Győrben állították ki Pákh Imre értékes Munkácsy-festménygyűjteményét

Tizenkét évvel ezelőtt Pákh Imre gyűjteményének – egy szerényebb tárlaton – szintén Győr adott otthont. A mostani Munkácsy-kiállítás az idén 750 éves város legjelentősebb kulturális eseménye.

Ozsda Erika
2021. 12. 03. 6:14
20211015 Győr Munkácsy kiállítás megnyitó az Esterházy-palotában. Fotó: Huszár Gábor HG Kisalföld Fotó: Huszár Gábor
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pákh Imre amerikai–magyar üzletember 1950-ben született Munkácson, majd 24 évesen az Egyesült Államokba vándorolt. 1994 óta gyűjti Munkácsy Mihály műveit, ma már a mester hetven festményének és ötven grafikájának birtokosa. A folyamatosan gyarapodó kollek­ciót 2005 óta negyven kiállításon láthatta a nagyközönség itthon és külföldön is. A műgyűjtő 2009-ben azzal a céllal hozta létre a Munkácsy Mihály Alapítványt, hogy az érdeklődők minél szélesebb körben megismerjék a művészt és alkotásait.

A győri Esterházy-palotában a festő több mint hatvan képe látható. 

A festményeken kívül egyedi grafikai lapok, albumok, valamint rajzvázlatok alkotják a gyűjteményt. A zsenge rajzoktól kezdve az érett alkotásokon, portrékon, a barbizoni ihletésű tájképeken, a szalon- és életképeken át a kései művekig kísérhetjük végig Munkácsy művészetét. Több olyan alkotást is láthatunk, amely korábban nem szerepelt kiállításon. A tárlatot a mestert ábrázoló műalkotások gazdagítják.

A bejáratnál Hans Temple Munká­csy Mihályt ábrázoló festménye fogadja a látogatókat. A képen a már gazdag, beérkezett festő elegáns ruhában ül a vászon előtt, kezében palettával és ecsettel. A róla készült képek közül a legizgalmasabb Rippl-Rónai Józsefé. Míg a legtöbb portré jól szituált festőt ábrázol, Rippl-Rónai jóval szabadabban mutatja be. Pásztor János plasztikája egy nem megvalósult emlékmű terve a művészről. 

Munkácsy kevés önarcképet alkotott, ezért is figyelemre méltók a portréi, amelyeket a kiállításon bemutatnak.

Az első teremben korai alkotásokat, döntően élet- és tájképeket láthatunk. A rajz- és kompozíciós vázlatokon keresztül bepillanthatunk Munkácsy alkotói folyamatába is. Korai munkái a népi életképek kategóriájába tartoznak, s anekdotikus hangvételűek. Bogrács című festményén egy kutya egeret kerget, és közben feldönti a bográcsot, amelyben a háziasszony a földeken dolgozóknak készítette az ebédet. A Magyar Nemzeti Galériában látható Ásító inas című festményt mindenki ismeri. A Siralomház című festménye 1871-ben díjat nyert a párizsi Szalonban. Ezzel indult el az a sorozata, amelynek része a Csavargók című alkotása. Ennek több vázlata a gyűjtemény részét képezi. Munkácsy nem merült el a részletekben, nagyvonalúan, festői látásmóddal nyúlt a témái­hoz. Képei a laza ecsetkezeléstől váltak vibrálóvá, élettelivé. Korai portréi közül néhányat a rokonairól készített. A köztudattal ellentétben Munkácsy nem volt szegény sorsú gyerek. Polgári családban nevelkedett, a rokonai is kis- és középnemesek voltak. Az 1860-as évek elején a Reök családnál lakott, akik támogatták a tanulmányait, s cserébe festett róluk néhány képet. Békéscsabán helyi mesterektől tanult, később Bécsben, Münchenben, Düsseldorfban művészeti akadémiákon sajátította el a festészet mesterségét.

A tájképek végigkísérik Munkácsy életművét.

Amikor Franciaországból hazalátogatott, a magyar vidéket örökítette meg gémeskúttal, sík vidékkel. Párizsban a nagypolgári világ került az ecsetjére. Maga is ebbe a társadalmi rétegbe tartozott, hiszen egy özvegy bárónőt vett el feleségül, akivel a francia fővárosban palotában, vidéken kúriában éltek. Munkácsynak jelentős vagyona volt, ami annak is köszönhető, hogy gyümölcsöző kapcsolatokat alakított ki műkereskedőkkel. Magas áron készített megrendelésre bájos jeleneteket, idealizált világot. Nagypolgári szalonokat festett nehéz bútorokkal, drága kárpitokkal, elegáns, fiatal, karcsú háziasszonnyal, virágokkal, gyermekekkel, kutyával.

Munkácsyt a nagyközönség leginkább a Debrecenben látható Krisztus-trilógia kapcsán ismeri. Az utolsó teremben a trilógiához kapcsolódó előtanulmányok tekinthetők meg. A rajzvázlatok a Golgotához, az olajvázlatok a Krisztus Pilátus előtt című képhez készültek. A Munkácsy Győrben – Válogatás a Pákh-gyűjteményből című tárlat 2022. január 30-ig látható a Rómer Flóris Múzeum Esterházy-palota kiállítótermében.

Borítókép: Munkácsy művei az Esterházy-palotában (Fotó: Kisalföld/Huszár Gábor)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.