fantáziának is teret enged. Idén nyáron döntötte el, hogy ebben a komoly témában is ecsetet ragad.

– Régóta készültem a portrésorozatra, mert valahogy sosem hagyott nyugodni egy régi emlékem: Kiss Tibor főiskolai tanárom a közismert litográfia alapján festette meg az aradi tizenhármakat, és a Hadtörténeti Múzeum kiállításán megrémültem, amikor észrevettem, hogy minden portréra ugyanazt a szemet festette…

Ez blaszfémia. Nem lehet egy kaptafára húzni őket! Én úgy festettem, hogy kiválasztottam az egyik tábornokot, elolvastam az élettörténetét, kerestem több hozzá hasonló mai arcot, összevetettem a Barabás-félével, majd ezek és a személyiségjegyei alapján készítettem el az egyedi arcát.

Hogy mást ne mondjak: a halálról is teljesen mást gondoltak, olvassuk csak el az utolsó leveleiket. Némelyikük büszkén várta és vállalta a halált, másikukban az tartotta a lelket, hogy a mennyországban találkozhat a feleségével. A portrékon mind a tábornoki magyar egyenruhát viselik, ez általában császárkék színű, de magángyűjteményekben vörös, zöld és kávébarna színekben is láttam – részletezte az alkotás folyamatát a festőművész, aki másfél hónap alatt készítette el a sorozatot.

Hűség és árulás, nemzet vagy uralkodóház – mindegyik tábornokot nehéz kérdések gyötörték, és ezt a lelki folyamatot jól ábrázolja a 80 huszár című film története. A filmbeli huszár főhadnagyot a legényei tették magyar hőssé, hisz vonakodott, habozott, és végül azért állt a katonái mellé, mert azok mégsem maradhattak vezér nélkül. Poeltenberg Ernő vezérőrnagy például nem értett egyet az osztrák határ átlépésével, s ezért elbocsátották a hadseregből – később mégis visszatért huszárjai élére. Aulich Lajos hadügyminisztert mindenki tisztelte, hisz ő még Napóleon oroszországi hadjáratában is részt vett, egy szövetséges osztrák hadtestben, és amikor fordult a kocka, szintén az osztrák hadsereg kötelékében vonult be Párizsba.

Hogy miben látja a festőművész az életük, helytállásuk lényegét? Abban, hogy képesek voltak egy ügy mellé állni, és azt vállalni, szolgálni mindhalálig.

Sorsuk különféle módon vitte őket a szabadságharc hadseregébe, de a végén mind vállalták a döntésüket, önazonosak maradtak, és bár voltak köztük német, szerb, örmény ­származásúak, a magyar ügy mellé álltak és az életüket áldozták érte. Ha tehetném, talán azt ajánlanám a fiataloknak, hogy ne feladatként gondoljanak rájuk, ne az jusson eszükbe, hogy „na, minek kell megtanulni ezt a tizenhárom furcsán hangzó nevet”, hanem a mai napon inkább válasszanak ki egyet közülük, olvassák el az élettörténetét, éljék át vele együtt a csodálatos kalandot, mert ők nem tankönyvi figurák, hanem igazi hősök voltak

 – mondta Kertai Zalán.

A festőművész folytatni szeretné a portrésorozatát, és tervezi megfesteni Ormai Norbert, Kazinczy Lajos, Ba­tthyány Lajos, Ludwig Hauk és Lenkey János vértanúkat is.

Kertai Zalán portrésorozatából ma 17 órakor nyílik kiállítás az Ács Károly Művelődési Központban Ráckevén (Kossuth Lajos utca 51.), a Credo együttes közreműködésével.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.